سال نو و یادی از استاد فقید مرحوم منوچهر مهران

با فرارسیدن سال 1389 و تبریک سال نو به تمامی اعضای باشگاه و دیگر دوستان هم نوردم در تمامی ایران عزیز خواستم اولین چراغ سال 89 رو با مطلبی در مورد مرحوم منوچهر مهران (پدر ورزش نوین ایران) روشن کنم.
روزهای اول سال نو (1389) به همراه دوستی به زیارت اهل قبور در قبرستان ظهیرالدوله واقع در خیابان دربند میریم تا سال نویی سری به اهل قبور و برخی مشاهیر ادب و هنر ایران زده باشیم و یادی از اونها کرده باشیم. مشاهیری چون فروغ فرخ زاد، ملک شعرای بهار، ایرج میرزا، رهی معیری، داریوش رفیعی، روح ا... خالقی و ...








حسابی از دیدن مزار این عزیزان هر کدومشون به شکل خاصی نوشته و آراسته شده بود سر کیف بودیم و با هر کدومشون عکسی به یادگار میگرفتیم که که در پای درختی بزرگ آرمی جالب بر روی سنگ قبری کرم رنگ نظرم رو جلب کرد. سه پایه رو کاشتم و دوربین رو روی آرم شیر و خورشید روی قبر زوم کردم. شیر روی صخره سنگی ایستاده و تیری در دست داشت که بر خلاف نشانه شیر و خورشید معروف بود. بعد از عکاسی از شیر و خورشید نظرم جلب شد که این آرم بر روی قبر چه کسی نقش بسته که با تعجب نام منوچهر مهران را روی آن دیدم.
تا چند دقیقه ای مبهوت به سنگ قبر نگریستم. تا قبل از این نشنیده بودم که او کجا دفن شده.
تصمیم گرفتم که به عنوان اولین پست سال جدید مطلبی رو در مورد منوچهر مهران بنویسم و یادی کنم از ایشان که پایه گذار ورزش نوین ایران و باشگاه نیرو راستی در سال 1323 بود که بعد ها به دلیل مسائل سیاسی دهه 30 تعطیل و دوباره در سال 1332 به نام باشگاه دماوند شکل گرفت.



مطلبی که در زیر میخوانید خلاصه و برگرفته از کتاب تاریخ کوهنوردی ایران، نوشته داوود محمدی فر است که در مورد مرحوم منوچهر مهران نوشته شده:



"شادروان منوچهر مهران در سال 1291 در خراسان بدنیا آمد. ای ورشکار نمونه در سال 1318 به تهران مهاجرت کرد و در محل حزب پیکار، باشگاه ورزشی پیکار را بنیان گذاری کرد و بعد ها در سال 1323 و بعد از عزیم داشتن تیمی بزرگ به قله دماوند باشگاه کوهنوردی نیرو و راستی را با هدف اجرای برنامه های کوهنوردی و ورزشی بنیان نهاد.
باشگاه پیکار بعد از مدتی از حزب پیکار جدا شد و باشگاهی با نام نیرو در خیابان شاه، چهار راه یوسف آباد تاسیس گردید تا اینکه در سال 1324 باشگاه نیرو خود را با نام باشگاه نیرو و راستی و آرم شیر ایستاده بر صخره و تیر در دست و خورشیدی در پشت معرفی نمود.
مهران در سال 1326 ناگهان فوت میکند و بعد از وی همسر ورزشکارش منیره جزنی تا مدتی رهبری باشگاه را بر عهده میگیرد تا اینکه باشگاه به دلایل سیاسی در 28 مرداد 1332 منحل میشود. در پاییز همان سال 12 نفر از شاگردان مرحوم مهران در امامزاده قاسم تشکیل جلسه میدهند و باشگاه نیرو و راستی را با نام جدید سازمان کوهنوردی و اسکی دماوند معرفی میکنند.
کلوپ کوهنوردی دماوند همیشه حق شناس خدمات پر ارج منوچهر مهران بوده است. در زیر قسمتی از سرمقاله بولتن جشن پنجمین سال تاسیس سازمان دماوند عینا نقل میگردد:
(( سالها است جوانان سازمان کوهنوردی و اسکی دماوند که روزی استاد فقید شادروان منوچهر مهران با آرزوی طلایی آنرا پی ریزی نمود، گرد هم آمدند تا با ادامه این ورزش سالم نشاط بخش از پلیدی های اجتماع مصون بمانند)) "



یادش گرامی و روحش شاد
افشین یوسفی – فروردین 89

4 comments:

    خدا رحمتش کنه .اطلاعات خوبی در مورد ایشون رضا خوشدل دوست مشترکمون داره با تعداد زیادی عکس !!

     

    شهرام جان اگع باهاش تماس داری چنتا ازش عکس بگیر تا تو همین پست به یاد او بگذاریم.
    عکس خوبی من ازش پیدا نکرم

     
    On ۱۴:۱۷ سعيد گفت...

    سلام افشين جان
    فكر كنم علت حضور زياد مشهدي ها در باشگاه دماوند به همين موضوع برمي گردد!اين بنيانگذارتان هم كه مشهدي از كار در آمد. (;

     

    ما اصن هر چی مکشیم از دست این مِشدیا میکشیم
    ;-)