بالاخره برنامه ای که از مدتها قبل در گیر و دارش بودیم شروع شد.
چند ماه قبل بود که یکی از دوستان غارنورد روس ،" یوری " (سرپرست برنامه ی غار پراو سال 2006 ) طی ایمیلی از من ( افشین یوسفی ) و کاظم فریدیان و لیلا اسفندیاری دعوت کرد که برای اجرای 2 برنامه غار نوردی در روسیه به آنها ملحق شویم. اولین برنامه، ادامه اکتشاف " غار ایلوسیا " که در شهر ساحلی سوشی در روسیه قرار داشت و دیگری پیمایش " غار ورنجا یا" با تلفظ روسی ورونیا (کوربورا) که با عمق 2160 متر تا کنون عمیق ترین غار دنیا شناخته شده است
که این غار در منطقه مرزی آبخازیا و در کشور گرجستان قرار دارد.



سرپرست هر دو این برنامه ها را آقای " یوری کازایا " که رئیس انجمن غارنوردی روسیه است به عهده دارد که با وساطت یوری خودمان 3 جا برای ما رزرو کرده بود.
طی تماسهای فراوان و به دلیل اجرای برنامه کاظم به دلیل برنامه " کی 2 " و من بخاطر مشغله کاری . این برنامه برای ما دو نفر کنسل شد ولی لیلا مشکلی برای اجرای آن نداشت.
بلاخره بعد از رای زنی قرار شد که یوسف سوری نیا از غارنوردان کرمانشاه و علی هکی از کوهنوردان و فنی کاران اراک به جای من و کاظم به همراه لیلا که از ابتدای طرح آن زحمت برنامه ریزی و تماسهای آنرا در ایران داشت، در این برنامه شرکت کنند.
پس از مدتی گیر و دار در سر اجرای این برنامه و ایجاد مشکلات فراوان برای گرفتن بلیط هواپیما و ویزا روسیه و گرجستان که تقریبا همه آنها به حالت تعلیق در آمد این برنامه امروز یعنی سه شنبه 2 مرداد 86 توسط این سه تن و از طریق خاک ترکیه به اجرا درآمد.
جالب است بدانید که اکتشاف غار ورونیا از سال 2000 توسط یک تیم مشترک از کشورهای روسیه ، اکراین و گرجستان شروع شده و بعد از گذشت 7 سال هنوز قسمتهایی به آن اضافه میشود که همین اضافه شدنها آنرا به عمق 2160 متری رسانده که با این عمق اکنون عمیق ترین غار جهان ثبت شده است.
نکته جالب دیگر اینکه برای رسیدن به این عمق باید در 2 سیفون و حوضچه آب با لوازم غواصی عبور کرد که خود این امر کار بسیار شاق و طاقت فراسایی است.
این غار داری چند شعبه اصلی و فرعی دیگر است که هر کدام از آنها به طور مستقل در عمقهای 1004 متری ،1710 متری، 1715 متری، 2080 متریو شعبه آخر در 2160 متری به انتها میرسد



به هر ترتیب امیدواریم که این دوستان بتوانند با دست پر و کوله باری از تجربه در پیمایش غارهای عمیق به روش غارنوردی نوین به ایران بازگردند.
برای همه این دوستان آرزوی موفقیت داریم.

3 comments:

    On ۲۲:۴۵ ناشناس گفت...

    leila jan ensha'allah ke salem va salamat bargardi.

     
    On ۱۷:۰۶ ناشناس گفت...

    lila jan baad az movafaghiate kazem montazere shenidane pirozi toeim - be omide didar ..

     
    On ۱۵:۵۸ ناشناس گفت...

    salam omidvaram be salamai va ba dast por bargardi