Batoon cave (GHar-e Batoon) expedition report


















































دومین همایش تخصصی غارنوردی ایران
غار بتون - اسفند 87


پیام جرج ونی، رییس پانزدهمین کنگره بین المللی غارنوردی و غارشناسی کرویل، تگزاس 2009 به همایش تخصصی غارنوردی در ایران:

این سایز کنگره نیست که آن را بزرگ میسازد، بلکه کیفیت افراد، اطلاعاتی که رد و بدل میکنند، ایده هایی که میسازند و دوستی که ایجاد میکند، آنرا بزرگ میسازد.
من خبرهای خوبی درباره آنچه غارنوردان ایرانی انجام میدهند شنیده ام و بدون شک می دانم که هر چند کوچک، همایش بزرگی خواهید داشت.
جرج ونی
کرویل، تگزاس



مقدمه:
مهر ماه 1387 یعنی همزمان با اکتبر 2008 ، ایران میزبان چهارده نفر از بهترین غارنوردان برجسته پنج کشور عضو اتحادیه جهانی غارشناسی (UIS) کرواسی، فرانسه، بلژیک، لبنان و سوییس بود که در بین این غارنوردان، چهره های شاخصی چون پروفسور ملادن گاراسیچ (استاد دانشگاه در رشته غار و کارست شناسی و رییس فدراسیون غارنوردی کرواسی)، دکتر فدی نادر (دبیر کل اتحادیه جهانی غارشناسی)، ژان پیر بارتولینز (رییس کمیته حفاظت از غارهای UIS )، دکتر نوِن بوچیچ (دکترای ژئومورفولوژی و متخصص نقشه برداری در غار)، کریشو بوگاچیچ (عضو تیم امداد و نجات در غار، کشور کرواسی)، بوریس وارتز (فیلم ساز بزرگ پدیده های کارستی)، ایگور یلنیچ (رییس کمیته غارنوردی فدراسیون کوهنوردی کرواسی) و جانی تواک (نایب رییس باشگاه غارنوردی لبنان) حضور داشتند.
در این اکسپدیشن بزرگ بین المللی غارنوردی که برای اولین بار در ایران و توسط باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند، و با حمایت انجمن کوهنوردان ایران و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار میشد، مباحث نوین غارنوردی و غارشناسی در زمینه نقشه بردای از غارها، امداد و نجات در غار، تکنیکهای استفاده از تک طناب در غار (SRT) ، عکاسی و فیلم برداری در غار و کاوش جهت پیدا کردن غارهای جدید ارئه گردید.
بدین ترتیب اولین گام جدی جهت علمی نمودن فعالیت های غارنوردی و پیوند آن با علم زمین شناسی و غارشناسی و ورود به عرصه غارنوردی نوین و حرفه ای برداشته شد.


دومین همایش تخصصی غارنوردی به همت انجمن کوهنوردان ایران و اعضای ایرانی اکسپدیشن بین المللی غارنودی 2008 و حمایت باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند، شرکت سرزمین خورشید، شرکت آفتاب و سایت کوهنوردی هم طناب و به میزبانی غارنوردان مشهد برگزار میگردد و سعی بر آن دارد که با ایجاد زمینه تبادل اطلاعات و اتحاد و همکاری، گامهای آغازین را در جهت پیشرفت غارنوردی و غارشناسی نوین در ایران بر دارد.
دیگر جاذبه این همایش، بازدید از غار بتون (طولانی ترین و عمیقترین غار شناسایی شده نیمه شرقی کشور) میباشد که یکی از پتانسیل های غارنوردی فنی در استان خراسان به شمار می آید.


غار بتون
طولانی ترین و عمیق ترین غار شرق ایران

غار بتون در حوالی 7 کیلومتری روستای چرمه از توابع شهرستان سرایانِ فردوس و در استان خراسان قرار دارد.
این غار در ارتفاع 2415 متری از سطح دریا قرار دارد و دارای دو دهانه است که دهانه اصلی آن از دور نمایان است و به سمت جنوب میباشد. ورودی دوم دوم آن تقریبا در بالای دهانه اصلی قرار دارد که میتوان با رسیدن به دهانه اصلی و صعود از کنار دهانه و تراورس به چپ، با کمی درگیری با صخره ها و صعود از آنها، به آن رسید.
قسمت اول غار با ورود از دهانه اصلی با شیب تند صخره ای و حدود 50 متر ارتفاع همراه است که برای پایین رفتن از آن احتیاج به لوازم فنی غارنوردی و طناب میباشد که این فرود شما را به تالار اول هدایت میکند و بازدید ساده از این قسمت غار (بدون انجام بررسی های غارشناسی) 4 ساعت زمان نیاز دارد. طول این بخش از غار حدود 2000 متر است.
قسمت دوم غار که به صورت چاه های پشت سر هم است احتاج به لوازم فنی بیشتر و تکنیکهای خاص غارنوردی است و ورود آن از دهانه بالایی صورت میگیرد. این قسمت از غار بسیار خطرناک و دیوارهای آن با سنگهای معلق ریزشی بزرگ پوشیده شده است که بازدید از این نیمه به علت خطرات بلقوه آن دقت بالایی را طلب میکند. در این قسمت شما با فرود از 5 حلقه چاه میتوانید به پایین ترین قسمت غار کع در عمق حدود 250 متری زیر زمین است و فصل مشترک بخش اول و بخش دوم است برسید.
اما مشخصات چاه های اصلی این غار از دهانه بالا عبارت است از:
چاه اول به عمق 14 متر
چاه دوم 42 متر که 20 متر انتهایی آن به صورت معلق در فضا بوده
چاه سوم 14 متر
چاه چهارم 22 متر
چاه پنجم 30 متر
کارگاه های (نقاط اتصال) این چاه ها متشکل از بولت و سیم بکسل 5 میلیمتری میباشد.
پس از رسیدن به انتهای چاه دوم، مسیر فرعی دیگری وجود دارد که از بدنه اصلی غار جدا شده و به قسمت فعال غار میرود. این مسیر خود دارای 3 چاه به عمق 15، 10 و 35 متر است که به یک تالار بسیار بزرگ ختم شده و سپس با یک صعود از تنوره ای کوتاه و یک حفره کوچک به یک چاه 15 متری دیگر و یک تالار و یک چاه 6 متری ختم میشود که این قسمت انتهای این قسمت از مسیر است.
اما کشف و پیمایش غار اصلی بتون در سال 1368 توسط گروه کوهنوردی آزادگان مشهد و ورودی دوم و فنی و پیمایش آن در سال 1380 توسط غارنورد دیگری از خراسان به نام رضا خوشدل صورت گرفت.


این همایش طی روزهای 6 تا 9 اسفند 1387 و با شرکت 24 غارنورد از 7 شهر برگزار گردید
دستاوردهای این همایش:
اما میتوان از دستاوردهای این همایش به آشنا کردن غارنوردان جدید با تکنیکهای جدید غارشناسی و غارنوردی و کار در سیستمهای فنی غار نوردی SRT و همچنین آموزش غارنوردان جدید با سیستم های نقشه برداری از غار اشاره کرد که در این چند روز طی کارگاه های آموزشی تئوری و عملی به غارنودان آموزش داده شد.
طی این برنامه و با همت بچه های تیم نقشه بردار غار پایینی به طوری کامل نقشه برداری شد و مایقی نقشه بردای غار (غار بالا) به برنامه های بعدی موکول شد. همچنین در این برنامه از تمامی قسمتهای این غار توسط تیم عکاسی و فیلم برداری تصاویر بسیاز ارزش مندی تهیه شد.
در این برنامه کارگاهای فرود این غار توسط تیم ثابت گذاری به سیستم اس آر تی تقییر پیدا کرد

شرکت کنندگان:
خراسان رضوی: جواد نظام دوست (سرپرست)، سعید هاشمی نژاد (کمک سرپرست)، ، حسین فرجی (امورثبت نام و مالی) ، حمید صفرزاده (امدادگر)، سارا عدالتیان (مسئول بانوان)، مهدی جهانگیری (کمیته فنی)، مرتضی غلامپور، مهدی لگزیان، مجید قاضی، مجتبی رهبرخواه، محمد خورشیدی، وحید اشرفی، مهدی عمیدی و لیلا مهذب (سرزمین خورشید)
تهران: کاظم فریدیان، افشین یوسفی، یوسف واقف، فاطمه واقف.
اصفهان: مهرداد حاجی هاشمی، امیر جلوانی.
آذربایجان غربی: ابراهیم بیرامیان، رحمان عباسپور.
آذربایجان شرقی: مهدی عباسوند.
قزوین: میترا معصومی.
لرستان: پرستو نجم سهیلی.
با سپاس از:
باشگاه کوهنوردی دماوند، شرکت سرزمین خورشید، سایت کوهنوردی هم طناب، قربان رمضانپور، امیر زرین، رضا خوشدل ، رضا قاسمی، حمید نظام دوست، آقای آریانژاد و دیگر دوستانی که ما را یاری نمودند.



نقشه غار پایینی بتون



منبع: بروشور دومین همایش تخصصی غارنوردی ایران- مشهد، اسفند 87


مطالب مرتبط

گزارش وحید اشرفی از همین اردو در سایت کوهنورد

گزارش این اردو در سایت هم طناب

0 comments: