منطقه الموت و دریاچه اوان













سرزمين زيباي من
از جاذبه‌هاي طبيعي گردشگري استان قزوين كه هرسال جهانگردان و گردشگران زيادي را به سوي خود جذب مي‌كند، منطقه الموت است كه درياچه اوان مانند نگيني درخشان در اين منطقه چشم‌ها را مي‌نوازد.
دره الموت در شمال شرقي شهر قزوين با ‪ ۸۸۶‬كيلومتر مربع وسعت سرزميني كوهستاني و به شكل دره‌هاي پياله شكل است كه از شمال به غرب مازندران، از جنوب به كوه‌هاي طالقان، از جنوب غرب به ابهر و طارم سفلي محدود و منتهي مي‌شود.





درميان درياچه‌هاي مختلف اين دره "درياچه‌اوان" بزرگترين و زيباترين آنها بشمار مي‌آيد اين درياچه درحلقه چهار روستاي اوان، دربن، زواردشت و زرآباد در ارتفاع هزار و ‪ ۸۰۰‬متري از سطح دريا واقع شده‌است. اين درياچه به شكل حفره‌اي است كه عميق‌ترين بخش آن باعمق هفت و نيم متر در جنوب شرقي واقع شده‌است.
"درياچه‌اوان" بيش از ‪ ۷۰‬هزار مترمربع مساحت دارد و ازمحيط خارج خود آبي بطور مستقيم دريافت نمي‌كند، بلكه آب آن ازطريق چشمه‌هاي كف درياچه و نزولات جوي تامين مي‌شود و قليان دايمي آن باعث صافي و زلالي آب درياچه شده‌است.
در تابستان اين درياچه محل ماهيگيري، آب تني وقايق سواري در پاييز مامن پرندگان مهاجر مانند "قو" "غاز" و "مرغابي" است ودر زمستان نيز باتوجه به سرماي هوا و يخ زدن سطح آن درياچه قابليت ورزش‌هاي زمستاني مانند "اسكي" و "اسكيت" را دارد.

درحاشيه‌اين درياچه درختان بيد، چنار، تبريزي، سيب، آلبالو، گيلاس، سنجد، فندق و گردو هستند و گياهان علفي مانند گون، كنگر، شيرين بيان و گونه‌هاي مختلف از خانواده گرامينه و لگومينيوزه و از گياهان شناور درياچه مي‌توان به "ني‌بن"، "خوشاب" و "چنگال آبي" اشاره كرد.
حيات وحش اين آبخيز شامل كل، بز، پلنگ، خرس قهوه‌اي، روباه، شغال، گرگ، گراز، عقاب، فاخته، داركوب، شنگ، گربه وحشي، دال، دليچه، شاهين، جغد، سبز قبا، زاغي، انواع گنجشك سانان، قورباغه، لاك پشت و خرچنگ است كه متاسفانه نسل بز و كل به‌علت شكار بي‌رويه و تخريب زيستگاه آنان كاهش چشمگيري يافته است.
همچنين انواع آبزيان از جمله "قزل آلاي رنگين"، "كپور" و "اردك ماهي" در درياچه اوان زندگي مي‌كنند.
طبيعت زنده و چشم‌اندازهاي دل انگيز كوهستاني، غارهاي دست نيافتني و افسانه‌اي اكوجان (حاجت خانه) سفيدآب، كوشك در، هير، سپوهين، تلاتر، سيلك، درخت‌هاي كهنسال، چشمه‌هاي آب معدني، رودهاي زلال گرمارود، اندج رود، الموت رود، خارود، تارولات، سردرود و اربديان كه همه به شاهرود مي‌ريزند مجموعه‌اي كم‌نظير و جذاب براي گردشگران داخلي و خارجي بشمار مي‌آيند كه هريك از آنها مي‌تواند شوق سفر را در دلها برانگيزد.
در كنار درياچه و نزديكي آن آبادي‌هاي متعددي وجود دارد كه به سبب معماري منحصر به‌فرد از جذابيت‌هاي ديگر گردشگري اين منطقه محسوب مي‌شود.

با تشکر



فرستنده ایمیل، ناهید شیرازی

0 comments: