گره پروسیک و دیدگاه فاطمه واقف


فاطمه واقف و برادرانش از جمله اعضاء باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند هستند که در مدت سه سالی که از عضویت و فعالیت آنها در باشگاه می گذرد با جدیت و پشتکار سعی در ارتقاء و رشد دانش و سطح کوهنوردی خود داشته اند . فعالیت های مستمر آن در تمرینات سنگ نوردی و فنون مرتبط از یک سو و مطالعه و تامل در مباحث فنی از سوی دیگر از جمله شاخصه های این خانواده کوهنورد می باشد

در زیر متنی را که از طرف فاطمه واقف در مورد مبحث " گره پروسیک " برایمان ارسال داشته است ارائه می نمائیم . ضمن آرزوی سلامتی و موفقیت برای ایشان از دیگر همنوردان درخواست مشارکت در مباحث فنی و جاری کوهنوردی را داریم

ما را از تجربیات خود بی نصیب نگذارید


***************



از نظر من: فرود با پروسیک

فرود در ادبیات گروه کوچک سنگنوردی ما با گره پروسیک چنان عجین شده که گویی فرود بدون پروسیک امریست ناشدنی و ناقص .

از آنجا که یکی از مشکلات گره های پروسیک قفل شدن است . آقای کاویانی زاده یکی از اولین آموزشهایی که به ما داده است نحوه آزاد کردن گره قفل شده می باشد و این امر را بارها و بارها تمرین کرده ایم . لذا باز کردن گره پروسیک برای هریک از ما کاری ساده و پیش پا افتاده می باشد .

اما همانطور که آقای کاشیان در مطلب خود مطرح کرده بود در برنامه غار یخ مراد علیرغم دیگر اعضا تیم مثل همیشه برای فرود از چاه ، من از گره پروسیک استفاده کردم .و چند نفر از دوستانی هم که بعد فرود آمدند پروسیک زدند.و با قفل شدن گره پروسیک یکی از بچه دچار دردسر شد.

طبق نظر دوستان با گرفتن ته طناب فرود ایمن می شود و در صورتی که دستان فرد فرود رونده رها شود . با نگه داشتن طناب مشکلی بوجود نمی آید . والبته کاملا منطقی و عملی بنظر می رسد .

پس از این برنامه نقش پروسیک در فرود بیشتر از گذشته مورد توجه من قرار گرفت . نکته با اهمیت این است که وقتی شما بدون پروسیک و با اعتماد به اینکه ته طناب را همنوردتان گرفته فرود می روید . در واقع بخشی از ایمنی و سرنوشت فرودتان را به شخصی دیگر واگذار می کنید در حالی که با گره پروسیک ایمنی فرود در دستان خودتان است شاید این حد وسواس در مقوله سنگنوردی کمی محافظه کاری بنظر بیاید . ولی بنظر من هر تمرین یا راهکاری که امنیت را در سنگنوردی افزایش دهد ارزش بررسی و تحلیل را دارد .

به نظر من هم بیشتر دوستانی که با قفل شدن گره پروسیک دچار مشکل می شوند بدلیل ناشی بودنشان در استفاده از این گره می باشد . هر چند این دوستان گاهی در دیگر کارهای فنی بسیار توانمند هستند ولی بعلت عدم تمرین در نحوه آزاد کردن گره پروسیک دچار مسئله می شوند. برای نمونه در شرایطی مانند غار یخ .

امروزه با ورود ابزار های فرود قفل شونده در انواع مختلف بنظر می رسند که نقش پروسیک کمرنگ تر می شود . ولی به نظر من هم خصوصیتهای شگفت انگیز گره پروسیک؛ که کم حجم بودن ، ارزان بودن و در دسترس بودن آن هنوز هم پروسیک را در زمره موارد موثر، در افزایش امنیت قرار داده است . لذا من توصیه می کنم که تمامی دوستان سنگنورد و حتی غار نورد در تمرینات خود بار ها و بارها نحوه آزاد کردن گره قفل شده را تمرین کنند تا در شرایط خاص براحتی بتوانند از آن استفاده کنند .

در پایان امید آنکه با باز شدن باب بحث و بررسی نکات فنی هر روز ضریب ایمنی را در فعالیتهای فنی بیشتر کنیم .

فاطمه واقف


2 comments:

    ممنون از نظرت. من هم مطالبی در این باره دارم که چندی بعد در وبلاگ میگذارم

     
    On ۲۱:۵۲ ناشناس گفت...

    سلام فاطمه
    از اين كه ديدگاهت را بيان كردي متشكرم .اما يادت باشه كه نگه داشتن انتهاي طناب نيز امروز از قوانين تاييد شده نكات فني مي باشد. توصيه ميكنم جايي براي آن در تمرينها قرار دهيد. آگاهي از نظرات ديگر دوستان و صاحب نظران فعال در اين زمينه نيز برايم بسيار گرانقدر خواهد بود.
    موفق باشي