گزارش بیلان کاری اکسپدیشن



جواد نطام دوست

به دنبال دریافت جواب منفی فدراسیون کوهنوردی در مورد همکاری با اکسپدیشن و با نگرش به احتمال بروز مشکلات غیر قابل پیش بینی در برنامه، لزوم بررسی و توجه به همه جوانبِ پروژه مشهود بود که از هیچ تلاشی کوتاهی نشد. در این میان ضمن هماهنگی با هیئت کوهنوردان استان تهران جلسه ای با حضور با آقای کاوه کاشفی و جلسه ای هم با مدیریت حراست سازمان تربیت بدنی گذاشته شد و جزعیات برنامه اجرایی برای آنها اعلام گردید که همکاری خوب آنها و ایجاد کانال ارتباطی در صورت بروز اشکال از دست آورد این جلسه بود.
مسیر عبور و برگزاری کلاسها 20 روز قبل، کمپ به کمپ بررسی و فیکس شد. اسکان داخل چادر در نزدیکی غارها به اسکان داخل خانه های روستایی و محل ثابت تغییر داده شد. نامه همکاری و اطلاع رسانی به بخشداری ها و نیروی انتظامی مناطق چهار گانه فیروزکوه، مازندران، کرج و قزوین انجام شد.
ارنج کردن تیم پیشرو و اعزام آنها قبل از رسیدن تیم اصلی به محل ها از نقاط قوت در اجرای برنامه بود که پس از اتمام هر اردو، 12 ساعت جلو تر اقدام به راه اندازی و آماده سازی محل اردوی بعدی می نمودند.
در مورد انتخاب نفرات شرکت کننده ایرانی، از آنجا که امکان تست انتخابی نبود ابتدا روی دعوت از غارنوردان شناخته شده در مراکز استانها و یا معرفی واجدان شرایط از طرف آنها کار شد. همزمان در جلسات با کمیته غارنوردی فدراسیون، تعدادی از مربیان غارنوردی هم توسط ایشان معرفی شدند که با آنها نیز تماس گرفته شد و روی سایت باشگاه دماوند نیز شرایط و نحوه ثبت نام برای دیگر علاقه مندان اعلام شد.
دربین چند طرح و شرکت افراد بیشتر و شرکت افراد داوطلب، طرح ایجاد دو دوره آموزشی 4 روزه و شرکت حداکثر 15 نفر در هر دوره انتخاب شد و افراد ثبت نام شده در دو اردوی 3 تا 7 مهر و 10 تا 14 مهر ماه تقسیم شدند.
10 جلسه در باشگاه و انجمن کوهنوردان باعث شد که کارگروه هایی تعیین شوند. کاظم فریدیان ثبت نام و برنامه ریزی تیمها، لیلا اسفندیاری تنظیم برنامه غذایی، علی عزیزی و علی غلامحسینی خرید تدارکات را به عهده گرفتند. مجید کاشیان مسئول جمع آوری اطلاعات برای ترانسفر و حمل و نقل شد. انعقاد قرارداد کامل با گروه راننده ها موفقیت و تجربه خوبی برای اجرای به وقت برنامه های تنطیم شده بود و به غیر از دو مورد تغییر برنامه که نظر خودمان و موثر در پروژه بود، برنامه بسیار دقیق اجرا شد.
پس از ورود سازمان میراث فرهنگی در پروژه، کمک بسیار موثری در پیشبرد ارتباطات اداری بوجود آمد و مسئله اسکان میهمانان به بهترین شکل و جای ممکن یعنی هتل لاله و با پذیرایی کامل به هزینه سازمان ، قبولی اجرای مراسم اختتامیه در سالن میراث فرهنگی با پذیرایی سازمان، صورت گرفت.
حضور جناب آقای مشاعی "معاون رئیس جمهور" در مراسم اختتامیه و سخنرانی ایشان که قراربود 15 دقیقه باشد ولی تا 45 دقیقه تغییر کرد و حاوی چند نکته بسیار نوید بخش بود از جمله اشراف ایشان به موضوع غارها و اهمیت آن برای بازدید عموم و توریست و اظهار به این نکته که قله ها دامنه های وسیع دارند و عده زیادی میتوانند در دامنه ها سفر کنند ولی هر چه بالاتر میرویم فضا کمتر میشود و افراد لایق تر میتوانند بالا بیایند و روی قله تعداد کمی میتوانند قرار بگیرند. ایشان ضمناً اعلام کردند ما در هیئت دولت به دنبال پیگیری کمیته غارنوردی هستیم تا توریست های متخصص را سرویس دهیم.
در مورد انعکاس خبری و رسانه ای، سیاست من و باشگاه بر این بود که شروع حرکت را خیلی آرام و ایمن انجام داده و در حین اجرا و انتها به انتقال وقایع بپردازیم.
حضور چند خبر نگار و شبکه خبری سیما در افتتاحیه در باشگاه و شروع کار و ارتباطات رادیویی با رادیو جوان "برنامه جوان ایرانی سلام" و گزارش مستقیم از غار گل زرد، سه گزارش رادیویی در طول هفته پایانی از غارهای بورنیک، یخ مراد و قلعه کرد، حضور سه تیم تولیدی برنامه ساز مستند شبکه یک، حضور آقای میلانی و تصویر بردار ایشان در طول سفر 10 روزه، حضور مستند ساز شبکه 4 "رضا نظام دوست" و ساخت دو مرحله از یک مستند 30 دقیقه ای آماده پخش، حضور مستند ساز آقای باقری از شبکه استانی قزوین در مرحله تدوین، پخش 17 دقیقه، از برنامه آقای میلانی "صبح عالی بخیر" و مصاحبه های مطبوعاتی در استان قزوین.
حضور آقای کوشا "دبیر کمیته ملی طبیعت گردی سازمان" در مراسم افتتاحیه و در محل باشگاه دماوند با حضور میهمانان داخلی و خارجی و سخنرانی ایشان، از نکات مثبت پروژه بود و در بدو ورود میهمانان خارجی برای آنان بسیار جالب بود.
در پی ماموریت کوهنوردان و غارنوردان استانی برای برگزاری اردوهای بهتر در مراکز استانها، ضمن تشکر از آقای مهجوری از ساری و گرفتن پایگاه حلال احمر پلور برای کلاسها و تشکر از خانم زهرا طالبی برای هماهنگی های استان مازندران با میراث فرهنگی، تشکر ویژه از سرکار خانم میترا معصومی برای هماهنگی خوب ایشان در همکاری پر رنگ سازمان میراث فرهنگی قزوین، حضور مسئولین استان در منطقه غار قلعه کرد، صدا سیما و خبرنگاران، بخشدار آوج، حضور امداد گر و آمبولانس در برنامه و در نزدیکی غارها، ضیافت شام با حضور فرماندار استان قزوین، اسکان در هتلی مجلل و بازدید از آثار تاریخی، موزه و بازار قدیم قزوین، از دیگر برنامه های خوب و بیادماندنی برای میهمانان و اعضای شرکت کننده در روزهای آخر بود.
دادن هدایا و صنایع دستی قزوین به میهمانان خارجی نیز توسط سازمان میراث فرهنگی این شهر انجام شد.
ضمناً زمینه انتخاب اعضای غارنورد باشگاه برای تشکیل تیم کارشناسی و تحقیقی مراحل توریستی کردن غار قلعه کرد انجام شد.
اختتامیه که فینال برنامه 15 روزه اجرایی و 45 روزه طراحی بود نکات قوت و نقاط ضعفی داشت که یادآور میشوم.
یکی دو نفر از اعضای کمیته اجرایی معتقد بودند کار و نوع اجرا کمی بزرگ شده و اگر در نوع اجرا از روش آلپی و محدود تر استفاده میکردیم زحمت بچه ها کمتر بود ولی کار بین المللی ، حضور 5 کشور اروپایی، دومین اکسپدیشن رسمی UIS ، ارزش بزرگ شدن تا این حد را داشت و اختتامیه ای که برگزار شد با همه زحمات و تلاش عده ای معدود، لازم و واجب به نظر میرسید.
حضور خوب و حمایتی آقای وحید بهرامی "مدیر عامل باشگاه دماوند" از ابتدای استارت برنامه و قبل از آن مقتنم بود و خصوصاً در هنگام اجرا، حضور ایشان در تهران برای هماهنگی های اداری بسیار مفید بود و کارهای خوبی انجام شد و با انتخاب سرکار خانم فاطمه واقف برای روابط عمومی اختتامیه که فرد بسیار تاثیر گذار و خوبی بودند مسئولیت سختی بود و اگر همکاری نزدیکتری با ایشان انجام می شد و نیروهای کاری در اختیار میداشتند اشکالات کمتر به چشم میخورد. و فشار روی چند نفر نمی آمد!
از جمله این نکات منفی، مسئله شامی بود که قول آن را خانم واقف از دفتر تشریفات میراث فرهنگی گرفته بودند و در یک ناهماهنگی بین آقایان وحید بهرامی و سعید صبور به یک پذیرایی آب میوه با شیرینی تغییر کرد.
چاپ بنرهای تبلیغاتیّ با عجله که آرم اسپانسر یعنی میراث فرهنگی روی آن نخورده بود و عدم اطلاع رسانی خوب و حضور کم رنگ خود اعضای باشگاه در مراسم اختتامیه از دیگر نقات ضعف این برنامه بود.
درمورد کار با مجموعه های دولتی نکاتی هست که بایستی مد نظر قرار گیرد. از جمله برای پخش فیلم، اسلاید شو و از این دست کارها که هماهنگی های آنها و اجازه پحش آنها در مراسم مجموعه های دولتی باید 24 ساعت قبل از اجرا از مسئول صمعی و بصری و یا روابط عمومی گرفته شود.
این نمونه ناهماهنگی باعث شد یکی از فیلم های اختتامیه مجوز پحش نگیرد و پاور پوینت آموزشی و بیلان کاری برنامه که توسط آقای فدی نادر " دبیر اتحادیه" آماده شد بود با سیستم پخش مجموعه هماهنگی نداشته باشد و پخش نشود.
اما از نکات مثبت آن، حضور پیشکسوتان غارنوردی از جمله استاد شیخلی، استاد جوانشاد و دیگر غارنوردان تهران، حضور سفرای سوئیس و کرواسی، حضور دکتر فلاح " رئیس سازمان حلال احمر" آقای دکتر مشاعی و مهندس کوشا و هیئت همراه، گنجاندن موسیقی سنتی بسیار خوب در برنامه که بسیار مورد استقبال حاضرین مخصوصاً میهمانان خارجی قرار گرفت، بود.
همچنین تهیه 17 گلیم دست باف نفیس از طریق اعضای شرکت کننده در کلاسها برای مربیان به عنوان تشکر اعضاء، تهیه یادبودهایی از طرف باشگاه دماوند و سازمان میراث فرهنگی برای میهمانان از دیگر نکات مثبت این برنامه بود.
همچنین در این برنامه مقداری لوازم فنی از طرف میهمانان خارجی هدیه شد که طی صورت جلسه ای به باشگاه دماوند تحویل شد.
در پایان و در ارزشیابی کلی این برنامه اعلام میکنم که از خود و باشگاه دماوند توقع بیش از این را داشتم و اعلام میکنم با این تیم اجرایی که شناخت کافی نسبت به هم نداشتیم و مدت کوتاهی دور هم نشستیم خیلی خوب کارها جمع شد و مطمئن هستیم با این شناخت که کامل شده، کارهای بزرگتری میتوان در آینده انجام داد که ضمن تشکر کلی از همه آنها بر خود واجب میدانم از این عزیزان تشکر ویژه ای داشته باشم :
1- از آقای وحید بهرامی که پس از قبول مسئولیت سرپرستی اینجانب، از هیچ کوششی دریغ نکردند حتی کمک مالی شخصی.
2- از خانم لیلا اسفندیاری که هر کاری را که پذیرفتن به نحو احسن انجام دادند مخصوصاً هماهنگی برنامه استراحت میهمانان خارجی در شمال کشور.
3- از سعید هاشمی نژاد که از ماهها قبل زحمت زیادی برای برنامه، نامه نگاری ها و مسائل ترجمه کشید و حضورش قوت قلبی بود و در برنامه نیز عضو موثری بود.
4- از افشین یوسفی برای ایده های خوب و ارتباطات قبل و حین برنامه و طراحی های لوگو، پوستر و تی- شرتها و امور اطلاع رسانی سایت.
5- از مهدی عمیدی و شرکت سانلند تور برای آوردن و گرفتن ویزا برای میهمانان خارجی و حضور مدبرانه ایشان در طول برنامه و قبول زحمت های بسیار که ما را شرمنده کردند.
6- خانم لیلا مهذب، علی رغم عدم آشنایی ایشان با کوهنوردی و غارنوردی با حضور در کنار تیم در همه جا و در انتقال اطلاعات به شرکت کنندگان در امور آموزشی و اجرای وظیفه لیدر توری برای میهمانان خارجی و آشنا نمودن آنان با ابنیه های تاریخی و باستانی کشور.
7- خانم سارا عدالتیان بخاطر حضور مفیدشان برای امور آموزشی و تنظیم جزوه علایم نقشه کشی ، گزارش نویسی برنامه به نحو احسن.
8- کاظم فریدیان بخاطر زحمات قبل از برنامه و حضور موثر در انتخاب کارگاه های آموزشی، بررسی و هماهنگی با روستاها، هماهنگی در تقسیم شرکت کنندگان در کلاسهای آموزشی.
9- علی عزیزی بخاطر حضورش در تدارکات برنامه و همکاری در پذیرایی بسیار دلسوزانه و با محبت. از کل میهمانان و شرکت کنندگان
10- خانم فاطمه واقف بخاطر قبول مسئولیت اجرای برنامه های افتتاحیه و اختتامیه، ترجمه ها و مقالات خوب.
11- مجید کاشیان عضو اجرایی برگزاری جلسات هماهنگی جمع آوری اطلاعات برای حمل و نقل.
12- آقای داوود زکی پور"پیشکسوت ورزش کوهنوردی" جهت حضور داوطلبانه جهت امور پزشکی و امدادی.
13- احمد واقف، همکاری خوب در طراحی و نشر بروشور پروژه کارت دعوت و بنرهای تبلیغاتی و دعوت از سفرای کرواسی و سوئیس.
14- فهیمه پاکروان، عضو مفید در برنامه و همکاری بسیار موثر و مفید در دبیرخانه اکسپدیشن
15- احمد رفیعی، حضور موثر در اجرای برنامه دوم و میزبانی خوب بخاطر برنامه استراحت میهمانان در ویلای شخصی شان.

16- مینو ضابتیان و صعید صبور، این زوج زحمت کش که در برگزاری مراسم افتتاحیه و مراسم اختتامیه زحمات فراوانی کشیدند
17- و دیگر دوستان: خانم معصومی، آقای مهجوری، آقای نوژن و ...

با احترام وسپاس
جواد نظام دوست

0 comments: