iceclimbing in Yakhmorad cave (ghar-e yakhmorad)!!




















































یخنوردی یا غارنوردی، مسئله این اینست!
وقتی آدم چند تا کار رو با هم انجام میده بهتر از در نمیاد!
آخه تقصیر من چیه که هم یخنوردی رو دوست دارم و هم غارنوردی رو و هم دوست دارم و هم عکاسی رو
جواد نظام دوست هم که بعد از اکسپدیشن بین المللی غارنوردی مدام گوشزد میکنه که بیائیم و مرد و مردونه فعالیتهای کوهنوردی و سنگنوردی رو کم کنیم و به غارنوردی حرفه ای بپردازیم و مثل موجوادت دو زیست نباشیم. فقط تک زیست بشیم و غارنوردی کنیم.
خوب از اونجایی که ترک عادت موجب مرضه و نمبتونیم تک زیست بشیم تصمیم گرفتم از بین اینها کارها، فعالیت جدیدی رو بوجود بیارم به نام غاخنوردی
نمیدونم، شایدم شوخی شوخی، جدی شد

بگذریم...
این عکسها متعلق به برنامه این هفته ما بود که به سرپرستی مجید کاشیان در غار یخ مراد انجام شد و دوستان زیادی در آن بودند. از آنجایی که همیشه تو ذهنم فکر میکردم که میشه تو غار یخ مراد یخنوردی کرد یا نه، وسایل یخنوردی رو هم در کنار وسایل غارنوردیم برداشتم و وارد برنامه شدم.
البته این کار جدی نیست و فقط جنبه تفریح داره، البته برای یخنوردی داخل غار یخ مراد شما باید از 3 چاه عبور کنید و خود را به عمق 30 متری غار برسونید.
این نقطه (تالار دماوند) سرد ترین قسمت غار است. در اینجا در فصل بهار که آب برف به داخل زمین نفود میکند در این منطقه تشکیل چکیده و کنده های یخی و آبشار یخی میدهد که بسیار زیبا هستند. کف این تالار همیشه پوشیده از یخ است و عمق یخ کف آن به 4 متر میرسد. در فصل بهار در وسط این تالار هرم یخی زیبایی به قطر 3 متر تشکیل میشود که شبیه به کوه دماوند است.
عکسهای زیبای این برنامه هم محصول مشترک من و علیرضا سعادت و دوست عکاس دیگری به نام سید عباس حسینی است که با او نیز در غار آشنا شدم و همچنین دوستان دیگر است که گاهی نقش مجسمه یا نقش پرژکتور یا فلاش دوم رو ایفا میکردند.



لینک مرتبط:

9 comments:

    On ۱۹:۳۲ majid گفت...

    سلام افشین
    مشکل دو تا شد . اعضای تیم بین المللی کلی تلاش کردن که به من و تو حالی کنند در غار باید غار نوردی کرد نه سنگ نوردی . حالا جناب عالی یخ نوردی رو هم بهش اضافه کردی. کاظم هم که تو گل زرد شنا میکنه. لابد فردا پس فردا یکی دیگه می خواد اسکی در غارو تجربه کنه. اصلا چرا نه؟

     

    به نظر من آن چیزی که برنامه روز جمعه ما در غار یخ مراد را با باقی برنامه ها متمایز می کرد نه یخ نوردی درغار، بلکه حضور افراد زمین شناس درجمعمان بود.وهنگامی که متوجه شدیم دکتر جواد اشجاری عضو هیات علمی دانشگاه تهران و فوق لیسانس رشته آب شناسی دانشگاه شیراز از اعضا گروه اکتشاف در غار نمکدان جزیره قشم ( طولانی ترین غار نمکی جهان 6580 متر ) پیشتر از ما با رنه شرر ( عمو رنه ) و میشائل لومنث در غارهای کتله خور ، سراب و علی سرد نیز فعالیتهایی داشته است بسیار خوشحال شدیم. اطلاعاتی که وی ضمن پیمایش غار در رابطه با چگونگی تشکیل غار و راهروهای فرعی یا چگونگی تشکیل چاهها در غار یا احتمال راههای کشف نشده در نقاطی از غار را برایمان نقل کردند بسیار جالب و سودمند بود.اعضا هیات علمی زمینشناسی دانشگاه تهران با توجه به اشتیاق ما برای همکاری، قولهای مساعدی را در جهت تبادل اطلاعات مابین دو گروه دادند. همراهی تیمهای غارنوردی با گروههای علمی دانشگاهی نقطه عطفی در این ورزش می باشد. این حرکت در آستانه سال جدید و شروع فصل غارنوردی نوید دهنده دستاوردهایی ارزشمند و افقی زیبا در علم غارشناسی ایران عزیزمان است.با سپاس از سرکار خانم المیرا حبیب الهی جهت تشکیل این همکاری.
    با تشکر مجید کاشیان

     

    يخ نوردي داخل غار خيلي جالبه دوزيست بودن باعث ميشه كه تنوع برنامه بيشتر بشه واز يكنواختي در بياد هر چند كه اين موضوعات از علاقه هاي شخصي منشا ميگيره ولي روي سايرين هم ميتونه تاثير گذار باشه وباعث بشه چنين برنامه هايي بيشتر وبهتر اجرا بشه

     

    Hi Afshin,
    Very nice pistures.
    I remember this cave and this place...

    am very happy you visited again Yakh Morad and you find a new big chamber.
    I am interested to know exactly where? I will see that when you will had surveyed it.
    All the best

    Jean-Pierre

    Jean-Pierre

     

    Hi Afshin !

    You are very good cave photographer !
    I see your photos with big plesuare every time.

    And it is very interest cave.
    I want to go to Iran again this year (October), nice country and nice
    people. May be do you join to our expedition to Qeshm ?

    BR,
    Yury Evdokimov

     

    Afshin
    Salaam, Chetori? Bad Nistam e man.
    Great to hear from you. Brilliant photos I will try see if I can get some published in Descent.
    Its good to know that Yakh Morad is now 730m long a brilliant development on the part of the Damavand Club considering when I started surveying with in October 2007 and it was only 298m. I hope all is well with everyone in Tehran.
    Tell Ahmad that he is looking younger than ever in the photographs.
    I have just returned from the Indian Caving trip where we explored another 12.7kms of new cave and many excellent shafts.
    I will send you a few pictures and a short report soon.
    Kheylie Ghorbanat
    Simon broks

     

    salaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam simonthe
    yakhmorad cave is big. last weed after ice climbing we fined a new big chamber & a shaft about 20m I hope see you & your photos from Indi
    agorbanat
    afshin

     

    Afshin.
    Salaam,
    brilliant and even better news. Soon Yakh Morad will be over 1,000m long and 60+m deep at the rate you are going.
    Please give my Salaams and Chetori's to everyone at the Damavand Club.
    Kheylie ghorbanat
    Simon broks

     

    Hi Afshin,
    nice photos and also nice to see
    how all of you are progress and dedicated to caving.
    Send you one photo made in same place in Yakh morad cave but from different angle.
    Best regards
    Boris watz