مانور تمرینی امداد و نجات درغار


حادثه خبر نمی کند ...


نزدیکترین افراد به حوادث غار، خود غارنوردان هستند . دور بودن غارها از نقاط شهری و عدم دسترسی به جاده و امکانات پزشکی ولجستیک لازم ، غارنوردان را بر آن خواهد داشت تا در کنار تجهیزات فنی و لوازم غارنوردی ؛ خود را به دانش و توانایی امداد و مدیریت حادثه نیز تجهیز کنند.
مانور امداد و نجات در غار شبیه سازی یک حادثه ورزشی است که هر آن ، امکان وقوع آن وجود دارد ، از آنجا که در مانور تمرینی کلیه امکانات و قویترین افراد درگیر آن هستند. لذا بایستی تمام تلاش خود را کرد که این شبیه سازی کاملا با حوادث واقعی نزدیک باشد؛ تا بتوان ظرفیت و توانمندی تیم را در فشارهای وارده درشرایط سخت سنجید و نقاط ضعف را برطرف کرد.
اکثر غارنوردان کشور به بخشی از موارد امداد و نجات آشنایی دارند و در بیشتر موارد دوره های آمادگی امداد و نجات را گذرانده اند. در واقع هریک از این غارنوردان منابع غنی اطلاعات هستند که شاید از توانمندی دیگر غارنوردان آگاهی نداشته باشند. برآنیم تا با مشارکت غارنوردان سراسر ایران زمین زمینه های همکاری و مشارکت در حوادث احتمالی را مهیا کنیم .
پس از برگزاری چهار همایش تخصصی غارنوردی موفق در نقاط مختلف ایران و آشنایی با ظرفیتهای غارنوردان کشور ، اجرای مانور مشترک بسیار ضروری می نمود. از طرفی پس از بازگشت تیم اعزامی غارنوردان از لبنان با همفکری دیگر دوستان بر آن شدیم تا دانش و تجربیات بدست آمده از دوره آموزش امداد و نجات در غار و مشارکت در مانور مشترک با غارنوردان لبنان که شاخص ترین مبحث در این دوره آموزشی بوده است با اجرای یک مانور مشترک با غارنوردان از نقاط مختلف ایران، مدیریت بحران را در یک عملیات تمرین نماییم و تجربیات و اطلاعات دوستان را در این گردهمایی به مشارکت بگذاریم.
ایمان داریم که بسیاری از غارنوردان با استعداد و توانمند در گوشه و کنار ایران در حال فعالیت هستند که در این مانور تمرینی با توجه به محدودیت امکانات؛ دعوت از ایشان برای ستاد اجرایی این مانور مقدور نبوده است. امید است با اجرای موفق نخستین مانور امداد و نجات در غار برای مانورهای آتی فرصت استفاده از تجربیات و دانش این عزیزان را داشته باشیم .



روز اول بیست وچهارم دی ماه :



بخش آموزش و تمرین ، شامل مباحث آموزشی:



  • چگونه حادثه را مدیریت کنیم آقای جواد نظام دوست

  • آموزش پزشکی ( هیپوترمی ، تروما، خونریزی ) دکتر علیرضا بسام پور

  • کمک های اولیه ( در خصوص حوادث غارنوردی ) آقای علی شادلو

  • آشنایی با مکانهای امدادی و بیمارستانهای تخصصی امدادگر هلال احمر

  • آشنایی با وسایل ارتباطی آقای جواد نظام دوست

  • سازمان امداد ونجات آقای یوسف واقف

  • برقراری کمپ در غار آقای مجید کاشیان

  • شیوه بسکت ، انتقال مصدوم و حمل آن آقای پیمان یاوری

  • کارگاه بالا کشی آقای مجید کاشیان

  • آزاد سازی مصدوم آقای کاظم فریدیان



روز دوم بیست و پنجم دی



بخش عملیاتی : مانور عملیاتی امداد و نجات در غار یخ مراد ( امداد مجروح در غار افقی )




سرپرست برنامه: جواد نظام دوست
مسئول ثبت نام : فاطمه واقف
مسئول مالی: هادی قباد
مسئول آموزش : یوسف واقف ، مجید کاشیان
مسئول تدارکات : لیلا اسفندیاری

* هزینه برنامه معادل 250000 ریال به حساب رفاه کارت 5894633300232135 بنام هادی قباد حداکثر تا تاریخ 20 /10/1388 واریز گردد.


* خواهشمند است پس از واریز وجه به شماره 09122475293 بنام واقف اطلاع دهید .


موارد مورد نیاز :
  • کارت بیمه ورزشی سال 88

  • تجهیزات عمومی غارنوردی مورد نیاز شامل : پوشاک مناسب غارنوردی ، پوشاک گرم – چکمه – چراغ پیشانی – کلاه – باتری – دستکش و غیره

  • تجهیزات فنی غارنوردی مورد نیاز: شامل هارنس غارنوردی – کارابین پیچ 2 عدد - لنیارد

  • نوشت افزار

  • لازم به ذکر است کمپ استقرار در کهنه ده (جاده چالوس ) مهیا می باشد. نیاز به همراه داشتن چادر نمی باشد . وسایل شب مانی ( زیر انداز و کیسه خواب ) ضروری است .

  • تغذیه به صورت جمعی بوده و توسط تیم تدارکات تهیه می شود



برنامه راس ساعت 8 صبح میدان حسن آباد مقابل درب آتشنشانی آغاز میگردد . لازم است دوستان راس ساعت در محل قرار حاضر باشند . از دوستانی که به هر دلیل موفق به واریز وجه به حساب بانکی نشدند خواهشمند است با مسئول ثبت نام تماس گرفته و حضور قطعی خود را در برنامه مانور امداد و نجات اعلام کنند . لازم به ذکر است که همکاری شما در این امر بسیار لازم و ضروری میباشد . و لازم است دوستان توجه ویژه مبذول دارند





1 comments:

    On ۲۲:۲۰ جواد نظام دوست گفت...

    باسلام به همه دوستان
    واجب بود از همه تیم اجرایی که با همتی والا این کارنو راهم با همه مشکلاتش به پایان رساندن سپاسگزاری کنم کاربزرگ آدمهای بزرگ میخواهد و این مانور چنین بود امید که آفت های کوچک درخت جوان غارنوردی را مسموم نکند