گزارش مسیر آب بر به قلعه رودخان

به نام هستی بخش عالم
گزارش برنامه : کوهپیمایی مسیر آب بر به قلعه رودخان
زمان اجرای برنامه : 13- 14 – 15 خرداد ماه 1389

مختصری از موقعیت جغرافیایی : این مسیر کوهپیمایی در رشته کوه های البرز واقع شده است که به جهت ویژگی های آب و هوایی گرم و مرطوب بسیار سر سبز و پوشیده از درختان جنگلی است و در فصل بهار گلهای رنگارنگ ، زیبایی دامنه های این منطقه را دو چندان کرده است . ارتفاع این منطقه در حدود 2600 متر می باشد . ( این مقدار تقریبی برای کل این میسر در نظر گرفته شده و در نقاط مختلف کمی تغییر می کند .) ا
در گزارش فوق بیشتر به موقعیت محلی منطقه پرداخته شده است
این برنامه را در حالی اجرا کردیم که ا زهوای ابری و مه در منطقه خبری نبود و به گفته یکی از اهالی آب براگر با چنین موقعیت آب وهوایی روربه رو میشدیم احتمال داشت که به دلیل خطای دید در تشخیص مسیر اشتباه کنیم . بعد از گذر از سد زیبای منجیل و دیدن حرکت موجها روی سطح آب با توجه به تابلو های راهنما به روستای آب بر می رسیم . ظهر بود و افتاب تندی می تابیدکه در روستای آب برتوقف کردیم . با هماهنگی هایی که توسط سرپرست برنامه با یکی از اهالی آنجا صورت گرفته بود قرار بر این شد که تا خنک شدن هوا در مغازه ایشان بمانیم . بعد از ظهر حرکت کردیم و مسیر جاده خاکی را در پیش گرفتیم که در حدود 22 کیلومتر است و دو راهی(سمت راست )را پشت سر گذاشتیم بعد از نیم ساعت به یک درخت توت کوچک و چشمه آب کوثر با آب خنک که لوله کشی شده و در بالای سکوی هم دستگاه فشار شکن قرار داده بودند که باعث شده بود آنجا شرایط یک استراحتگاه موقت را داشته باشد رسیدیم . در ادامه جاده خاکی تمام می شود و بقیه میسر را باید پیاده برویم ، به مرتعی میرسیم که به گویش محلی نام آن دیز آب است . این مرتع جزء توابع استان زنجان می باشد و به دلیل سرسبزی و موقععیت خوب این منطقه دامپروری درآنجا رونق دارد
کمی جلوتر روی یال چادر زدیم در موقعیتی که جنگلهای فومن و دره ای که از مه پر شده بود رو به شمال قرار داشت و گلهای رنگارنگ که در اطرافمان پراکنده بودند و چشمه دیز آب که آب آن زیاد نیست

مسیر حرکت در منطقه :
بز میش (انتهای جاده خاکی)← دیز آب ← داراب ← دزبن ← دایله سر← مته خوانی ← قلعه رود خان

شکل 1 : تصویر ترسیمی از منطقه

به همرا ه داشتن نقشه ، قطب نما و GPS کمک شایانی در جهت یابی این مسیرمی نماید .
در ادامه( روز دوم) به سمت شرق حرکت می کنیم و بعد از حدود 2 ساعت پیاده روی دو راهی را به سمت راست از کمرکش کوه می رویم به چشمه ای دیگرکه اب بسیار خنک و گوارایی داشت می رسیم اسم این چشمه بیوک بولاغ است . این چشمه را با سنگ چین و چوب های تخته ای بهسازی کرده اند . بعد از چمشه دشتی همواردر پیش رویمان است که صخر های سنگی در طرف شمال و مسیر آبرفتی یک رود که در وسط این دشت می گذرد . انتهای مسیر به سمت شمال تغییرپیدا می کند و تپه معروف کوه لاس پشته در روبه رو نمایان می شود . پس از عبور از دایله سر در ادامه مسیر پاکوب به کلبه بزرگ سنگی میرسیم . پشت کلبه یک چشمه آب است و در سمت شمال شرق روی تپه ای بلند یک صخره سنگ بزرگ رو به با بالا دیده می شود . ساعتی را دراینجا استراحت می کنیم . بعد از گذر از تپه هایی که در پیرامونش صخره های سنگی است به مرتعی میرسیم .
کم کم تپه های اطراف پوشیده از درختان جنگلی می شود . شب را درمحلی به نام مته خوانی می مانیم . در آسمان زیبای شب ستاره های فلکی را به خوبی می توان رویت کرد . در مته خوانی آب لوله کشی است که در نهایت منبع آب قلعه رودخان راتغذیه می کند . از گروهای مختلف استانهای دیگرهمچون شیراز و زنجان هم در این منطقه حضور داشتند . روز آخر وارد جنگلهای قلعه رود خان شدیم و ظهر بود که به قلعه رسیدیم به دلیل ازدحام جمعیت که برای بازدید از قلعه آمده بودند وارد قلعه نشدیم و از پله های سنگفرش شده پایین آمدیم .قلعه رودخان به لحاظ نوع معماری وقدمت تاریخی که دارد حائز اهمیت ویژه ای است وگردشگران و بازدید کنندکان بسیاری را به خود جلب می کند.
مسیر حرکت : اتوبان تهران – کرج ← جاده رشت← لوشان← منجیل ← جاده فرعی(پل فلزی پشت سد ) به طرف طارم← سمت راست روستای آب بر

شکل 2 : مسیر حرکت از منجیل به رشت

تهیه گزارش : فرزانه ثروت

2 comments:

On ۱۴:۲۰ ناشناس گفت...

jalebe raje be hame chi inja matlab hast,gheir az inke chera jalasate omoomie 2shanbe laghv shode...
    matalebe khode site bashgah ham ke kamelan goooyast...vaghean maloom nis too in bashgah che khabare?

On ۱۴:۲۲ ناشناس گفت...

khoobe ...hadde aghal to shoja'atesho dashte bash v namayesh bede,v javabe ghane konande ham ziresh benevis ke vaghean tooo bashgah che khabare?ki moghassere in ettefaghate?