اولین دوره کارآموزی غارنوردی بانوان














































اولین دوره کار آموزی غارنوردی بانوان کشور برگزار شد.

تاریخ اجراءبرنامه : 15/3/86 الی 18/3/86

محل اجراء دوره : هرانده – غار برونیک

آغاز دوره ساعت 9 ورزشگاه شیرودی

مریان آقایان فولادی و طالبی مقدم

اعضاء شرکت کننده : خانم ها پرستو ابریشمی (سرپرست دوره ) لیلا اسفندیاری ، فهیمه پاکروان ، مریم بهرامی . زهرا جعفری و فاطمه واقف ( تمامی شرکت کنندگان از باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند )

حدود ساعت یک پس از 20دقیقه پیاده روی از هرانده به محل برپایی چادرها رسیدیم . اعضا ء شرکت کننده در این دوره اغلب از مربیان سنگ و کوهپیمایی بوده و دونفر از خانمها لیلا اسفندیاری و پرستو ابریشمی در سوابقشان افتخار پیمایش کامل غار پروا را داشتند.

پس از برپایی چادرها تا ساعت 3 بچه ها به استراحت و صرف نهار مشغول شدند.ساعت 3 تا 5 آقای طالبی مقدم مبحث ابزار شناسی را ارائه داد . وبچه ها را با ابزارهایی مختص غار؛ مانند قرقره استاپ ، کلور، شانت ، یومارو ... از نزدیک اشنا کرد. ساعت 5الی 5:30 استراحت کردیم وازاین ساعت تا 7:30 اقای فولادی اطلاعات عمومی در ارتباط با غارهها و تاریخچه ای از فعالیت غارنوردی در ایران را بیان کرد. ساعت حدود 8 باران شروع به باریدن میکند و بقیه کلاس که آموزش گره ها می باشد در داخل چادر برگزار می گردد . از آنجا که اعضا به اکثر گره ها آشنایی کامل دارند . فقط هر گره را تمرین و یاداوری مجدد می کنند . با توجه به امادگی و آشنایی بچه ها با پیشنهاد مربی و پذیرفتن بچه ها 1 روز از دوره کمتر شده و مباحث فشرده تر ارائه می شود .

ساعت 9 باران بند آمده و تمامی بچه ها آماده شام خوردن و استراحت می شوند.

سرپرست برنامه خانم پرستو ابرشمی به اطلاع بچه ها می رساند که کلاس فردا ساعت 7 صبح آغاز می گردد . این بدان معنی است که ساعت 7 صبحانه خورده و با ابزارهای فنی آماده حرکت باشیم . طبق گفته آقای طالبی مقدم ، کلاس عملی در ضلع شرقی رودخانه هرانده برگزار می گردد . برای عبور از رودخانه یک قسمت کم عمق را انتخاب می کنیم . آقای طالبی مقدم در تلاش برای عبور از رودخانه یک لحظه تعادل خود را از دست می دهد و کاملا خیس می شود ، ولی از رود خانه رد می شود و طناب را هم با خود می برد ولی در تلاش بعدی با وجود طناب شدت جریان آب بقدری تند است که عملا همه درصورت عبور خیس می شوند. و خیس شدن کلاسمان را با تاخیر مواجه می کرد .

پس بنابر تصمیم مربیان از عبور از رودخانه منصرف شده و در ضلع غربی رود خانه به بررسی صخره ها و سنگ ها می پردازند و در نهایت یک دیواره را انتخاب می کنند و کارگاه فرود و صعود میمونی را آماده می کنند . در آغاز فرود با قرقره استاپ را آموزش می دهند.

با توجه به آشنایی بچه های تیم با کارهای فنی همه اعضا به سرعت هر کدام دو تا سه بار فرود می روند. بعد آقای طالب مقدم صعود میمونی با استفاده از یومار و کلور آموزش می دهد و هر یک از اعضا دسته کم سه بار مسیر را صعود کرده و پس از خارج شدن از کلاهک بلافاصله فرود می روند.


در بخشی دیگر آقای فولادی اعضا تیم را با نحوه کار کرد شانت آشنا کرده و همه اعضا هریک با این ابزار تمرین می کنند . این فعالیت تا ساعت 2 ادامه می یابد . سپس به محل کمپ برگشته و بعد از صرف نهار و استراحت با مطالعه جزوه و طرح درس خود را برای آزمون تئوری آماده می کنند . و ساعت 5 بعد از ظهر آزمون بصورت تستی با 40 سئوال و 20 دقیقه زمان برگزار می شود . پس از برگزاری آزمون اعضا تیم با جمع آوری چوب آتشی برپا کرده و در دل طبیعت زیبای هرانده با آماده کردن چای خستگی خود را رفع می نمایند .بعد از آماده کردن شام و صرف آن در فضای مطلوب و دوستانه زیر چتر پر ستاره آسمان هرانده با اعلام برنامه فردا بچه ها مهیای خواب می شوند .

صبح روز هفدهم خرداد ساعت 5 به طرف غار برونیک حرکت می کنیم فقط یک کلاه کاسک و یک حلقه طناب 10 متری و کمی تنقلا ت و چراغ پیشانی به همراه می بریم پس از حدود 30دقیه پیاده روی در اتداد رود خانه به سمت جنوب نرسیده به یک کلبه متروک به سمت غرب بر یک یال با شیب تقریبا تند حرکت می کنیم و در نهایت پس از حدود 20دقیقه به دهانه غار می رسیم .

غار با 123پله دست ساز انسان به سمت پایین فرو می رویم و پس از آن با کمی احتیاط و کمی دست به سنگ شدن با حدود یک ساعت پیمایش به انتهای غار میرسیم . در طول پیمایش غار مباحث تئوری کلاس مجددا یاد آوری می شود . پس از رسیدن به انتهای غار با بازدید از دیواره ها و سقف زیبا بر می گردیم در مسیر برگشت یک لحظه تمای چراغ پیشانی ها را خاموش می کنتیم و برای تمامی غارنوردانی که جان خود را در غار از دست داده اند به نشانه احترام 1 دقیقه سکوت می کنیم . و البته به این می اندیشیم که اگر نور را از دست بدهیم برگشت تقریبا غیر ممکن می باشد . در طول مسیر نخ رد زنی و تکه هایی از شبرنگ و مقداری شمع می یابیم . و در نهایت ساعت 8:30 از غار خارج می شویم در دهانه غار کمی استراحت کرده و تنقلات می خوریم .و سپس در حالی که آفتاب همه جا بالهایش را پهن کرده به سمت محل برقراری کمپ حرکت می کنیم .

پس از صرف صبحانه و جمع آوری چادر ها به سمت هرانده حرکت می منیم و با 2 ماشین سواری به سمت تهران حرکت می کنیم . خوشبختانه بعلت خلوتی جاده ساعت 1 بعد از ظهر در ترمینال شرق با آرزوی موفقیت برای همدیگر از اساتید و همنوردان خو د خداحاقفظی می کنیم . و بدین ترتیب اولین دوره کار آموزی غارنوردی بانوان کشور پایان می یابد.


با آرزوی موفقیت برای کلیه غارنوردان

گزارش از فاطمه واقف








عکس از فهیمه پاکروان

1 comments:

    On ۰۹:۰۸ ناشناس گفت...

    از اهالی روستای هرانده هم کمک بگیرید با تشکر