اسپلِئوتراپی یا غار درمانی

(عکس فوق مربوط به غار نمکدان در جزیره قشم میباشد که به دلیل وجود حوضچه آب نمک اشباع در ورودی آن از سالهای دور به عنوان یکی از همین نمونه های مناطق آب درمانی یا غار درمانی مورد توجه اهالی بومی قرار گرفته است- عکس کاظم فریدیان)
--------------
اشاره:

»»» در راستای برگزاری اردوی بزرگ بین المللی غارنوردی ایران و در بهبوهه انجام کارهای فنی آن، یکی از دوستان مطلبی را ارسال کرد که دیدم خواندن آن شاید خالی از لطف نباشد.

البته این مطلب هیچ ارتباطی با غارنوردی و مسائل تکنیکی و فنی آن نداره، فقط میخواستم به اونهای که هی از ما میپرسن آخه این غارها چی دارن که شما ها چسبیدید به این غارها و این روزها با ایران رادیاتور و بخاریهای گاز سوز کسی دیگه تو غار نمیره و از این حرفها.... نشون بدم که که چرا ما اینقدر چسبیدیم به غار و غارنوردی!!! به خدا خواص درمانی داره!!! ما از قبل میدونستیم اما صداشو درنیاورده بودیم که غارها از هجوم آدما در امان باشند ;-)


با تشکر از الهام شیرازی برای ارسال ایمیل

----------------

در زبان یونانی اسپیلیلیو یعنی غار و برخی واژه اسپلیلیوتراپی را به معنی غاردرمانی می دانند .
انسان از دوران باستان از آثار غارها بر سلامتی خود آگاه بوده است .
در زمان جنگها ، مردم برای در امان ماندن از گزند دشمنان در غارها و معادن نمك ، برای هفته ها پنهان می شدند .
پس از اینكه مجبور بودند مدتها در غارها زندگی كنند فهمید كه علایم برخی از موارد سرفه ها ، گرفتگی بینی و سایر بیماریهای تنفسی در فضای غارها بهبود می یابند .
هنگامی كه انسانها در مورد این پدیده كنجكاو شدند ، اسپلیلیوتراپی شكل گرفت .
از این روش در مشرق زمین و اروپای مركزی برای سالها استفاده می شده است .
با افزایش آلودگی هوا و آب در قرن اخیر ، بیماریهای پوستی ، راشهای پوستی و تنفسی مانند آلرژی ، آسم ، مشكلات تنفسی نیز افزایش یافت .
علم پزشكی با داروها با این بیماریها مبارزه می كند اما برخی اوقات فقط علایم بیماری به ظاهر فروكش می كند و عوارض داروهای استفاده شده ، بیشتر از اثربخشی آنها است .
اسپلیلیوتراپی ، راه درمانی طبیعی برای برخی از بیماریها است و شامل گذراندن وقت در زمانهای كنترل شده در درون غارهای نمك و استفاده از یونهای منفی منتشر شده از نمكها است .
( البته نظریه یون منفی اخیرا شكل گرفته و طرفداران این نظریه روز به روز بیشتر می شوند ، با این حال برخی معتقدند كه آثار درمانی خاص هوای غارها را می توان ناشی از درصد بیشتر
گاز های دی اكسید كربن و برخی دیگر از گازها در هوای غارها نسبت به هوای آزاد دانست ) .
ذرات بسیار ریز نمك به فضای آلوئولها ( كیسه های هوایی ) ، برونش ها ( راههای هوایی ) و برونشیولها دست پیدا می كنند و مسیر راههای هوایی فوقانی و تحتانی را تمیز می كنند .
نمكهای استنشاق شده در غارها ، مخاط مجاری تنفسی را فعال می كند ، باكتری ها را می كشد و باعث كاهش التهابها می شود ، این كارها در مجموع باعث باز شدن راههای هوایی می شود .
( برخی از بیماریهای تنفسی مانند آسم ؛ باعث ایجار تنگی یا گرفتگی در راههای هوایی می شود و با باز شدن این راهها ، علایم این بیماریها بهبود می یابند )
البته منظور از نمك ، نمك طعام نیست بلكه سایر نمكهای معدنی است .
مركز اسپلیلیوتراپی در كوههای هیمالیا از 250 میلیون سال پیش ساخته شده است ، غارهایی دارای مفیدترین انواع نمكها برای انسان كه ازخشك شدن اقیانوسهای اولیه ، شكل گرفته است.
اسپلیلیوتراپی به تنهایی یا همراه با سایر درمانها می تواند برای بهبود یا كاهش علایم آسم و یا كاهش نیاز این بیماران به داروهای بتا آگونیست بكار رود .
تحقیقات نشان داده است كه این روش در درمان یا بهبود علایم بسیاری از بیماران موثر بوده است .
زمانی كه طوفان می شود و باران و رعد و برق ایجاد می شود ، هوا ، پر از اكسیژن و یونهای منفی می شود و در اصل این یونهای منفی هستند كه هنگامی كه پس از یك طوفان از منزل بیرون می رویم ، احساس آرامش را در ما ایجاد می كنند .
هوای موجود در برخی از غارها نیز درست همان خواص هوای پس از طوفان را دارد .
اسپلیلیوتراپی در درمان این بیماریها به كار می رود :
آسم ، آلرژی ها ، برونشیت مزمن ، سرفه ، سرماخوردگی و آنفولانزا ، سینوزیت ، فارنژیت ، عفونت های تنفسی ، پسوریازیس ، اختلالات هوشیاری ، میگرن ، افسردگی و اضطراب .
البته در این روش از تمام انواع غارها استفاده نمی شود بلكه از غارهایی استفاده می شود كه در آنها برخی از تركیبات معدنی خاص وجود دارد .
درمان در روش اسپلیلیوتراپی شامل قرار گرفتن در معرض هوای غارهای نمك برای یك ساعت در روز و در طول یك ماه است .
البته نیازی نیست برای این كار به هیمالیا سفر كنید !
اخیرا دستگاههایی ساخته شده اند كه توانایی تولید یونهای منفی را در فضای منزل یا اتاق شما دارند .


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ ـ

دكتر حامد تركماناختصاصی سیمرغ www.seemorgh.com/health

0 comments: