حوادث اخیر در هیمالیا نوردی



فريديان در گفت و گو با فارس:
بزرگترين اشتباهم ندادن بيسيم به سامان بود
خبرگزاري فارس: فاتح قلل كي تو و نانگاپاربات گفت: زمان جدايي از سامان زير قله 8126، فراموش كردم به او بيسيم بدهم كه بزرگترين اشتباهم بود.

كاظم فريديان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري فارس، عنوان كرد: پس از بازگشت از پاكستان، مسئولان فدراسيون كوهنوردي و صعودهاي ورزشي به عنوان متولي اين ورزش، به انحا مختلف و با غرض ورزي در خصوص گم شدن سامان نعمتي، به جاي دادن نظرات كارشناسي، تيم را محكوم كرده اند. اين در حالي است كه از سوي تيم تا اين لحظه، سه بار جلسه ارائه گزارش برگزار شده و هر بار از فدراسيون و كميته بررسي حوادث دعوت كرده ايم تا شركت كند؛ اما يك نفر هم حاضر نشده است.
وي افزود: با حمايت فدراسيون، پرونده ما به دادگاه رفت و هر كجا خروجي از فدراسيون در خصوص اين صعود مي بينيد، فقط در محكوم كردن حركت ما خلاصه شده است. اين در شرايطي است كه از همان ساعات اوليه گم شدن سامان شروع به گزارش دادن كرديم.
فريديان با اشاره به اظهارات دبير فدراسيون در خصوص اينكه حادثه در ذات هيماليانوردي است، تصريح كرد: هنگام بازگشت تيم اميد از قله تيلي چوپيك به ارتفاع 7134 متر، سعيد بهائلو پزشك ارتفاع تيم سقوط مي‌كند و تا به امروز با وجود اقدامات وسيع و هزينه هاي بالايي كه به گفته مسئولان صرف شده، هنوز اثري از وي يافت نشده است. اينكه كوهنوردي به هر دليلي حين حركت نتواند خود را كنترل كند، ايرادي به شخص يا گروه نيست. در يك حادثه پارامترهاي متغيري وجود دارد كه دست به دست هم حادثه مي آفريند. هيماليانوردي با طبيعت سر و كار دارد و اين عرصه قوانين خاص خود را دارد.
فاتح قله كي تو گفت: در سقوط بهائلو كسي مقصر نيست؛ اما ايرادي كه به اين مسئولان وارد مي‌شود، اين است كه چرا هرگز گزارش مشخصي از صعودهاي فدراسيون بيرون داده نمي‌شود تا ديگران با بررسي نقاط ضعف و قوت برنامه ها، صعودهاي كم خطرتري را اجرا كنند.
وي تصريح كرد: به عنوان يك هيماليانورد، از خانواده سامان نمي‌توانم اين توقع را داشته باشم كه درك كنند به خاطر نجات 5 نفر، از او گذشتم و تيم را پايين آوردم. از مسئولان هيماليانورد فدراسيون كه خود را متولي مي‌دانند، اين توقع را دارم. زماني كه انسان در هيماليا از يك مرزي گذشت، شايد نتواند به درستي تصميم بگيرد و مجبور شود بين بد و بدتر دست به انتخاب بزند. اين افراد مي‌آيند با غرض ورزي اعلام مي‌كنند كه سهل انگاري كرده و به راحتي راي به محكوميت ما مي دهند.
فريديان افزود: زير قله نانگابارپات با يك انسان 28 ساله طرف بودم كه هر جور مي خواستم او را قانع كنم كه ادامه دادن به صعود براي او و ديگران خطر آفرين است، قانع نمي شد. به مدت 20 دقيقه من و احسان پرتوي‌نيا با نعمتي كلنجار رفتيم كه برگرديم؛ اما نپذيرفت. احساس كردم ترجيح مي‌دهد تنها بازگردد و مانع صعود كسي نشود.
مسير بازگشت كاملا امن بود. اگر همان زمان برمي گشت، به كمپ چهار مي‌رسيد. سامان در صورتي كه به توافقمان عمل مي‌كرد، مشكلي پيش نمي آمد.
