نحوه استفاده از تیبلاک

TIBLOC
ترجمه : افشین یوسفی
afshin_yousefi_k2@yahoo.com
اشاره:
این مقاله در مجله کوه شماره 48 - پائیز 86 یا همین عنوان نیز چاپ شده
اکثر سنگنوردان دنیا با شرکت فرانسوی PETZL و نو آوریهای آن در ساخت ابزارهای جدید آشنایی دارند. یکی از ابزارهایی که این شرکت چند سالی است به بازار عرضه کرده TIBLOC نام دارد که با وزنی معادل 39 گرم به عنوان جایگزین مناسبی به جای یومار در کارهای امداد و نجات و بالاکشیها مطرح شده است .
استفاده از این وسیله در عین حال که میتواند ساده و کارآمد باشد میتواند خطر ساز و دردسرآفرین هم باشد پس این نکته را هیچگاه فراموش نکنید که : یادگیری نحوه استفاده صحیح از ابزارهای سنگنوردی قبل از مصرف میتواند از بروز حوادث و مشکلات احتمالی جلوگیری کند .
نکاتی که در تصاویر زیر میبینید توصیه های ایمنی شرکت پتزل در مورد استفاده از این وسیله است .

1- نحوه اتصال بر روی طناب :
· این وسیله برای استفاده در روی طنابهایی با قطر 8 تا 11 میلی متر طراحی شده است.
· کارابین مورد استفاده بر روی این وسیله باید دارای مقطع دایره ای شکل با قطر 10 الی 12 میلی متر باشد . (از کاربینهای با مقطع T شکل پرهیز شود )
· نحوه صحیح اتصال این وسیله بر روی طناب مطابق با شکل زیر میباشد .(شکل 1)

2- روشهای استفاده :
A: با این روش شما میتوانید از کارابین به عنوان دستگیره بالا برنده استفاده کنید. در این روش شما بایدبا شصت خود نحوه نشستن تیبلاک را روی طناب اصلاح نمایید
! : برای پایین آوردن این وسیله هیچگاه نباید به بالای ابزار فشار وارد کرد و یا اینکه آن را در روی طناب کشید . چون این کارها میتواند آسیب جدی به روکش طناب وارد سازد .
B: برای پایین آوردن این وسیله میتوانید آنرا با سه انگشت نگه داشته و سپس به سمت پایین حرکت دهید. (شکل2)

3- بالاکشیها :
A: قبل از استفاده جهت قفل شده تیبلاک را چک کنید.
· توجه داشته باشید که در این حالت طناب نباید تنها از تیبلاک عبور کند . بلکه باید از داخل کارابین هم رد شود. B: برای حرکت دادن طناب میتوانید مطابق شکل زیر عمل کنید.(شکل3)

C: از تیبلاک میتوانید به صورت زیر در سیستمهای قرقره ساده استفاده نمایید. توجه داشته باشید که در این سیستم باید تیبلاک را از نظر قفل و چفت شدن با طناب کنترل نمایید در غیر اینصورت این کار را باید دستی انجام دهید . همیشه زاویه سیستم بارکشی خود را با توجه به جهت کارگاه تنظیم نمایید .

4- صعود میمونی :
شما میتوانید از دو تیبلاک برای صعودهای میمونی استفاده نمایید (یکی بر روی صندلی و دیگری برای پا )
· در این روش شما باید دقت کنید که برای بالا آوردن تیبلاک پا از خود بدنه تیبلاک و کاربین مربوطه استفاده کنید . بالا آوردن این وسیله توسط طناب خسارت جبران ناپذیری را به روکش طناب شما وارد می سازد .
· در یک سیستم غارنوردی تیبلاک میتواند جایگزین مناسبی برای یومار پا باشد.

5- حرکت بر روی طناب :

شما میتوانید بوسیله یک تیبلاک و تسمه اسلینگی که به صندلی متصل میشود به راحتی بر روی طنابهای ثابت حرکت کنید.(شکل 5)


ماخذ: کاتالوگ تخصصی تیبلاک - شرکت پزل فرانسه

0 comments: