کوهنورد ایرانی " مهدی اعتماد فر " موفق شد در ساعت 1 بعد از ظهر ( به وقت محلی ) روز 30 جولای قله گاشربروم 1 را صعود نماید .
روز جمعه پیش از ظهر در تماس تلفنی سعید صبور با مهدی اعتماد فر اطلاعاتی از صعود موفق وی کسب شد ; چکیده این گفتگو کوتاه به شرح زیراست .
وی در روز 25 جولای ; تلاش نهائی خود را از کمپ اصلی آغاز کرد و شب را در کمپ 1 گذرانید . مهدی با یک روز حبس شدن در کمپ 1 بعلت هوا ی خراب ; در بعدازظهر 27 جولای به کمپ 2 رسید . در طول روز 28 جولای ; با صعود دیواره ای 600 متری درطول مسیر ; موفق به رسیدن به کمپ 3 می شود . وی با توجه به عدم امکان برپائی کمپ 4 بعلت برف سنگین و خطر ریزش بهمن حرکت به سمت قله را در ساعت 12 شب 29 جولای ; از کمپ 3 آغاز میکند و موفق می شود در ساعت 1 بعد ازظهر 30 جولای به قله گاشربروم 1 دست پیدا کند . در پی این صعود موفق ; ساعت 18 به کمپ 3 بازگشته شب را در آنجا میگذراند و عاقبت در روز 2 آگوست به کمپ اصلی می رسد .
لازم به ذکر " مهدی اعتماد فر " برای تابستان امسال صعود دوقله گاشربروم 1 و 2 را در برنامه خود قرار داده بود . وی در اولین قسمت این برنامه وارد کمپ اصلی G2 شده بود و به همراه 3 کوهنورد سوئیسی و یک نپالی تا ارتفاع 7850 متری صعود می کند ولی به علت هوای خرابی که برمنطقه حاکم می شود مجبور به عقب نشینی می گردند
در دومین تلاش و بدنبال یک هفته بارش برف و هوای نا پایدارو در شرایطی که وی بهمراه دیگر کوهنوردان در کمپ 2 مستقر بودند ; ریزش بهمن در بالای کمپ 2 و اصابت آن به گروهی از کوهنوردان موجب کشته و مجروح شدن 4 نفر ( یک ژاپنی و 3 آلمانی ) می گردد .
بدنبال این حادثه و تلاش کوهنوردان برای امداد رسانی به کوهنورد ژاپنی و آلمانی مصدوم ; بیشتر تیم ها منطقه را ترک می کنند و همین امر باعث می شود ; " مهدی اعتماد فر " نیز مانند بیشتر تیم هائی که در حال تلاش بر روی G2 با برجا نهادن چادر خود در محل کمپ 2 منطقه را به سمت G1 ترک نماید . تاکنون بجز3 کوهنورد ایتالیائی که موفق به صعود قله از مسیر رخ شمالی گاشربروم 2 و تراورس آن به سمت رخ جنوبی شدند خبری از صعود کسی در دست نیست .
مهدی در حال حاضر درکمپ اصلی G1 بسر برده و در انتظار باربران برای بازگشت به پائین است و به احتمال زیاد با تائید بلیط بازگشتش در روز 11 آگوست در تهران خواهد بود.
مهدی درادامه گفتگوی تلفنی خود با " وبلاگ باشگاه ما " ضمن تشکر از کسانی که به هر شکل ممکن با وی همراهی داشتند یادآوری کرد در طول صعود و زمان به قله رسیدن همواره یاد و خاطره ; از دست رفتگان کوهنورد در دامان کوهستان : اوراز ; خادم ; عزیزی ; حراستی وووو را گرامی داشته است .

0 comments: