Iranian speleological expedition to lebanon- 2009- report by saeed hasheminejad

گزارش اکسپدیشن غارنوردان ایران در لبنان
25شهریورالی 8 مهر1388

نوشته: سعید هاشمی نژاد
عکس: افشین یوسفی





مقدمه
پس از برگزاری موفق اکسپدیشن بین المللی غارنوردیISEI2008 در مهرماه 1387 تلاش غارنوردان ایرانی برای پیشرفت در علم غارشناسی و بهبود تکنیکهای غارنوردی در سطح ملی منجر به برگزاری دو همایش ملی تخصصی غارنوردی در غار بتون توسط غارنوردان مشهد و غار هامپوئیل توسط غارنوردان تبریز و تهیه چندین نقشه از غارهای مختلف گردید.
در عرصه بین المللی هم با تلاش و پیگیری بخش بین الملل شاهد چندین دستاورد مهم بودیم: چاپ گزارش همایش غاربتون و نقشه آن غار در بولتن اتحادیه جهانی غارنوردی UIS، همکاری با هیئت منتقدین کنگره بین المللی غارنوردی در نقد مقاله، نوشتن نامه ای از سوی غارنوردان ایرانی خطاب به غارنوردان خارجی که در مجمع عمومی اتحادیه بین المللی غارنوردی در پانزدهمین کنگره بین المللی غارنوردی و غارشناسیICS در شهر کرویل ایالت تگزاس آمریکا خوانده شد و باعث جذب حمایت این اتحادیه از IST-Lebanon2009 شد، دو بار پخش فیلم اکسپدیشن بین المللی غارنوردیISEI2008 در کنگره بین المللی غارنوردی ساخته بوریس واتز مستند ساز اهل کرواسی، آغاز نگارش کتابی درباره ISEI2008 و دستاوردهای آن توسط دبیر کل اتحادیه جهانی غارنوردی و ...
البته شاید بتوان مهمترین دستاورد تلاشهای بخش بین الملل را برگزاری برنامه مشترک و آموزشی برای غارنوردان ایران در کشور لبنان توسط کلوپ غارنوردی لبنان SCL دانست.

تاریخچه کلوپ غارنوردی لبنان:
سال 1940 لیونل گورا به همراه غارنوردان فرانسوی به غار جعیتا رفت و سپس بهمراه دوستانش به این غار برگشت. از این پس فعالیتهای غارنوردی در لبنان شکل ویژه ای بخود گرفت و سال 1951 ، SCL کلوپ غارنوردی لبنان پا به دنیا گذاشت و 1956 رسما ثبت شد.
بنیانگذاران این کلوپ لیونل گورا –سامی کرکابی- ریموند خاوام و آلبرت اناوی بودند. سال 1963 آلبرت اناوی با شرکت در اولین کنگره بین المللی غارنوردی در پاریس به نمایندگی SCL و لبنان شرکت کرد. سال 1965 کلوپ غارنوردی لبنان به نمایندگی لبنان عضو بنیان گذار UIS شد. کلوپ غارنوردی لبنان تاکنون 2 بار بدلیل کشفیات ارزشمندش در غار جعیتا و دیگر خدماتش موفق به دریافت نشان ملی درخت سدر شده است.
کلوپ غارنوردی لبنان همچنین به ارتش لبنان و دوایر دولتی، شهرداری و کمپانی های مختلف در زمینه امداد غار و تکنیکهای SRT آموزش می دهد.
کلوپ غارنوردی لبنان از سال 1955 مجله غارنوردی الوطواط (خفاش) که در نوع خود بسیار حرفه ای طراحی می شود را به صورت دوره ای چاپ نموده است.کلوپ غارنوردی لبنان همچنین در سالهای 2001 و 2006 دو بار سمپوزیوم غارشناسی خاورمیانه را برگزار نموده است.





تیم غارنوردی و غارشناسی ایران : IST-Lebanon2009
با توافقات به عمل آماده میان غارنوردان عضو اکسپدیشن بین المللی غارنوردیISEI2008 با غارنوردان لبنانی و حمایت انجمن کوهنوردان ایران، اتحادیه جهانی غارنوردی و ...یک برنامه مشترک میان غارنوردان ایران و لبنان از تاریخ 25 شهریور الی 8 مهرماه به مدت دو هفته برگزار گردید. این برنامه شامل دوره آموزش SRT پیشرفته، کمک های اولیه ویژه غار و برخی تکنیکهای امداد و نجات در غار و نقشه کشی بود. 9 غارنورد ایرانی به همراه مربیان غارنورد لبنانی که توسط مربیان فرانسوی آموزش دیده اند در حین بازدید از غارهای مختلف لبنان به امر آموزش هم پرداختند.
هدف از این برنامه آموزش و یادآوری تکنیکهای غارنوردی به غارنوردان ایرانی و نزدیکی روابط غارنوردان لبنانی با همتایان ایرانیشان در جهت بسط روابط بین المللی غارنوردان ایرانی می باشد..
اعضای تیم:سعید هاشمی نژاد(سرپرست)،حسین فرجی، سارا عدالتیان( مشهد) افشین یوسفی ، یوسف واقف، فاطمه واقف(تهران)، رحمان عباسپور ،ابراهیم بیرامیان( تبریز) آرش یاسمین پور- سنندج

گزارش اکسپدیشن غارنوردی ایران در لبنان-16-30 سپتامبر 2009
تیم غارشناسان ایران ساعت 9 شب روز چهارشنبه 25 شهریور پس از سه ساعت تاخیر به دلیل نقص فنی هواپیما عاقبت ساعت 10:30 به وقت لبنان وارد فرودگاه بیروت شده و مورد استقبال رئیس و نایب رئیس کلوپ غارنوردی لبنان قرار گرفت.
سپس این تیم راهی جبیل(بیبلوس)- شهری تاریخی ای که در قسمت مارونی نشین و شمال لبنان می باشد- شده و در محل اقامت تهیه شده توسط کلوپ مستقر گردید.



صبح روز پنجشنبه 26 شهریور تیم غارشناسان ایران راهی بازدید از مکانهای تاریخی شهر بیبلوس شد و بعد از ظهر همانروز با هماهنگی کلوپ غارنوردی لبنان عازم بازدید از غار جعیتا شد و از قسمت بالایی و پایینی این غار عظیم که برای توریستها آماده سازی شده است بازدید کرده و با دکتر نبیل انوار، مدیر غار جعیتا هم ملاقات به عمل آورد. سپس تیم غارشناسان ایران راهی محل کلوپ غارنوردی لبنان شده و مورد استقبال اعضای کلوپ غارنوردی لبنان قرار گرفت.در این جلسه اعضای کلوپ غارنوردی لبنان و دو باشگاه دیگر غارنوردی لبنان هم حضور داشتند.این جلسه با سخنان شدی شاکر رئیس کلوپ غارنوردی لبنان شروع شد و پس از عرض خوش آمدگوی،نامه ارسالی فادی نادر دبیر کل اتحادیه جهانی غارنوردی هم به این اکسپدیشن خوانده شد.پس از عنوان سخنانی از سوی جانی توواک نایب رئیس کلوپ، سعید هاشمی نژاد سرپرست تیم غارشناسان ایران هم سخنانی ایراد کرد و از همکاری و دعوت غارنوردان لبنان جهت اجرای این اکسپدیشن تشکر نموده و پس از معارفه اعضای تیم غارشناسان ایران هدایای چند به کلوپ غارنوردی لبنان اهدا نمود. این جلسه در انتها با پذیرایی گرم کلوپ غارنوردی لبنان به پایان رسید.



بر طبق توافقات به عمل آمده جهت آموزش گروهی از غارنوردان ایرانی جهت آمادگی جهت انتقال تجربیات به دیگر غارنوردان ایرانی، صبح روز جمعه 27 شهریور اولین جلسه کلاس در محل کلوپ غارنوردی لبنان برگزار شد و اصول ابتدایی تکنیکهای SRT مرور گردیده و همچنین اصول ثابت گذاری درون غار بصورت تئوری توسط اسام ثبات آموزش داده شد. پس از صرف نهار و نمایش فیلمی درباره ورونیا عمیقترین غار جهان به هنگام بعد از ظهر توسط جو زیدان اولین کلاس کمکهای اولیه ویژه درون غار و پیشگیری از بروز حادثه در غار به مدت سه ساعت آموزش داده شد.


روز شنبه 28 شهریور تیم غارشناسان ایران راهی منطقه بلمند در نزدیکی شهر تریپولی شد تا تکنیکهای SRT پیشرفته را مرور نماید اما بدلیل روبه رو شدن با بارش باران سیل آسا تمرین کنسل شد و تالار بالایی غار جعیتا که برروی عموم بسته است و بسیار بکر مانده و دارای تصاویر بدیعی از کلسیت سفید و شفاف است در دستور برنامه قرار گرفت. در بخشی از این غار اعضای تیم برای جلوگیری از کثیف شدن کلسیت، چکمه های پلاستیکی خود را از پا در آوردند. پس از اتمام بازدید از تالار بالایی به دعوت رئیس کلوپ غارنوردی لبنان، اعضای تیم توسط قایق شخصی ایشان در سواحل زیبای بیروت به قایق سواری پرداختند.




غار بلیتات واقع در منطقه زعرور در میان غارنوردان لبنانی به مدرسه غارنوردی معروف است.در این غار شاهد ثابت گذاری بسیار عالی منطبق بر اصول SRT می باشیم که فرصتی خوب برای تمرین ثابت گذاری و جمع آوری آن بدست می دهد. مقصد غارنوردان ایران در روز یکشنبه 29 شهریور این غار بود.تیم غارشناسان ایران در این روز به سه تیم سه نفره تقسیم شد. تیم اول شامل سعید، سارا و رحمان همراه جانی توواک و هبا(غارنورد زن لبنانی) به گشایش مسیر جدید و ثابت گذاری بر فراز غار بلیتات پرداختند. تیم دوم شامل افشین، یوسف و ابراهیم به همراه هانی به ثابت گذاری چاههای داخل غار و تیم سوم شامل آرش، حسین و فاطمه به همراه حبیب هلو به جمع آوری ثابت گذاری داخل غار پرداختند. در این روز اکثر تکنیکهای ثابت گذاری و جمع آوری آن به خوبی توسط غارنوردان ایرانی مرور گردید.شامگاه نیز اعضای تیم در میهمانی شام اعضای کلوپ غارنوردی لبنان شرکت نمودند.



روز دوشنبه 30 شهریور تیم ایرانی جهت بازدید از شهر تاریخی بعلبک راهی سفری دوساعته به شرق لبنان و نزدیکی مرز سوریه شد.شب هنگام پس از صرف شامی مفصل از غذاهای لبنانی حسین و افشین بدلیل مشغله شغلی از تیم جدا شده و به ایران بازگشتند.





روز سه شنبه 31 شهریور فروچاله عظیم بلع در منطقه تنورین به عمق 100 متر مقصد بعدی غارنوردان ایران بود. در این منطقه سه فرو چاله عمیق با عمق بیش از 100 متر وجود دارد که تیم ایران به همراه چهارتن از غارنوردان لبنانی در دوتیم به این فروچاله عظیم فرود رفتند. تیم اول شامل یوسف، سارا، ابراهیم و آرش، تیم دوم شامل سعید، رحمان و فاطمه در دو مسیر جدا و جدید اقدام به برقراری کارگاه و ثابت گذاری نمود.






چهارشنبه 1 مهر غار آلبرت در منطقه میروبا با چاه پنج حلقه چاه که بلندترین آن 50 متر بود محل دوباره تمرین ثابت گذاری و جمع آوری ثابت گذاری(Rigging & Derigging) اعضای تیم ایران قرار گرفت.




روز پنجشنبه 2 مهر غارنوردان ایرانی بر اساس توافق قبلی دوباره راهی غار بلیتات که مکانی بسیار مناسب جهت تمرین ثابت گذاری و جمع آوری ثابت گذاری(Rigging & Derigging) میباشد شدند. در این روز که می توان آن را روز بانوان نامید، بانوان تیم ایرانی متشکل از سارا و فاطمه مسئولیت کامل ثابت گذاری و جمع آوری آن را بدون دخالت آقایان تیم در چندین حلقه چاه به عهده گرفتند.دو مربی لبنانی همراه تیم در پایان عملکرد بانوان تیم را عالی برآورد کردند.سپس تیم راهی محل کلوپ غارنوردی لبنان گردید و به مدت دو ساعت جلسه دوم کلاس کمکهای اولیه ویژه درون غار و پیشگیری از بروز حادثه در غار به استادی جو زیدان برگزار شد. در این کلاس تکنیکهای حمل برانکارد و چگونگی انتقال مصدوم به برانکارد بصورت عملی تدریس شد. سپس راس ساعت 8 جلسه هفتگی کلوپ غارنوردی لبنان برگزار شد که شامل دو گزارش توسط مارک متنی درباره کنگره بین المللی غارنوردی در تگزاس و فروچاله بالوعا بلع بود.همچنین فعالیتهای غارنوردان ایران مورد ارزیابی و تقدیر مربیان گرفت.



صبح جمعه 3 مهر اعضای تیم راهی بندر بیبلوس شدند و با روزنامه نگار روزنامه فرانسوی زبان لورین لوژور که از روزنامه های معروف لبنان است مصاحبه داشتند.سپس راهی دره قادیشا که از مناطق بسیار زیبای لبنان بشمار می رود شدند. در روستای بشری از مدفن و موزه جبران خلیل جبران و سپس از دره رویایی و کلیساهای سرراه بازدید بعمل آورده شد.تصویر درخت حک شده بر روی پرچم کشور لبنان درخت سدار(Cedar) می باشد و بزرگترین جنگل این درخت نیز در کشور لبنان قرار دارد.بازدید از این جنگل نیز خالی از لطف نبود. شبانگاه هم تیم عازم شهر میناه در مجاورت تریپولی شد و از شعبه کلوپ غارنوردی لبنان در این شهر بازدید به عمل آورد.


شنبه 4 مهر- غار عین اللبنه غاری رودخانه ای است با سازه هایی بدیع که در دره آکورا قرار دارد.در این روز 10 نفر از غارنوردان لبنانی همراه تیم ایران بودند. در این غار تیم ایران جهت نقشه کشی به دوتیم تقسیم شد.تیم اول آرش، فاطمه و سعید، تیم دوم یوسف، سارا و رحمان. این دوتیم نقشه بخشهایی از غار را کشیده و شبانگاه با حضور جانی توواک با استفاده از نرم افزار نتیجه کار خود را ترسیم نمودند. آموزه هایی که غارنوردان ایرانی از اکسپدیشن بین المللی سال گذشته در ایران کسب کرده بودند نتیجه خوبی را به بار نشاند و تحسین نقشه کش لبنانی را برانگیخت.



یکشنبه 5 مهر یک از هیجان برانگیزترین روزهای برنامه بشمار می رفت. تعداد 20 نفر غارنورد ایرانی و لبنانی با نظارت جو زیدان عملیات حمل مصدوم را در غار افقی روعیس که دومین غار طولانی لبنان بشمار می آید، برگزار نمودند. در این عملیات که به فرماندهی سعید برگزار شد سه تیم شش نفره با سرپرستی یوسف، حبیب و شدی شرکت داشتند. حمل برانکارد حاوی مصدوم واقعی(فاطمه) از معابر تنگ و مملو از آب به طول 400 متر در طی 3:30 دقیقه انجام شد که بنا به گفته جو زیدان در نوع خود عالی بشمار می آمد.

پس از روزی پر از فراز و نشیب و خستگی روز دوشنبه 6 مهر به بازدید از شهر بیروت و فروشگاههای ورزشی آن اختصاص داده شد.

روز سه شنبه 7 مهر تیم راهی بازدید از شهر جونیه و خرید لباس غواصی شد و سعید به همراه جانی جهت مصاحبه راهی روزنامه الدیار شد. سپس تیم غارشناسان ایران به محل کلوپ لبنان رفته و تمامی طنابها و وسایل مورد استفاده که از کلوپ غارنوردی لبنان به امانت گرفته شده بود را نظافت نمود.
مراسم اختتامیه با صحبت شدی شاکر شروع شده و پس از اظهار تشکر از سوی سعید، سرپرست تیم غارشناسان ایران، اهدای یادگارهایی از سوی تیم ایران به حاضرین، ارائه پاورپوینتی از سوی جانی توواک، اهدای گواهینامه های گذراندن دوره و بریدن کیکی مزین به لوگوی اکسپدیشن غارنوردان ایران در کشور لبنان به پایان رسید.

روز چهارشنبه 8 مهر به دعوت سامی کرکابی غارنورد پیشکسوت لبنان(72) که جزو چهار عضو موسس کلوپ غارنوردی لبنان هم می باشد اعضای تیم غارشناسان ایران به بازدید از قلعه تاریخی و پل سنگی فاکرا پرداختند. قلعه فاکرا قلعه ای منحصر به فرد است که در میان توده ای کارستی به نام لاپیه قرار دارد و نیمی از دیواره های آن از سنگ تراشیده و نیمی دیگر از لاپیه تشکیل شده است. پس از صرف نهار به دعوت سامی کرکابی تیم عازم بیروت شد و ساعت 9 شب به وقت بیروت با پرواز بیروت- تهران عازم ایران گردید. عاقبت تیم غارشناسان ایران ساعت 12 نیمه شب در میان استقبال گرم جواد نظام دوست و اعضای دوست داشتنی و خونگرم باشگاه دماوند وارد تهران شد.



3 comments:

    از گزارش مبسوط شما لذت بردم. ضمنا لینک سایت شما رو به لیستم اضافه کردم. (عرفان فکری)
    varjin.blogfa.com

     

    ممنون عرفان جان

     
    On ۱۱:۰۹ سارا عبدالمحمدي گفت...

    سلام. گزارش خيلي كاملي بود. كلي ازش چيز ياد گرفتم. براي ما تازه كارا خوندن اين چيز ها خيلي ارزشمند هستش.كلي مرسه. شاد باشيد.