مسئول فني تيم تصريح كرد: تيم ما 5 وسيله ارتباطي داشت. يك عدد چي پي اس، يك تلفن ماهواره اي و سه عدد بيسيم كه يكي از آنها به دليل نبود باتري در كمپ چهار مانده بود و دو عدد ديگر در دست ما بود. صبح آن روز سامان براي اينكه در وزن كوله پشتي خود صرفه جويي كند، بيسيم را از من نگرفت. بيشتر وسايل عمومي در كوله من بود چرا كه ترجيح مي‌دادند سبك تر حركت كنند. زماني كه مي‌خواستم از سامان جدا شوم، به هيچ عنوان به خاطرم خطور نكرد كه بيسيم در جيبم است و آن را به او بدهم. اين بزرگترين اشتباهم بود؛ اما نمي‌توانم اين را هم قبول كنم كه باعث گم شدن و مرگ او شده است.
فاتح كي تو و نانگاپاربات عنوان كرد: زماني كه نعمتي پنهان شده بود، فريادهاي ما را مي‌شنيد؛ اما خود را به ما نشان نداد. هوا تاريك شده بود كه به سمت كمپ چهار حركت كرديم. او را نديديم؛ اما ديگر نمي‌توانستيم آنجا بمانيم. هوا به شدت خراب شد. متاسفانه فدراسيون به جاي اينكه هيماليانوردي مستقل را مانند ساير كشورها ترويج كند، طوري در اين عرصه برخورد مي‌كند كه گويا در انحصار آنها است. همواره از منش و عملكرد فدراسيون در اين عرصه انتقاد كرده و پس از آنكه به شكل مستقل توانستم صعود كنم، ثابت كردم با هزينه هاي بسيار كمتر از هزينه هاي صرف شده در اين مدت از سوي فدراسيون و امكانات و تجهيزات آنها مي توان بر بلنداي ارتفاعات ايستاد.
-----
وي ادامه داد: مي‌توانيد از يك ملي پوش در خصوص نحوه عقد قرارداد با شركت هاي خارجي، ميزان هزينه ها و چگونگي ارتباطات سئوال كنيد. هيچ كدام چيزي نمي‌دانند. كاملا تحت كنترل و بدون داشتن اطلاعات، فقط صعود مي‌كنند. از مسئولان فدراسيون بپرسيد چرا پس از بازگشت از هر صعود، تمام عكس ها و فيلم هاي شخصي كوهنوردان از آنها گرفته مي‌شود؟ چرا نبايد اين اطلاعات در اختيار جامعه قرار بگيرد تا ديگران با استفاده از اين تجربيات دچار مشكل نشوند؟
وي گفت: كشورهاي ميزبان روز به روز تلاش مي كنند تا مراحل اداري ورود خارجيان را سهل تر كنند تا تيم هاي بيشتري وارد كشورشان شود؛ اما فدراسيون با ارائه آيين نامه هاي غير قابل اجرا، سعي در كنترل و ضعيف كردن كوهنوردي مستقل دارد. اگر اين شرايط نباشد، هيماليانوردان سراغ فدراسيون مي‌روند تا از اطلاعات و كانال هاي ارتباطي آنها اقدام كنند.
---------
تيم كوهنوردان مستقل متشكل از ليلا اسفندياري، حسين ابوالحسني، كاظم فريديان، سهند عقدايي از باشگاه كوهنوردي و اسكي دماوند، احسان پرتوي نيا از گروه خانه كوهنوردان كرج، ‌سامان نعمتي از گروه كوهنوردي قاجر شهر قروه‌ و محمد نوروزي به عنوان يار آزاد، 24 خرداد ماه ايران را به مقصد پاكستان ترك كردند. 5 تن از 7 كوهنورد پس از 25 روز تلاش در ارتفاعات نانگاپاربات، 27 تير ماه با شعار حفاظت از رود كارون، براي نخستين بار در تاريخ هيماليانوردي ايران، بر فراز اين قله ايستادند. اين صعود در حالي صورت گرفت كه سامان نعمتي در مسير بازگشت به كمپ چهار براي هميشه مفقود شد.

0 comments: