فراخوان عمومی کاشت درخت


فراخوان عمومی کاشت مشارکتی 5000 درخت در پارک جنگلی تلو

به پيشنهاد اداره کل منابع طبيعی و آبخيزداری استان تهران و با هماهنگی های صورت گرفته توسط دبيرخانه پروژه "بکاريم برای زمين" با سازمانهای دولتی، سازمانهای مردم نهاد زيست محيطی، کانونهای دانشگاهی و شهروندان در روز جمعه 21 آبانماه 5000 هزار اصله نهال در قالب اين پروژه جهانی در پارک جنگلی تلو واقع در شمال شرق تهران کاشته خواهد شد.
لذا از شما دوستدار طبيعت دعوت می شود تا در اين اقدام زيست محيطی ما را همراهی کنيد.

مکان: تهران، پارک جنگلی تلو
زمان: جمعه 21 آبانماه 89

نکاتی چند:
- یک وعده نهار سبک، وسایل شخصی، لباس گرم و کفش مناسب با منطقه به همراه داشته باشيد
- برنامه از ساعت هشت و سی دقيقه صبح آغاز و تا ساعت 12 ظهر ادامه خواهد داشت.
- همراهان این برنامه می توانند با وسائط نقلیه ای که صلاح می دانند در زمان مقرر طبق کروکی ذيل در پارک جنگلی تلو حضور به هم رسانند.
- چاله های کاشت، نهال و ادوات کشت در محل تعيين شده آماده می باشد.
- در تمام برنامه تابع برنامه ریزی های کارشناسان و مسئولین اجرايی باشیم.
- برای جلوگيری از هرگونه آسيب به طبيعت، از پراکنده کردن ظروف يکبار مصرف در منطقه خودداری کنيم.برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با تلفن 66930777 تماس، یا با ایمیل irantrees@gmail.com مکاتبه و يا به آدرس اينترنتی www.irantrees.blogfa.com مراجعه کنيد.

آدرس پارک جنگلی تلو:
تهران- بزرگراه شهید بابایی – بعد از ورودی شهرک حکیمیه – کیلومتر پنج جاده قدیم لشکرک (جاده تلو)- تلو بالا- پارک جنگلی تلو


معرفی پروژه:
"بکاريم برای زمين" نام يک حرکت جهانی زیست محیطی داوطلبانه و عام المنفعه در راستای ارتباط انسان، درخت و محیط زیست است که توسط برنامه زيست محيطی ملل متحد تسهيل می شود. در حال حاضر اين پروژه در يکصد و هشتاد و پنج کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ايران در حال اجراست. هدف پروژه مذکور کاشت 12 ميليارد اصله درخت تا دی ماه سال جاری است.

معرفی پارک جنگلی تلو:

این پارک به مساحت 940 هکتار و در شمال شرقی تهران، از شمال به دریاچه سد لتیان، از جنوب به جاده آسفالته لشکرک، از شرق به باقی مانده اراضی ملی شده تلو و از غرب به تاج سد لتیان محدود شده است.
حداقل ارتفاع: 1600 متر
حداکثر ارتفاع: 1950 متر
میزان متوسط بارندگی: 402 میلی متر
حداقل و حداکثر دما: 39.4 و 9- درجه سيلسيوس
متوسط تبخیر: 1637 ميلی متر
توپوگرافی منطقه: منطقه تپه ماهور و دارای شیب منطقه 35 تا 5 درصد و جهت شیب شمالی جنوبی
خاک: دارای بافت آبرفتی،لومی-شنی. Ph:7-8
فرسایش: آبی کم

پوشش گیاهی این پارک شامل، 75% سوزنی برگ و 25% پهن برگ است. سرو خمره ای، سرو نقره ای، کاج تهران، کاج سیاه، سرو خمره ای، بادام کوهی و پسته وحشی گونه های سوزنی برگ و عرعر، داغداغان، اقاقیا، زبان گنجشک، ارغوان، سنجد، چنار ونارون گونه های پهن برگ اين پارک را شامل می شوند.

منبع تامین آب این پارک دریاچه سد لتیان است و روش آبیاری، آبیاری تحت فشار قطره ای می باشد.


------------------------------------

معرفی پروژه


"بکاريم برای زمين[1]" نام يک حرکت جهانی داوطلبانه و عام المنفعه در راستای ارتباط انسان، درختان و محيط زيست است که توسط برنامه زيست محيطی ملل متحد[2] تسهيل می شود.
طرح مذکور در 8 نوامبر 2006 ميلادی کليد خورد و تاکنون 185 کشور دنيا از جمله جمهوری اسلامی ايران در اين طرح مشارکت جسته اند که آندورا، استونی، گينه اکوتوريال، لسوتو، ليبی، تاجيکستان و توالو پنج کشوری هستند که در جولای 2010 به اين طرح پيوستند.
يک ميليارد درخت در نوامبر 2007 کاشته شد. در آخرين روز جولای اين سال در اوتار پرادش هند، 600 هزار نفر از جمله نونهالان دانش آموز، ده ميليون و پانصد هزار درخت را در يک روز کاشتند.
در پايان ژانويه 2008 ميلادی، تعهد کاشت قريب به 2 ميليارد و سيصد و هشتاد ميليون درخت داده و بيش از يک ميليارد و هشتصد ميليون درخت کاشته شد.
تشويق مردم، جوامع محلی، دولت ها، بنگاههای اقتصادی و صنايع در حمايت از اين طرح جهانی منجر به کاشت 4/7 ميليارد درخت در انتهای سال 2009 ميلادی در يکصد و هفتاد کشور گرديد؛ اين در حالی بود که هدف اين طرح در انتهای سال مذکور کاشت تنها 7 ميليارد درخت بود.
همزمانی اين طرح با سال 2010 که از سوی سازمان ملل متحد سال جهانی تنوع زيستی نام گرفته است کشورهای مختلف را بر آن داشت تا با عزمی جدی اين طرح را دنبال نمايند.
از آنجا که درختان نقشی مهم و انکار ناپذير را در پايه و اساس تنوع زيستی ايفا کرده و بنيان شبکه های زيستی، سيستم های غذا، سلامتی و سوخت از درختان نشات می گيرد لذا کاشت ميلياردها اصله درخت توسط اين طرح جهانی خواهد توانست به حفظ تنوع زيستی موجود در زيست کره کمک نمايد.
پيش بينی طرح مذکور کاشت 12 ميليارد اصله درخت در انتهای سال 2010 ميلادی است.
طبق آمار دبيرخانه اين طرح، تا تاريخ 12 آبانماه 1389 مصادف با 4 نوامبر 2010 ميلادی در قالب اين پروژه 10550000000 اصله درخت در کشورهای جهان کاشته شده که از اين ميان 6767 اصله آن در راستای حمايت از اين حرکت زيست محيطی جهانی در ايران کاشت شده است.
شايان ذکر است که موسسات و مراکز بين المللی همچون World Agroforestry Centre،FAO، The United Nations froum on Forests، Convention on Biological Diversity، UNICEF، WFP و World Bank در اجرای اين طرح با UNEP همکاری می کنند.
[1] Plant for the Planet
[2] UNEP

0 comments: