crazy photographer

تا حالا وقتی به یه عکس جالب نگاه میکنین، به این فکر کردین که این عکس در چه شرایطی گرفته شده؟؟

گاهی اوقات آدم برای گرفتن یه عکس خوب باید تو شرایط ویژه ای قرار بگیره ! این حرف منو عکاسها خوب متوجه میشن!.


چند وقت پیش یکی از بچه های باشگاه ایمیلی برام فرستاد با نام عکاسان دیوانه که توی اون عکسهایی از عکاسان مختلف بود که هر کدمشون در وضعیتی غیر متعارف در حال عکاسی از سوژه خودشون بودند...ا

تا اینجای داستان رو داشته باشید...ا

جمعه این هفته جای همگی خالی با چند تا از بچه ها رفته بودیم هملون یخنوردی تا یادی از دوران جونیمون کرده باشیم (البته هنوز جونیم . منظورم یاد دوران کودکی بود که میرفتیم هملون یخنوردی) ا

اونجا چنتا از بچه های جدید باشگاه رو دیدم که هفته قبل با من کلاس یخنوردی رو گذرونده بودند و این هفته که برنامه ای نداشتند خودشون یکی دو جفت تبر و کرامپون و طناب جور کرده بودند و اومده بودند هملون تمرین که با دیدن اونها و جسارتی که در اول کار به خرج داده بودند خیلی خوشحال شدم....ا
بین بچه های امسال شخصی به نام آقای سعادت هست که با دوربین عکاسی اس ال آر مارک کنون خودش تو همه برنامه های آزمایشی حضور پیدا میکنه و از بچه ها و مناظر، عکاسی میکنه که به خاطر علاقه ای که خودم به عکاسی و این مدل دوربینها دارم همیشه این آقای سعادت برام جلب توجه میکنه

یکی دیگه از نکاتی که تو رفتارهای این هم باشگاهی مون هست اینه که تو هیچ شرایطی اوون دوربین عکاسیش پر حجم و سنگینش و کیفش رو از بدنش جدا نمیکنه و تو هر شرایطی اوون رو با خودش حمل میکنه (تقریبا یه چیزی تو مایه های همزاد) و از هر چیزی عکس میگیره !اتقریبا کاری که خودم هم میکنم اما دیگه اوون رو همه جا و تو هر شرایطی حمل نمیکنم یا لااقل تو کوله پشتی حمل میکنم !ا

بگذریم... تقریبا آخرای کار بودیم که یه دفعه چشمم به منظره جالبی افتاد!!! آقای سعادت وسط آبشار عمودی، یک دست به تبر یخ و یه دست دیگه دوربین و مشغول عکاسی از یه سوژه ی دیگه اوون بالا!! حالا سوژه چی بود خدا داند!ا

یه دفعه اوون ایمیل عکاسهای دیوانه یادم اومد و صحنه ای مشابه جلوی چشمم. ما هم که همیشه دست به دوربینمون خوبه سریع از این وضعیت جالب عکس گرفتم تا یادگاری نگه دارم



امروز وقتی میخواستم این مطلب رو بنویسم یا عکس مشابهی افتادم که حسین بلند اختر که از خود من وسط یه آبشار 200 متری تو فریسینیر فرانسه گرفته بود که در حال سر طناب رفتن یه سوژه توجهم رو جلب کرده بود و در اون حالت مشغول عکاسی از اوون بودم







اینم عکس حسین که وسط حمایت من که اگه مار هم نیشش بزنه نباید حمایت منو رها کنه، حمایت رو بی خیال شده مشغول فیلم برداری از من و مناظر جذاب اطرافشه .

من میدونم، آخر سر یکی از همین عکسها سرمون رو به باد میدیم





.

.

بگذریم عجب عکس تو عکسی شد!!ا

آخر صحبتم رو به یکی از جمله های دوست خوبم رحیم دانایی ختم میکنم که در یکی از کتابهای عکاسیش (اینقدر کتاب عکاسی نوشته و ترجمه کرده که نمیدونم کدومش بود) نوشته: برای گرفتن یه عکس خوب گاهی لازم میشه لباستون کمی گلی بشه!ا


در آخر هم یادی میکنم از عکاس خوب کشورمان کاوه گلستان که جان خود را بر سر گرفتن عکسهای خبری در عراق از دست داد


روحش شاد





افشین یوسفی

2 comments:

    On ۱۱:۵۷ کوهسار گفت...

    با سلام
    عنوان مطلبتون خیلی خیلی جالب و باعث شکفتن گلِ خنده میشه.
    و اما عکسا، در عکس اول کمی تا قسمتی ابری مشخصه که فرد در حال انجام چه کاریه! اما در عکس دوم به صورت کاملا ابری مشخص نیست که فرد در حال انجام چه کاریه(که با توضیحات داده شده روشن میشیم اوضاع از چه قراره)! (-:
    و عکس سوم که به نظرم البته با پوزش فراوان اصلا جالب نیست!!!
    ارادتمند کوهسار

     
    On ۰۱:۲۹ Unknown گفت...

    سلام, من حسین بلنداختر هستم. در مورد مطلب فوق : شاید یک نوع شوخی باشد؟! اما امیدوارم که اینطور نبوده و مسائل مهم فنی مد نظر قرار گیرد. همانطور که در عکس سوم دیده میشود شخص حمایتچی با دست چپ فیلمبرداری میکند و با دست راست طناب حمایت را گرفته است که همین روش حمایت کردن نیز در عکس سوم صدق میکند.اما آیا همهء حمایت برای این شخص حمایتچی در همینجا ختم میشود؟! جواب خیر است. حمایتچی برقم تجربه کار فنی در این نوع موارد اینگونه محاسبه میکند. هرگاه ما در حین صعود قسمتی از طناب را با دست بگیریم یک طرف دست ما طناب باردار است و طرف دیگر دست ما طناب بدون بار. قسمت طناب جلوی دست حمایتچی تا ابزار حمایت و در نهایت تا صعود کننده طناب باردار است و قسمت طناب پشت دست حمایتچی طناب بدون بار.در آن عکس دو متر بعد از ابزار حمایت یک گره هشت دولا که در حلقهء آن یک کارابین پیچدار متصل شده توسط حمایتچی زده,و ادامهء طناب نیز به دو دلیل در زیر وزن حمایتچی قرار گرفته است. امیدوارم که توضیحات ذکر شده ابهامات بوجود آمده را بر طرف کند و باعث به نقد درآوردن مباحث فنی شود. سئوال اول : چرا برروی طناب بدون بار بعد از دو متر عبور از ابزار حمایت گره هشت دولا زده شده است ؟ سئوال دوم : علت قراردادن کارابین پیچدار در حلقهء هشت دولا چیست ؟ سئوال سوم : دلایل قرار گرفتن طناب بدون بار زیر حمایتچی چیست ؟