سوال در مورد حلقه صندلی

يك سوال ساده
تمام كساني كه مبادرت به سنگ نوردي كرده اند بارها شاهد بوده اند كه دوستانشان به دو صورت كارابين را به صندلي وصل مي كنند
* گروه نخست كساني كه كارابين را به حلقه اتصال جلو تونيك مي اندازند
*گروه دوم آنان كه آن را به دو قسمت اتصال كمر و حلقه هاي پا وصل ميكنند.
در چند مورد كه از گروه دوم دليل كارشان را پرسيدم، تنها اطمينان بيشتر و يا تاكيد يكي از مربيان بر لزوم استفاده از اين روش را بيان ميكردند اما هر بار در مقابل اين پرسش قرار مي گرفتند كه در كدام يك از منابع قابل استناد موجود در دنياي سنگ نوردي و يا دفترچه راهنماي شركتهاي سازنده اين نوع ابزار (هارنس و كارابين ) به اين روش اشاره گرديده كلامي جز سكوت بر زبان نداشته اند.
از دوستاني كه اطلاعات موثقي در اين مورد دارند درخواست ميكنم كه آن را ذكر كنند . مطمعنا مورد استفاده ديگر دوستانمان نيز قرار خواهد گرفت.
با تشکر : مجید کاشیان
(دوستانی که میخواهند در این بحث فنی شرکت کنند، نظرات خود را به ایمل اعضای هیئت تحریریه ارسال کنند)
----------------
کاظم فریدیان:

سلام مجيد
در مورد حلقه اتصال هارنس چند نكته به نظرم مي‌رسد كه به عرض مي‌رسانم.

در هارنس‌هايي كه حدود ده سال قبل و يا بيشتر توليد شده بود بعضن در كاتالوگ تذكر داده شده بود كه از حلقه اتصال براي حمايت نفر سرطناب استفاده نشود.
در هارنس‌هاي جديد به لحاظ ايمني حلقه اتصال براي همه‌گونه استفاده طراحي شده و مي‌شود براي فرود وحمايت در هر حالت از آن استفاده كرد.

با اين وجود من به سنگ‌نوردان توصيه مي‌كنم كه در شرايط عادي صعود، "طناب" و "خودحمايت" و در صورتي كه براي فرود از تسمه‌اي مجزا استفاده مي‌كنند آن تسمه را هم به موازات حلقه اتصال از دو قسمت كمر و پاها عبور دهند و حلقه اتصال را آزاد بگذارند.
به اين ترتيب در صورت نياز به ايجاد اتصال جديد در ميانه كار (كه شايد به دليل پيش‌آمد و شرايط اضطراري باشد) حلقه اتصال آزاد بوده و عبور دادن طناب و يا كارابين از آن به سادگي ميسر خواهد بود. در صورتي كه اگر از ابتدا از حلقه اتصال استفاده شود در زمان نياز هم حلقه اتصال و هم حلقه‌هاي جداگانه كمر و پاها زير بار بوده و عبور دادن كارابين و يا طناب در چنين شرايطي هميشه ساده نخواهد بود.

در صورت مفهوم نبودن توضيحات ناقص‌ام ياد‌آوري بفرماييد تا حضورن خدمت‌تان عرض كنم.

پيروز باشيد

1 comments:

    سلام. بنده هم کاملا با نظر جناب فریدیان موافقم. اما نکته ای که وجود داره اینه که ممکنه در اتصال کارابین به دو تسمه پا و کمر کارابین در جهتی غیر از طول تحت نیرو قرار بگیره( مثلا از دهانه یا عرض کارابین) که این میتونه خطرناک باشه!