غار آبی کرد کوی یا دانیال


DANIAL CAVE
غار کرد کوی (دانیال )


گزارش : افشین یوسفی
(Report by: afshin yousefi
)



این غار در فاصله 2 کیلومتری از دهی به همین نام (دانیال ) از توابع شهرستان سلمانشهر (متل قو ) استان مازندران است . راه دسترسی به این غار، جاده اصلی ده دانیال است که از مرکز شهر متل قو به سمت جنگل پیش میرود و بعد از گذشتن از ده خاکی میشود.



در ادامه مسیر به صورت راهپیمایی در کنار رودخانه اصلی است که تقریبا تا دهانه غار 30 تا 45 دقیقه راهپیمایی دارد. و در قسمتی که یک شعبه کوچک به رودخانه می ریزد، ادامه مسیر به سمت سرچشمه شعبه (غار) ادامه می یابد.




دهانه این غار بعد از پیمودن فاصله 150 متری شیب دار بعد از رودخانه اصلی در زیر یک نوار صخره ای بلند قرار دارد که از فاصله دور و حتی ابتدای مسیر راهپیمایی و از میان درختان انبوه جنگلی، این قسمت صخره ای سفید رنگ کاملا مشخص است و میتوان آنرا نشانه دهانه غار دانست.




این غار جزء غارهای روخانه ای ایران محسوب میشود و یکی از جاذبه های ورزشی این شهرستان بحساب می آید . این غار فقط دارای یک شعبه یا دالان اصلی به طول 1920 متر و عرض تقریبی 5/1 متر است که با پیچ و خمهای فراوان و گذر دالانهای تنگ و باريک پر از آب و حوضچه‌ها و آبشارهای کوچک ادامه می یابد و در انتهای به چند شعبه کوچکتر تقسیم می‌شود .




وجود دالانهای کم عرض و ارتفاع که عبور از آنها به صورت پا مرغی و حتی سینه خیز ممکن میباشد، از جاذبه های دیگر این غار است . استلاگمیت و استلاگتیت های این غار به دلیل جنس لایه های بالای غار کم میباشد و جزء در مناطق معدودی در دیگر نقاط غار یافت نمیشود .
آب داخل غار از چند چشمه کوچک که از شعب مختلف آن سرچشمه میگیرد تامین میشود و کاملا زلال و از نظر محلولات داری درصد بسیار پایینی می‌باشد و آن را قابل شرب می‌نماید . مقدار اندکی از آب داخل غار هم از آبراههای خارجی که به داخل راه پیدا کرده اند تامین می‌شود .
دمای هوای داخل غار چیزی در حدود 23 درجه سانتیگراد و دمای آب چیزی در حدود 17 درجه است که این دما در تمامی طول سال تقریبا ثابت است که همین ثابت بودن اجازه میدهد این غار تمامی فصول سال حتی فصل زمستان قابل بازدید باشد اما توصیه میشود برای بازدید این غار از فصول گرم به دلیل بالا بودن دما در خارج از غار و خیس بودن کل لباسها استفاده شود . زمان لازم برای بازدید کامل غار برای یک تیم کوچک و سریع 5/3 ساعت و برای یک تیم متوسط بین 5 تا 7 ساعت است . لوازم مورد نیاز برای بازدید از این غار شامل چراغ قوه های ضد آب ، کلا ه کاسک ، لباس و کفش سبک است . عمق عمیقترین حوضچه های این غار ار 1 متر تجاوز نمیکند پس برای عبور از حوضچه های آن احتیاج به لوازم ایمنی شنا نمی باشد .


0 comments: