جشنواره از ساعت دو بعدازظهر پنج شنبه (5/10/1387) در آمفی تاتر آکادمی ملی المپیک شروع شد .
نخستین فیلم از هفت فیلم برگزیده که قرار بود نمایش داده شود ، علم کوه ساخته ی یوسف زمانیان بود .
پس از آن ، سهند عقدایی ، دبیر جشنواره درمورد سابقه ی شکل گیری جشنواره و تعداد و کیفیت آثار رسیده به جشنواره ی سوم توضیحاتی داد .
پیام محمود شعاعی ، رییس فدراسیون کوه نوردی به جشنواره را حسین رضایی مسوول کمیته ی روابط عمومی آن فدراسیون خواند . شعاعی در این پیام اشاره کرده بود که گزارش ها و فیلم های کوه نوردی نقش مهمی در معرفی این ورزش دارند ، و برای مثال نمایش فیلم کوتاهی درباره ی کوه نوردی در ایران ، در اجلاس فدراسیون جهانی کوه نوردی در ژاپن ، کمک موثری به پذیرفتن ایران به عنوان میزبان اجلاس 2008 این نهاد جهانی داشت . او همچنین در پیام خود ، از کوه نورد و تصویر بردار فقید خلیل عبد نکویی که در پاییز گذشته در غار پراو جان باخت ، یاد کرده بود .
سخنران بعدی ، کاوه کاشفی رییس هیات کوه نوردی استان تهران ( و عضو پیشین هیات مدیره ی انجمن ) بود . او گفت آن زمان که پیشنهاد برگزاری جشنواره ی گزارش های کوه نوردی را به هیات مدیره ی انجمن داد (1382) بسیار جوان بود و در جامعه ی کوه نوردی ایران هم معروفیتی نداشت . اما این فکر در انجمن پذیرفته شد و به اجرا درآمد . او این نکته را دلیلی بر این امر دانست که انجمن کوه نوردان ایران ، جای طرح ایده های نو و اجرایی شدن آن ها است . او شکل گیری و ادامه ی فعالیت انجمن را بر پایه ی احساس نیازی که در جامعه ی کوه نوردی بوده دانست و از همه ی کوه نوردان خواست که از این انجمن حمایت کنند و طرح ها و برنامه های خودشان را به سمت آن سوق دهند .
فیلم های قله ای در جزیره ساخته ی حسن نجاریان و فیلم در برابر باد ساخته ی ابراهیم واقف ، فیلم های بعدی بودند که نمایش داده شدند .
پس از یک تنفس نیم ساعته و پذیرایی ، داوران بخش فیلم به بیان چند نکته و چند تجربه ی شخصی در مورد مستند سازی پرداختند . از میان آنان ، حجت فروغی گفت که فیلم کوه نوردی یا مستند ساختن ، فقط فشار دادن دکمه ی " رکورد " نیست ؛ فیلم ساز باید « واژگان » زبان فیلم سازی را بداند و برای این منظور باید در دوره های آموزش فیلم سازی شرکت کند . او همچنین گفت که مستند کوه نوردی باید علاوه بر تصویر برداری خوب ، تدوین خوب و اطلاعات خوب ، دارای یک « قصه » باشد یعنی این که بیننده را با خود به درون موقعیت واقعی بکشاند . رضا نظام دوست ، در میزگرد به " سینمای مولف " اشاره کرد و این که امروزه ، مستند سازی کاری است « سهل و ممتنع » ؛ آسان است برای این که با دوربین های سبک و پرقدرت امروزین هر کسی می تواند فیلم بگیرد و با یک رایانه ی شخصی آن را تدوین کند . در عین حال ، سخت است برای این که مستند باید دارای یک طرح باشد و در آن ایده ای نهفته باشد . احمد قانعی به کوه نوردان و فیلمبرداران کوه توصیه کرد که در هر شرایطی – حتی شرایط اورژانس – تصویربرداری را فراموش نکنند تا بعدا حسرت آن را نخورند که چرا فلان صحنه را ضبط نکرده اند . در مقابل ، محمد نوری گفت که در کوه نوردی ، فیلم بردار هم مانند دیگر هم نوردان اش تحت تاثیر وقایع جاری قرار می گیرد و ممکن است که برای مثال کمک به یک مصدوم را ارجح بر کار مستند سازی خود بداند .
پس از میزگرد داوران ، فیلم عبور از ریگ جن ساخته ی آرش رییسیان ، و فیلم کلون بستک – آزادکوه ساخته ی توحید نوروزی نشان داده شد .
-----------


در روز دوم ، از ساعت 14:30 فیلم سفر به افریقا ساخته ی مهدی گل محمدی و فیلم دماوند ساخته ی یوسف سورنی نیا نمایش داده شد .
از ساعت 16 به مدت یک ساعت داوران بخش نوشتاری ( شکور لطفی ، مرتضی موسوی ، منصور احمدی ، محمد شیشه چی ها ) در " میز گرد" ی به بیان نکته هایی در مورد گزارش نویسی پرداختند . پیش از صحبت داوران ، کاظم فریدیان ( دبیر هیات داوران ) در مورد چگونگی امتیاز دهی به گزارش های رسیده توضیح داد ؛ او گفت که در این دوره ، کوشیدیم شیوه نامه ای برای امتیاز دادن تنظیم کنیم تا برای دوره های بعد هم راهنمای عمل قرار گیرد . سپس ، او یک نمونه از جدول امتیاز دهی را نشان داد که در آن برای یک گزارش ، نکته هایی مانند کیفیت اطلاعات مربوط به منطقه ، انتقال تجربه ، عکس ، جذابیت های دراماتیک ، فهرست بندی ، توجه به محیط زیست ، شیوه ی نگارش ، مشخص شده بود و برای هر کدام از این اقلام ، چند امتیاز تعیین شده بود و داوران می توانستند از صفر تا سقف آن را به گزارش مورد نظر امتیاز بدهند .شیشه چی ها به جنبه ی تزیینی گزارش و اهمیت عکس اشاره کرد . او گفت که گزارش باید چنان جذاب باشد که شخص غیر کوه نورد هم مشتاق به دیدن منطقه شود . لطفی در مورد اهمیت درست نویسی و توجه به زبان و نقطه گذاری سخنانی گفت ، و موسوی با اشاره به معذوریت هایی که برای انتشار یک گزارش در نشریه ای رسمی ( مانند فصل نامه ی کوه ) وجود دارد ، به گزارش نویسان توصیه کرد که پاره ای اطلاعات را نه برای انتشار همگانی بلکه برای ارایه به دیگرانی که می خواهند به منطقه ای بروند ، ثبت کنند .
بیانیه های داوران ، سخن هیات مدیره ، گزارش های برتربیانیه ی داوران بخش نوشتاری را منصور احمدی خواند . در این بیانیه ، اشاره شد که رسیدن تنها 47 اثر به دبیرخانه ی جشنواره حاکی از کم کاری جامعه ی کوه نوردی ، و کم توجهی کوه نوردان به این امر است . در بیانیه ، اظهار امیدواری شد که جشنواره ی گزارش ها بتواند به عامل تشویق کننده ای در ثبت فعالیت های کوه نوردی بدل شود .
بیانیه ی داوران بخش فیلم توسط حجت فروغی خوانده شد ، و در آن اشاره شد که بیشتر آثار رسیده از حداقل استانداردهای فیلم سازی برخوردار نبودند و در حد فیلم های "یادگاری" بودند . هیات داوران از حسن برازنده به خاطر فرستادن 10 فیلم و خانم افشانه بهنوا به خاطر فرستادن 7 فیلم سپاسگزاری کرد .عباس محمدی ، رییس هیات مدیره ی انجمن کوه نوردان ایران ، در مطلب کوتاهی که خواند به چند نکته در زمینه ی هدف های جشنواره و مسایلی که لازم است گزارش نویسان و فیلم سازان به آن توجه کنند ، اشاره کرد .
در هریک از بخش های نوشتاری و فیلم ، یک تندیس بلورین ( به عنوان جایزه ی اول ) ، یک دیپلم افتخار ( جلیزه ی دوم ) ، یک تقدیرنامه ( جایزه ی سوم ) و سکه اهدا شد .
تندیس بلورین بخش نوشتاری به افشین یوسفی به خاطر گزارش غار نمکدان و گزارش یخ نوردی در فرانسه تعلق گرفت .
دیپلم افتخار این بخش به حسین نظر به خاطر گزارش کورژنفسکایا ، و
تقدیرنامه به مسلم ایران پور و وحید نبی زاده به خاطر گزارش پیمایش خط الراس البرز مرکزی داده شد .
تندیس بلورین بخش فیلم به یوسف سورنی نیا به خاطر فیلم دماوند تعلق گرفت .
دیپلم افتخار این بخش به حسن نجاریان به خاطر فیلم قله ای در جزیره و
تقدیرنامه به مهدی گل محمدی به خاطر فیلم سفر به افریقا داده شد .
جایزه و لوح فیلم برگزیده ی مخاطبان که با رای گیری از حاضران در روز جشنواره انتخاب شد ، به یوسف سورنی نیا به خاطر فیلم دماوند تعلق گرفت .
در پایان مراسم ، از مسوولان برگزاری جشنواره و حامیان مالی قدردانی شد .
لازم به ذکر است که حامی اصلی جشنواره ی سوم، شرکت هفت گوهر تولید کننده ی لوازم کوه نوردی بود .
دیگر حامیان مالی : شرکت اسپیلت البرز ، شرکت کترینگ سلیم ، تولیدی کفش لاوان ، فروشگاه لوازم کوه نوردی دماوند .

روابط عمومی انجمن کوه نوردان ایران
عباس ثابتیان

0 comments: