در پی انتشار برخی خبرهای مختلفی از سوی برخی افراد در فدراسیون کوهنوردی، مصاحبه ای خبرگزرای ایرنا با وحید بهرامی (مدیر عامل باشگاه) انجام داده اند و جواب برخی از مسائل مطرح شده توسط فدراسیون را به صورت زیر داده اند.
نکته: برخی از برداشتهای شخصی خبرنگار در این گزارش لحاظ شده که کاملا مد نظر مصاحبه شونگان نبوده!
بهرامي:‌اظهارات مسوولان فدراسيون کوهنوردي صحت ندارد

تهران-خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا): مدير عامل باشگاه کوهنوردي دماوند با رد اظهارات مسوولان فدراسيون کوهنوردي در خصوص مفقود شدن "سامان نعمتي" در ارتفاعات نانگاپارابات گفت: فدراسيون در جريان کامل صعود اين گروه به ارتفاعات پاکستان بوده و مطالب مطرح شده از سوي آنان صحت ندارد.

مديرعامل باشگاه کوهنوردي دماوند روز دوشنبه در گفت وگوي اختصاصي با ايرنا در خصوص مسائل مطرح شده از سوي فدراسيون کوهنوردي و صعودهاي ورزشي تصريح کرد: تمامي مطالب مطرح شده از سوي مسوولان فدراسيون کوهنوردي ضدونقيص است و تحت هيچ شرايطي قابل قبول نيست. "وحيد بهرامي" گفت: اينکه آنان مي گويند ما در جريان اين اعزام نبوديم غيرمنصفانه است.
وي افزود: ما يک تشکيلات هستيم و با سند مکتوب حرف مي زنيم فيلم حضور رياست فدراسيون در باشگاه و نامه مکتوب اطلاع از اعزام تيم دي ماه سال گذشته به اين فدراسيون موجود است و اينکه آنان مي گويند از اين صعود بي اطلاع بوده اند جال سووال دارد.
وي افزود: برنامه و سفر تيم به فدراسيون اطلاع داده شد و تيم هفت نفره با هماهنگي باشگاه و با حمايت مالي شرکت نارون آرا به پاکستان اعزام شد.
وي اضافه کرد: قرار نبود به سفارت ايران در پاکستان هم اطلاع دهيم چرا که در دستور العمل اعزام تيم ها چنين برنامه ايي در هيچ کجاي دنيا مرسوم نيست. بهرامي گفت: برنامه هايي در اين سطح و صعود به چنين قله اي نيازمند يک برنامه حرفه ايي و کلان است که نياز به برنامه ريزي دقيقي دارد. وي اظهار نظر کارشناسي خود را خصوص علل مفقود شدن سامان نعمتي به بازگشت تيم موکول کرد و افزود : تا تيم گزارش مکتوب خود را پس از بازگشت ارائه ندهد نمي توان مقصر را معرفي و علت حادثه را شرح داد.
بهرامي با اشاره به اين مطلب گفت : هر تيمي که برنامه صعود داشته باشد بايد قبل از اعزام تعهد محضري بدهد که اگر حادثه ايي پيش آمد تمامي عواقب آن به خود فرد بر مي گردد؛ بنابر اين نه شرکت حامي و نه باشگاه در اين رابطه مقصر نيست.
وي در خصوص اينکه آيا عمليات جست و جو وي ادامه خواهد داشت يا خير گفت: با شرکت "اي تي پي" مکاتبه شده اما اين کوه کوهي نيست که بتوان به سادگي از آن بالا رفت و اگر تيمي براي جست وجوي مجدد اعزام شود بايد خطر و ريسک بالاي اين کار را بپذيرد. در حال حاضر زمان صعود از اين قله گذشته چون شرايط جوي نامساعد است و جست جوي زميني و هوايي شايد غير ممکن باشد. مدير عامل باشگاه دماوند گفت : يازده روز از اين موضوع مي گذرد و احتمال زنده ماندن در چنين شرايط خيلي بعيد است.
وي در خصوص هزينه هاي انجام گرفته براي عمليات جست وجو و مسئوليت اين باشگاه در قبال اين هزينه ها گفت : هنوز در اين مورد چيزي به ما اعلام نشده اما اينکه فدراسيون مي گويد بخشي از هزينه توسط ما پرداخت شده قبول ندارم چرا که کل بودجه فدراسيون 150 ميليون و هيات تهران 3 ميليون است که براي کارهاي جاري کم است پس چطور اين کمک انجام شده، نمي دانم !! "باشگاه يک ريال براي اعزام هزينه نکرده و فقط از بابت تجهيزات کمک شده است. " وي گفت: پولي که بايد براي عمليات جست وجو پرداخت کنيم براي باشگاهي نظير ما که غير انتفاعي است سنگين است و حتما بايد فدراسيون به عنوان متولي امر ورزش کوهنوردي و هيات کمک کنند. وي گفت: اسپانسري اين تيم بر عهده شرکت تجاري نارون آرا است که براي اولين بار در تاريخ کوهنوردي ايران چينين هزينه ايي را متقبل شده است .
مديرعامل باشگاه کوهنوردي دماوند در خصوص بيمه کوهنوردان اعزامي و پرداخت حق بيمه سامان نعمتي گفت: کوهنوردان بيمه البرز هستند و اصولا بايد اين شرکت بيمه آنان را پرداخت کند. بنيانگذار انجمن کوهنوردان ايران نيز اظهار نظر کارشناسي خود را منوط به دريافت گزارش جامعي از سرپرست گروه مي داند .
کيومرث بابازاده افزود: من کوهنورد هستيم و در حال حاضر مشکلات روحي رواني که بر گروه به علت از دست دادن يکي از اعضاي تيم حاکم است را مي دانم، اما چون معتقديم کوهنوردي فقط به اقرار است بايد منتظر بازگشت گروه و توضيحات آنها باشيم و قضاوت را به بعد موکول کنيم.
وي در خصوص اطلاع فدراسيون از قضيه اعزام گفت : اين جريان با اطلاع انجام شده و از آنجا که رياست فدراسيون اعلام کرده که ما تيمي در قالب هيماليا نوردي نداريم اما از سازمانها ، باشگاهها و هياتهاي که بخواهند تيم اعزام کنند حمايت مي کنيم اين کار نيز در قالب همان برنامه صورت گرفته است . وي گفت : اطلاع رساني تقريبا از ماهها پيش صورت گرفته و فدراسيون نمي تواند ادعاي بي خبري کند.
بنيانگذار انجمن کوهنوردان ايران در خصوص شانس زنده ماندن اين کوهنورد مفقود شده گفت : حداکثر زنده ماندن در چنين ارتفاعاتي بيش از يک شبانه روز نيست و عمليات جست و جوي بعدي فقط براي کشف جسد است . وي عکس العمل خانواده نعمتي را با اين قضيه منطقي دانست و گفت : نعمتي در يک خانواده کوهنورد بزرگ شده و به خوبي مي دانند که هيماليا نوردي يعني ريسک و اين کوه قاتل نام دارد.
معاون مدير عامل شرکت نارون آرا نيز در گفت وگو با خبرنگار ايرنا گفت : ما اسپانسر تيم بوديم و تا آخرين برنامه از تيم حمايت مي کنيم . رضا وجوهي گفت : تمامي هزينه هاي اعزام را متقبل شديم و قسمتي از هزينه هاي عمليات نجات را هم تقبل مي کنيم. وي گفت : مکاتباتي براي ادامه عمليات با شرکت پاکستاني شده اما شرايط جوي نامساعد ممکن است اجازه اينکار را ندهد چون براي تيم جستجو کننده خالي از خطر نيست .
سامان نعمتي از کوهنوردان تواناي گروه قجر شهرستان قروه و عضو باشگاه کوهنوردي دماوند پنج شنبه 27 تير به هنگام فرود تيم از قله ناگاپاربات ناپديد شد. سامان نعمتي که تا ارتفاع 7800 متري صعود کرده بود در بازگشت با ديگر اعضا گروه که موفق به فتح قله شده بودند، هنگام پايين آمدن مفقود شده است . در پي اطلاع يافتن از ناپديد شدن سامان نعمتي، ستاد پشتيباني در محل باشگاه دماوند براي امداد رساني و جست وجوي وي تشکيل شد .
عمليات امداد زميني براي جستجو به علت خطر ريزش بهمن براي امداد رسانان روز دوشنبه 31 تير متوقف شد. گروه کوهنوردي دماوند متشکل از محمد نوروزي - ليلا اسفندياري - کاظم فريديان - سهند عقدايي و حسين ابو الحسني با همراهي سامان نعمتي از گروه فاجر قروه و احسان پرتوي نيا از خانه کوهنوردان کرج در تلاش براي فتح قله 8125 متري نانگاپاربات موفق شدند بعد از 25 روز،‌در تاريخ 27 تير به اين قله صعود و پرچم پر افتخار جمهوري اسلامي ايران را بر فراز آن به اهتزاز در آورند. در اين صعود ليلا اسفندياري - کاظم فريديان - حسين ابوالحسني - احسان پرتوي نيا و سهند عقدايي از ميان 7 کوهنورد توانستند به قله برسند.
کوه نانگاپاربات با 8125 متر ارتفاع درشمال پاکستان و در غرب هيماليا واقع است و دومين قله سخت جهان بعد از "کي دو" به شمار مي رود. گفتني است براي فتح اين قله، يک کوهنورد ايتاليايي نيز هم هفته گذشته جان خود را از دست داده است.

0 comments: