زمان شمار بازگشت از كي 2


شنبه 21 جولاي 2007 (30 تير 86)
ساعت 11 صبح به وقت محلي
تيم سه نفره كوهنوردان آمريكايي و كوهنورد چك در ساعت 11 صبح شنبه 30 تير بازگشت به پايين را از كمپ 4 اغاز كرده‌اند.
Chris"در بازگشت از قله به Libor Uher پيشنهاد داده بود تا به ما ملحق بشه اين درخواست به خاطر تلاش و كوشش فوق‌العاده Liobor بود. اين كوهنورد چك به تنهايي از طريق مسير "سزن" خودش رو بدون هيچ حمايتي از طرف كسي ديگه به قله رسونده بود، تلاشي سخت كه تصورش هم وحشتناكه. حالا او در قالب تيم ما برنامه بازگشت از قله را ادامه مي‌داد و البته با تركيب شدن در تيم ما، از مزيت استفاده از چادر كمپ 4 هم برخودار مي‌شد"
آنها "labor" ، كوهنورد اهل جمهوري چك را كه دچار هيپوترمي شده بود به درون چادر سه نفره خود در كمپ 4 جا دادند و سعي داشتند در طي شب با دماي بدنشان او را گرم كنند.
Don در زماني كه در حال مهيا شدن براي ترك چادر بود، متوجه شد كه كرامپونش گم شده است با اين وجود كوهنوردان كار بازگشت را آغاز كردند و اين در حالي بود كه Don پيشاپيش حركت مي‌كرد.
Don ، Chris و Bruce به دنبال يافتن بهترين گزينه‌ها براي حركتي آرام و با حداكثر امنيت بودند. آنها با وسواس مراقب وضعيت هوا بودند و سعي داشتند پيش از خرابي هوا و آغاز طوفان كه مانع حركت در مسيرهاي مشكل مي‌شد خود را به پايين دستها برسانند.
"پيش بيني مي‌كنيم امشب را در كمپ‌هاي 3 و يا 2 بگذرانيم و اگه مشكلي پيش نياد فردا به كمپ اصلي برسيم متنظر تماس‌هاي ما باشيد سعي مي‌كنيم وضعيت رو مرتباً گزارش بديم."
بعد از مدتي Don به تكه‌اي برف يخ زده برخورد كرد و حدود 50 متر بطرف پايين سر خورد او به موقع توانست از ادامه سقوطش جلوگيري نمايد اما از ناحيه بالاي يكي از پاهايش دچار آسيب ديدگي شد. معلوم نبود جراحت ناشي از شكستگي، كوفتگي شديد، رگ به رگ شدن و يا دررفتگي است، اما هر چه بود Don همچنان قادر بود بقيه مسير تا كمپ 3 را ادامه دهد.
"بعد از سقوط ايستادم، سعي داشتم وضعيت پاي خود را بررسي كنم، هنوز قادر به تحمل وزن خودم بودم و فكر مي‌كردم مي‌توانم تا كمپ 3 راه را ادامه دهم."
او فكر كرد بهتر است در كمپ 3 تصميم بعدي خود را بگيرد.
در حاليكه ساعات بعدازظهر فرا رسيده بود، آنها همچنان دست از فعاليت نكشيده و مسير را پايين مي‌آمدند. Bruce و Don جلو مي‌رفتند و Chris همگام با Libor پشت سر آنها بودند. اواسط بعدازظهر بود كه Chris و Libor تصميم گرفتند در كمپ 3 شب‌ماني داشته باشند. Chris حدود ساعت 3 بعدازظهر به وقت محلي پيامي راديويي مبني بر سلامتي تيم ارسال كرد. اما Bruce و Don ادامه مسير به سمت پايين را ترجيح دادند و در مسير به 3 كوهنورد ايتاليايي ملحق شده به سمت كمپ 2 رفتند.
در تمام طول مسير Don با دقت و به آرامي كارها را انجام مي‌داد.
با غروب خورشيد و در هوايي نيمه‌ابري، آنها خود را به كمپ 2 رسانيده بودند و در ساعت 20:10 خبر سلامتي آنها مخابره شد. 5 كوهنورد خود را در چادرهاي كمپ 2 جا دادند.

اما در كمپ بالاتر ...
كريس همچنان با كوهنورد چك مشغول ادامه كارها بود. آنها از كمپ 4 بسيار آرام پايين آمده بودند با رسيدن به كمپ 3 در نظر داشتند به استراحت پرداخته و انرژي لازم را براي فردا ذخيره نمايند.
عصر همان روز حوالي ساعت 17 Libor به همراه Chris در چادر بود، او متوجه شد سطح هوشياري Chris تغيير كرده است.
"به محرك‌ها به خوبي پاسخ نمي‌داد و بسيار خواب آلوده بود و براي مدتي كوتاه هم بيهوش شد. به نظر مي‌آمد او دچار مسموميت با گاز منواكسيد كربن (در اثر مصرف گاز در محيط كوچك) و يا مسموميت گاز دي اكسيد كربن (در اثر كاهش اكسيژن در ارتفاع و يا افزايش گاز اكسيد كربن بخاطر تنفس در چادر كوچك) شده باشد."
Libor به سرعت وارد عمل شد و نسبت به احياء او اقدام كرد او را از چادر بيرون كشيد و شرايطي را بوجود آورد تا براي ساعتي هواي تازه‌ي بيرون را تنفس كند مدتي بعد شرايط عادي شد و تازه در آن هنگام بود كه توانستند خواب راحتي داشته باشند.
در هر دو كمپ آنها به اميد تمام كردن اين مسير جانكاه در ساعات اوليه بامداد به استراحت پرداخته و انتظار داشتند روز بعد به كمپ پيشرفته و در پي آن كمپ اصلي برسند.



زمان شمار بازگشت از K2
شنبه 21 جولاي 2007 (30 تير 86)
8 صبح : Joao Garcia شروع به بازگشت كرد.
10:30 صبح : آمريكائيها از كمپ 4 با كوهنورد اهل چك‌Libor Uher پايين آمدند.
12:00 ظهر : Don بالاي كمپ 3 زمين خورد و حدود 50 متر پايين افتاد و از ناحيه بالاي يك پا آسيب ديد اما قادر به ادامه بازگشت بود.
14:08 عصر : كريس وارنر به كمپ اصلي خبر داد كه فقط تا كمپ 3 پيش مي‌رود و امروز كار را بيش از اين ادامه نمي‌دهد.
14:37 عصر : او اقامت در كمپ 3 به همراه Libor را تاييد كرد.
15:00 عصر : كريس در پيامي اعلام كرد كه Don و Bruce به همـراه 3 ايـتاليــايــــي (Michele Fait, Mario Vrelmo, Daniele Nardi) به سمت كمپ 2 مي‌روند.
15:30 عصر : دو كره‌اي هم هر دو به كمك هم به كمپ 3 رسيدند.
18:00 عصر : Don همچنان در راه كمپ 2 مي‌باشد و سعي به ترميم طناب‌هايي دارد كه به نظر غير مطمئن يا مشكوك هستند.
19:55 عصر : در حاليكه هوا تاريك مي‌شود Joal يك نور چراغ پيشاني را در تاريكي بالاي كمپ 1 مي‌بيند كه بر زمين افتاده، ضربان قلبش بالا مي‌رود و فكر مي‌كند Don سقوط كرده است. او سعي مي‌كند با Don تماس راديويي بگيرد اما موفق نمي‌شود. Bruce به دنبال Don حركت مي‌كند او نيز مي‌بيند كه نور يك چراغ پيشاني در پايين رخ جنوبي ناپديد مي‌شود مدتي طول مي‌كشد تا متوجه شود اين مسير حركت كسي نيست.
20:00 شب : Don در يك پيام راديويي اعلام كرد كه آنچه شما ديديد فقط چراغ پيشاني من است نه خودم!
20:10 شب : Don و Bruce به كمپ 2 رسيدند.

يكشنبه 22 جولاي 2007 (31 تير 86)
4:30 صبح : Joal از خواب بيدار مي‌شود و سعي به ايجاد ارتباط راديويي و تماس با كمپ ايتاليايي‌ها را دارد.
5:00 صبح : ارتباط با كمپ ايتاليايي‌ها برقرار مي‌شود. Mario حركت از كمپ 2 را آغاز كرده است. 5 كوهنورد در چادر Joao خوابيده‌اند. 3 ايتاليايي ، يك ايراني (كاظم فريديان) و Don .
Bruce هم در فضايي تنگ و چادري كه بخشي از آن منهدم شده خوابيده است. Daniele در پيامي راديويي اظهار مي‌كند كه بنطر مي‌رسد Don درد زيادي داشته باشد اما Don مي‌گويد: "نه اين فقط بخاطر مسائل معمول كوهنوردي است و چيز مهمي نيست"
5:30 صبح : كريس در پيامي اعلام مي‌كند قصد دارد ساعت 6 صبح كمپ 3 را ترك كند.
6:00 صبح : Don به Joel پيام مي‌فرستد (در كمپ اصلي) كه با دانيل، ماريو و مايكل (ايتاليايي‌ها) شروع به حركت به سمت پايين كرده است. كاظم پيش آنها رفته است.
9:30 صبح : كريس تخمين مي‌زند تا يك ساعت ديگر به Don برسد و تا 4 ساعت ديگر در كمپ 1 باشد.
10:25 صبح : كريس به كمپ 2 مي‌رسد و Bruce از كمپ 1 كار را شروع مي‌كند. در بعدازظهر طرح انتقال Don بين كريس و Joal و سايرين در كمپ اصلي توسط امواج راديويي رد و بدل مي‌شود.
روس‌ها پيشنهاد انتقال او از كمپ پيشرفته به كمپ اصلي را در روز بعد يعني دوشنبه را مي‌دهند و علت آن را سختي مسير بين كمپ پيشرفته و كمپ اصلي بخاطر وجود توده‌هاي يخ غلتان (آبشار يخي) در اين بخش سخت كار مي‌دانند.
ساعت بعد Denek كه اهل چك بود و با تيم ما ارتباط دوستانه‌اي برقرار كرده بود در پيدا كردن روشي براي كمك ما را بخوبي ياري داد و طرحي را ارائه كرد كه براساس آن Chris Stensland از اعضاي تيم بين‌المللي و دو كوهنورد چك به كمپ پيشرفته مي‌رفتند و مواد غذايي و برانكارد براي كريس، Don و Libor مي‌بردند.
كريس در پيام راديويي اعلام كرد بر سر اين طرح بعدا بحث خواهند كرد و خواست تا نفرات حاضر در كمپ اصلي درخواست بالگرد براي Don از كمپ پيشرفته را داشته باشند.
Joal در كمپ اصلي ترتيبي داد تا ساعت 5 بعدازظهر در چادر آمريكايي‌ها به همراه نمايندگان روس‌ها، آلمان‌ها و چك‌ها حاضر شوند تا در مورد طرح انتقال Don از كمپ پيشرفته به كمپ اصلي در روز دوشنبه به نتيجه برسند.


**********************



14:30 عصر : Joal در يك تماس با Don متوجه مي‌شود كه Don بين كمپ 1 و پيشرفته است (كمي پايين‌تر از كريس) . Don، كريس را متقاعد كرده است كه حالش خوب است و مي‌تواند به كمپ پيشرفته برود اما در همان زمان در بخش مشكل مسير است. Chris در پيامي راديويي در مسير به Don اعلام مي‌كند كه از او فاصله‌ي زيادي ندارد و Don پاسخ مي‌دهند كه منتظر Chris مي‌ماند و جلوتر نمي‌رود. او از شنيدن صداي Don بسيار خوشحال شده است و به Don مي‌گويد: "تو بطرز باورنكردني قوي هستي! اگر كسي قرار بود صدمه ببيند بهترين كس خود تو بودي!" و Don جواب داد : "اين بدترين تعريف و تعارفي است كه تا بحال شنيده‌ام"
15:20 عصر : Chris پيام مي‌فرستد كه با Don و Libor است و يكساعت ديگر به كمپ اصلي مي‌رسند.
15:40 عصر : كريس‌ها و 2 چك يخ‌هاي مسير ABC را در 20 تا 25 دقيقه‌اي كمپ پاك مي‌كنند.
15:45 عصر : Joal بعد از چند تماس تلفني در مي‌يابد كه امكان فرستادن هليكوپتر براي چند روز آينده وجود ندارد (بخاطر وضع هوا)
16:15 عصر : Joal با Chris Stensland در كمپ اصلي صحبت مي‌كند Bruce به آنجا رسيده و مي‌تواند Don و Chris را دوباره نزديك خود ببيند.
16:26 عصر : كريس تماس مي‌گيرد "به پايين بخش برفي (Snow field) رسيده است!"
16:30 عصر : كريس و Don به كمپ پيشرفته رسيده‌اند و همه در كمپ اصلي از شنيدن اين خبر هيجان‌زده شده‌اند.
17:00 عصر : تيم‌هاي مختلفي در چادر تيم Shared Summit جمع شده‌اند. از جمله امريكايي‌هاي مسير سزن، تيم روس _ كوبا ، Ralf و Gerlind آلماني (كه از صعود موفق خود از برودپيك تازه بازگشته‌اند) همگي به دنبال طرحي براي پايين آوردن راحت Don تا كمپ اصلي هستند.


طرح در نظر گرفته شده براي روز دوشنبه 23 جولاي 2007 (1 مرداد86)
9 آمريكايي مسيز سزن، 4 روس و چند نفر ديگر يكديگر را در چادر ساير آمريكايي‌هاي مسير سزن كه نزديكتر به كمپ پيشرفته و كمي بالاتر برپا شده است، ملاقات خواهند كرد و از آنجا به سمت آبشار يخي عازم مي‌شوند. سرپرستي اين گروه را Fabriaio Fangrilli بر عهده خواهد داشت كه از تيم آمريكايي ديگري است. اعضاي تيم به همراه سايرين سپس از كمپ پيشرفته به سمت پايين خواهند آمد و Don را از بخش سنگي مسير بالاي آبشار يخي پايين مي‌دهند و در همين حال روسها در روي مسير آبشار يخي خواهند بود با طنابهاي اضافي، پيچ يخ و حمايت در بخشهاي فيكس شده براي راحتتر و مطمئن شدن حركت همه در مسير سخت راه.
7 صبح : 15 نفر باربر گرد هم مي‌آيند وضعيت آنها را Ralf و Gerlinde بر عهده خواهند گرفت آنها از يخچال تا يايين آبشار يخي مي‌روند و 2 گروه را با رسيدن به آنجا ملاقات مي‌كنند.
در اين نقطه اين تيم قوي 30 نفره با تغيير پست نقل و انتقال برانكارد Don را تا كمپ اصلي مي‌برند و در مجموع به نظر مي‌رسد اين ماشين متحرك انساني 7 ساعته Don را به كمپ اصلي براي صرف ناهار ديرهنگام برساند.
اگر Don توجه داشته باشد (حواسش باشد) او اجازه خواهد داد كريس وارنر هم يك سواري كوتاهي بخاطر تولدش داشته باشد!

يكشنبه 22 جولاي 2007 (31 تير 86)
تيم براي رسيدن از كمپ پيشرفته به كمپ اصلي تلاش مي‌كند.
5:00 صبح : نخستين موج حركت از كمپ پيشرفته آغاز شده است آنها فكر مي‌كنند 2 ساعت بعد مي‌رسند.
5:10 صبح : Joel در پيامي راديويي كه از كريس وارنر دريافت مي‌كند مي‌گويد كه تيم كمپ اصلي را ترك كرده است و Fabrizio از تيم آمريكا و Sergey از تيم روس هر دو راديو (بي‌سيم) دارند.
در آن موقع Fabrizio براي كنترل كار پيامي به كريس مي‌فرستد تا از اعلام دريافت او مطمئن شود. كريس پاسخ مي‌دهد: "متشكرم Fabrizio ما همگي از نظر روحي تحت تاثير آمدن شما هستيم"
5:41 صبح : Fabrizio به كريس پيام مي‌دهد كه تمام نفرات تيم با هم هستند و به منطقه آبشار يخي در همان زمان وارد شده‌اند. كريس پاسخ مي‌دهد: " خوب است Fabrizio متشكرم، من بچه‌ها را بيدار كردم و شروع به درست كردن چاي كرده‌ايم."
6:17 صبح : Sergey روس شروع به ثابت كردن مسير در ميان آبشار مي‌باشد او همچنين گزارش داد كه چند wand (عصا، باتوم، چوب و ...) از تيم آمريكايي امانت گرفته و بالاي آن را طناب و شئي قابل مشاهده گذاشته‌ و مسير را براي اولين گروه داوطلب نشانه گذاري كرده است.
7:30 صبح : تيم Fabrizio به Don و ساير كوهنوردان در ABC مي‌رسد و شروع به بازگشت مي‌كنند.
7:45 صبح : تيم Fabrizio به بالاي آبشار يخي مي‌رسد و در پيامي به Sergey مي‌گويد كه 15 دقيقه استراحت خواهند كرد و سپس حركت خود را با Don در مسير Maze (ماز – پلكان مارپيچ) خطرناكي كه روسها با طناب ثابت كرده‌اند، ادامه مي‌دهند.
8:14 صبح : در مكالمه بين Sergey و Fabrizio ، Fabrizio تخمين زد كه 20 دقيقه بعد روس‌ها را ملاقات خواهند كرد.
8:17 صبح : Ralf تماس مي‌گيرد هر دوي آنها و تيم همراهشان در 20 دقيقه‌اي زير نقطه‌ي شروع آبشار يخي هستند.
8:55 صبح : Joel به Chris Stensland براي اعلام اخبار موجود پيام مي‌فرستد. Chris Stensland گزارش مي‌دهد كه Don را روي برانكارد گذاشته‌اند و از بخش صخره‌اي زير ABC و بخش خطرناك وي را با قدرت خودش پايين مي‌برند. (نكته تعجب‌آوري است براي Don حدوداً 20 دقيقه طول كشيد تا هدايت شود) Chris Stensland اشاره داشت كه همگي كرامپون پوشيده‌اند و روس‌ها كاري شگفت‌انگيز و فوق‌العاده در گذاشتن طناب‌هاي امن در مسير عبور آبشار يخي انجام داده‌اند. وقتي خارج شدند Ralf و Gerlinde و باربران منتظر بودند.
Chris Stensland همچنين اشاره داشت كه همگي بطرز غيرعادي و سخاوتمندانه در پي كمك بودند.
در حال حاضر 7 نفر زير برانكارد هستند و آنها حركت مي‌كنند و بسيار چابك و سرحال قدم مي‌دارند. Chris Stensland همچنين تخمين مي‌زند كه اگر با همين سرعت ادامه دهند ساعت 2 در كمپ اصلي خواهند بود.

  • نكته : تمام زمانها به وقت محلي است.


ترجمه و تنظيم : مينو ضابطيان - سعيد صبور

1 comments:

    On ۲۰:۰۳ ناشناس گفت...

    با شادباش صعود .
    بلاگ نیوز به این مطلب شما لینک داد .
    با مهر