عکس از وب سایت باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی بوکان




ششمین همایش تخصصی غارنوردان ایران
بوکان – غار قلایچی
تیر ماه 1389

گزارش: انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران
عکس: افشین یوسفی

مقدمه
ششمین همایش تخصصی غارنوردی ایران به همت انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران، و با حمایت و میزبانی هیئت کوهنوردی و صعود های ورزشی شهر بوکان و باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی بوکان برگزار گردید و سعی بر آن داشت تا با ایجاد زمینه تبادل اطلاعات و اتحاد و همکاری، گامهای بعدی را در جهت پیشرفت غارنوردی و غارشناسی نوین در ایران بر دارد.
ششمین همایش تخصصی غارنوردان ایران در حالی برگزار گردید که سال گذشته و در پی برگزاری همایش های متعدد و برگزاری کارگاه های آموزشی و تبادل نظر مختلف در آنها و اعزام تیمی از این غارنوردان برای دیدن دوره های پیشرفته و مربیگری غارنوردی و امداد در غار به لبنان و شکل گیری انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران توسط همین غارنوردان، 2 مانور امداد نجات در غار یخ مراد تهران و غار هامپوئیل مراغه توسط اعضا و شرکت کنندگان این همایشها با همکاری سازمانهای آتش نشانی و هلال احمر آن شهرستانها برگزار گردید که در نوع خود بی نظیر و نقطه عطفی در غارنوردی نوین ایران بشمار رفت.


شهر بوکان و غار قلایچی
دربخش جنوبی استان آذربایجان غربی دشت زيبا و حاصلخيز بوکان درحصار رودهاي سيمنه و زرينه و کوههاي صخره اي قرار گرفته با مردماني خونگرم ، ميهمان نواز وميهن دوست.
در 12 کيلومتري شمال شرقي شهرستان بوکان و درنزديکي تپه باستاني قلايچي که محل حکومت و زندگي يکي از تمدنهاي بزرگ بنام ماناهاست ، غاري بزرگ و عميق به همين نام (قلايچي ) قرار دارد که با ورودی چاهی شکل آن به عمق 110 متر عنوان بلند ترین چاه غارهای ایران را به خود گرفته است. اين غار عظيم با دهانه اي به قطر 8 متر ، سالها با داستانهاي فراوان، پر رمز و رازترين مکان نامشکوف بوکان بود تا اينکه در سال 1381 نخستين تيم منتخب از کوهنوردان بوکان با جسارت زياد موفق به فرود از چاه نخست اين غار به طول 110 متر شده و توانستند حس کنجکاوي اهالي را تا حدودي ارضاء نمايند. پس از آن و در سال 1384 تيم مجهزتري به سرپرستي زنده ياد مقبل هنرپژوه کوهنورد عضو تيم ملي توانستند سه تالار عظيم اين غار را بعد از چاه مورد شناسايي و طول مسير پيمايش شده اين غار را به حدود 300 متر برسانند . ازآن سال به بعد تيمهايي وارد اين غار شده و هرکدام مقداري از آن را بازديد کردند تا بالاخره تيمي از باشگاه سنگنوردان بوکان موفق به پيشروي بيشتر و نقشه برداري حدود 400 متر ازاين غار براي اولين بار شد .درتاريخ 17 لغايت 20 تيرماه جاري به دعوت از مسئولين و کوهنوردان وغارنوردان شهر بوکان ششمين همايش سراسري غارنوردان کشور مرکب از 65 غارنورد ، زمين شناس ، نقشه بردار و تصوير بردار موفق شدند به قسمتهاي ديگري از اين دنياي زيباي زير زميني دست يابند که از جمله پس از پيمايش تالارهاي کشف شده قبلي به منبع بزرگي از آبهاي زيرزميني منطقه دست يافته که بعلت وسعت زياد آن نامش را درياچه خزر نهادند . در اين برنامه ضمن عبور از کنار اين درياچه به دالانها و تالارهاي ديگري وارد شده که وسعت بسياري داشته و با وجود دهليزها و پرتگاههاي بيشمار از زيبايي هاي منحصر بفردي برخوردار بوده و کلکسيوني از تزئينات مختلف آهگي از چکنده و چکيده هاي بلند ، تزئينات کل کلمي ، گوش فيلهاي رنگارنگ ، مرواريد غار و گريستالهاي سوزني و ... پوشيده شده است . دراين برنامه تيم نقشه برداري داخل غار موفق به برداشت 1388 متر نقشه سه بعدي شد و تيم زمين شناسی و جستجوي سطحي ضمن بررسي حدود چهارکيلومتر مربع اقدام به نقطه گذاري و برداشت نمونه از سنگها ، گسلها و فرونشست اطراف غار نموده و با کمانه زني هاي علمي بدنبال اثبات فرضيه ارتباط بين اين غار عظيم و غار دوک چي در ارتفاعي موازي با غار غلايچي نمودند که قراراست با ترسيم نقشه هاي سطحي و تتبيق آن با نقشه هاي زمين شناسي و توپوگرافي و همچنين ترسيم نقشه داخلي غار تا اين نقطه گزارش کامل زمین شناسی به مسئولين این شهرستان تقديم تا با ديد کارشناسانه تري به اين غار بزرگ که ميتواند بسياري از سوالات علمي و تخصصي را پاسخگو باشد نگاه کنند . لازم به توضيح است ، برخورد بموقع مسئولين منجر به توقف اقدامات تخريب و خاکبرداري که قرار بود براي نفوذ به غار از زير کوه تونلي حفر و ندانسته به ميليونها سال فرايند زمين شناسي آسيبي جبران ناپذيربزنند ، جلوگيري كند. همچنین شکل قرارگرفتن غار مذکور، چاه يکصدو ده متري ورودي غار ،شکافها و گسلهاي داخل غار که منجر به ريزش و آسيب پذيري تشکيلات آهکي شده امکان استفاده توريستي عمومي اين غار را منتفي نموده و درصورت حفر تونلي با انگيزه حذف چاه مذکور ضمن ايجاد گذرگاه خطرناک تنها وجه تمايزاين غار را که ميتواند به شهرتش در ميان غارهاي داخلي و خارجي بيافزايد از بين خواهد برد .


این همایش که در تاریخ 17 تا 20 تیر ماه با اهداف هماهنگی بین اعضای شرکت کننده در همایش های غارنوردی ایران، بازآموزی شیوه های نوین غارنوردی و طبق طرح درسهای اتحادیه جهانی غار نوردی UIS شامل تمرینات SRT (تکنیکهای کار بر روی تک رشته)، امداد انفرادی، نقشه برداری، عکاسی و فیلم برداری از غار و انجام امور غارشناسی و ثبت غار، ایجاد تعاون، مشارکت و همکاری بین غارنوردان کشور جهت پیشرفت و توسعه تخصصی غارنوردی و غارشناسی در ایران، بازدید، نقشه برداری و اکتشاف قسمتهای مختلف غار قلایچی به عنوان یکی از بلند ترین چاه عمودی ایران، آشنا کردن نفرات جدید غارنورد با سیستمهای غارنوردی، غارشناسی و کارست توسط زمین شناسان و گزارش فعالیتهای غارنوردان شهر های مختلف از فعالیتها، اکتشافات، نقشه برداری و تلاش های زیست محیطی آنان بعد از اکسپدیشن بین المللی 2008 ایران و در خلال این همایش ها در شهر بوکان برگزار شد.

همچنین در این همایش کارگاه های آموزشی مرتبط متعددی نیز برای غارنوردان و علاقه مندان به غار برگزار گردید که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

آموزش سیستم نقشه برداری از غار به صورت تئوری و عملی در 2 گروه آموزشی و برای غارنوردان جدیدآموزش سیستمهای صعود و فرود روی تک رشته SRT در دو گروه آموزشی برای علاقه مندان به غارنوردی فنیبرگزاری کلاسهای تئوری ابزار شناسی شخصی طبق استاندار اتحادیه جهانی غارنوردی،
کارگاه تئوری غارشناسی و نحوه تشکیل غارها
کارگاه آشنایی با موارد پزشکی در غار
کارگاه آموزش مباني رول کوبی و طناب گذاري در غار
كارگاه آشنايي با حوادث در غارنوردي
کارگاه آشنایی با محيط زيست غار و موجودات غارزي
آموزش کار با نرم افزارهای نقشه برداری
کارگاه کارست و زمین شناسی عملی در منطقه
کارگاه آموزشی تئوری و عملی تجهیزات و امداد انفرادی در غار
بررسی تاریخ غارنوردی در ایران
همچنین از دستاوردهای علمی و عملی این همایش نیز میتوان به نقشه برداری 1388 متر از دالانهای غار توسط 2 تیم نقشه بردار، بررسی نقشه و الگوی زمین شناسی منطقه و برداشت میدانی الگوی تشکیل این غار و ارتباط فرضی این غار با غار دوکچی و دهانه مسدود شده دیگر توسط تیم زمین شناس، عکاسی و تصویر برداری حرفه ای از معابر و تالارها و تزئینات آهکی غار، ترمیم كارگاه های فرود و ثابت گذاری غار بر اساس سیستم جدید غار نوردی SRT، بازدید از غار دوکچی و نسب و ترمیم کارگله های اس ار تی و تصویر برداری از ان، شناسایی و کشف چاه و معابر جدید و ثابت گذاری و ثبت آنها و در آخر کشف دریاچه ای بزرگ در یکی از تالارهای جدید این غار اشاره کرد. همچنین مراسم اختتامیه این همایش با حضور رییس سازمان تربیت بدنی ، رییس سازمان هلال احمر، رییس و معاونان سازمان حفاظت محیط زیست و معاون عمرانی محترم شهردار جهت ارائه گزارش همایش به آنها در شهر بوکان برگزار گردید که باعث ایجاد ارتباط موثر با آنها برای برنامه های بعدی و آشنایی بیشتر مسئولین این شهر با غار و غارشناسی و لزوم حمایت و حفاظت از غارها و همچنین دادن اطلاعات زمین شناسی منطقه و ارائه برداشت های کارشناسی اولیه در خصوص غار باعث متقاعد نمودن مجری طرح توریستی نمودن غار به بررسی عمیق تر پروژه که منجر به جلوگیری از تخریب بیشتر از این غار زیبا و منحصر به فرد شد.
همچنین پخش اخبار و تصاویر و مصاحبه های متعدد از غارنوردان و این همایش و معرفی این غار و جاذبه های آن و مشکلات زیست محیطی جدیدی که در ارتباط با حفر تونل برای دسترسی به تالارهای این غار در دست اقدام بود از شبکه استانی و شبکه های سراسری سیما و همچنین انتشار خبر این همایش در سایتهای غارشناسی و غارنوردی بین المللی و سایت اتحادیه جهانی غارشناسی و دریافت ایملها و نامه های متعدد از سوی آنان برای ادامه روند این همایش ها و دریافت پیشنهادهای همکاری بیشتر و پشتیبانی آنان از لحاظ اطلاعات علمی و فنی از سوی غارنوردان کشورهای دیگر از دیگر دستاوردهای این همایش به شمار رفت.

-----------------------
کادر برگزاری:
سرپرست ششمین همایش غارنوردان: مسعود رمضانزاده از بوکان -

مسئول کمیته فنی: ابراهیم بیرامیان-

بخش آموزش: سارا عدالتیان- پیمان یاوری-

بخش ثبت نام: صلاح محمدی - ارتباطات بین الملل: سعید هاشمی نژاد-

مسئول بانوان: بهاره سلطانی-

پزشک: دکتر امیر حسین هجرتی-

تدارکات: سلیمان فرامرزی،علی غلامحسینی- انور باپیری بابک قادری- محسن اهنگری- فواود اسمائیلی-

هماهنگی و برنامه ریزی همایش: یوسف واقف-

طراحی و تبلیغات همایش: اسماعیل ترابی

غارنوردان شرکت کننده:
اصفهان:
محمد منصوری. امیر جلوانی. مجید زراوندی. سمیرا زارعی. مهرداد حاجی هاشمی. بهروز محمدی. منصور خجسته.
بوکان: سعید اسمائیل پور. بابک قادری. مهدی کریم زاده. مسعود رمضانزاده. بهاره سلطانی. اسماعیل ترابی. وفا سراجی مکری. کیوان قادر پور.
تبریز: باقر صمدیان. نازیلا محنتی. داوود لطفی. ابراهیم بیرامیان. سعید ورزند. رحمان عباسپور.
تهران: کیومرث بابازاده. جواد نظام دوست. حمید بنیادی. افشین یوسفی. امیر حسین هجرتی. فرناز وزیری. احمد رفیعی. محمد عصاری نژاد. علی غلامحسینی. یوسف (ابراهیم) واقف. فاطمه واقف. امیر واقف. فرزانه ثروت. صبا خادمیان. افسانه مینایی
زنجان: شهریار بهزادیان.
سنندج: آرش یاسمین پور. فریدون میرانی. پیام رضابخش.
شیراز: قاسم قادری. لیلا کریمی. آرش نوشادی. فاطمه رفیعی
کرج: مجید ثقفی. مازیار غلامی. حسین بوئینی. جلال زارعی. مرتضی محرابی. حسین شایگان. سارا جمالیان. مژگان کیان نژاد
کرمانشاه: یوسف سوری نیا. پیمان یاوری.
مراغه: نیما زکی.
مشهد: سعید هاشمی نژاد. سارا عدالتیان. محمد خورشیدی. مرتضی غلامپور. آرش نقافی
نیشابور: مهدی لکزیان
همدان: میثم خوش قدم. سهیلا صالح زاده
---------

در پایان تشکرویژه ای داریم از سازمان های حمایت کننده: فرمانداری، اعضاء و شورای شهر و شهرداری بوکان. اداره تربیت بدنی و هیئت کوهنوردب بوکان، جمعیت هلال احمر، سازمان حفاظت محیط زیست شهرستان بوکان و شرکت های حامی کاشی و سرامیک صالح زاده ، آب معدنی حیات، سازمان نظام مهندسی بوکان، شرکت پلی اتیلن بوکان، موسسه پیشگیری از اعتیاد عرفان، فروشگاه شهر جهیزیه، چاپ و نشر اندیشه و ماشین سازی بوکان.


------------------

لینکهای مرتبط:


-----------------------------------------

عکسهای این برنامه :









0 comments: