حرکت روی برف- بخش چهارم- حمایت

بخش چهارم - حمایت های ساده برف با طناب

تهیه و تنظیم : افشين يوسفی

Afshin_yousefi_k2@yahoo.com

عکس ها از کتابهاي:
Mountaineering, the freedom of the hills- 4th edition
THE Handbook of climbing


با توجه به فرارسیدن فصل سرما و پوشیده شدن کوها از برف، لزوم فراگیری اصول اولیه گام برداری و صعود و فرود از مناطق برفی و برفچال ها همواره احساس شده. برای این منظور همیشه توصیه شده که قبل از اینکه به کوه بروید و خود را با کوهستان و خطرات آن درگیر کنید، بهتر است اصول و قوانین اولیه این کار را فرا بگیرید.
توصیه من به شما دوستان کوهنورد این است که قبل از اینکه این موارد را شخصا تجربه کنید یا اینکه سعی کنید آنها را از مقالات و کتاب ها فرابگیرد، این تکنیکها را در کلاسهای کارآموزی یا در نزد اشخاص با تجربه فرابگیرید.
نکته بعدی اینست که تکنیکهای حماتیی که در این مقاله آورده شوده تمام تکنیکهای مربوط به مسائل صعود و حمایت نیستند و هر کوهنوردی ممکن است با توجه به شرایط و توانایی های خود از روشهای دیگری هم استنفاده کند. این چند شکل حمایت که در زیر به آنها اشاره میشود جزء ساده و پایه ترین اشکال حمایت روی شیبهای برفی و برفچالها هستند.
توجه داشته باشید که این اشکال حمایت فقط و فقط برای حمایت ساده روی برف چالها هستند و در شرایط یخ و یخچال شکل پیشرفته تری به خود میگیرند.


استفاده از کلنگ در ایجاد کارگاه
همانطور که در فصل های قبل گفته شد، یکی از کاربردهای کلنگ به عنوان پای سوم کوهنورد، ایجاد تعادل و حمایت برای شخص صعود کننده است.
یکی دیگر از کاربردهای مهم کلنگ، ایجاد کارگاه برای حمایت نفرات بوسیله ابزارهای موجود در تیم است.
برای زدن کارگاه با کلنگ روشتهای متعدی وجود دارد که از جمله مهم ترین آنها کارگاه دفن کلنگ به روش T و روش افقی است که این کارگاه ها جزء ایمن ترین و مقاوم ترین کارگاهای برف محسوب میشوند.

کارگاه دفن کلنگ ساده به روش افقی
شکل 17



کارگاه های دفن کلنگ به روش T
شکل 18



روش ساده تر دیگری به نام روش عمودی نیز وجود دارد که برای کارهای سبک تر مورد استفاده قرار میگیرد
شکل 19



حمایت ساده نفرات بوسیله کلنگ و طناب
حالا فرض کنید که در هنگام کوهنوردی هستید که به یک برف چال می رسید و برای عبور از آن برای نفرات تیم خود احساس حمایت میکنید. ساده ترین شکل حمایت بر روی برف استفاده از یک کلنگ و یک حلقه طناب یا انفرادی های به هم گره زده شده موجود در تیم است.
برای ایجاد یک حمایت ساده برای نفرات ضعیف تیم میتوانید گلنگ خود را بعد از کوبیدن برف زیر به شکل عمود در برف فرود کنید و با انداختن طناب به دور انتهایی ترین نقطه آن و برگرداندن ادامه آن به دور مچ پا ، یک حمایت ساده ایجاد کنید. این حمایت ساده و سریع میتواند برای مبتدی ها که میخواهند احساس امنیت بیشتری بر روی برفچال داشته باشند استفاده شود.
شکل 20




مزیت بزگ این شکل حمایت اینست که چون از کارابین استفاده نمیشود میتوان از چند طناب یا انفرادی به هم گره زده هم استفاده کرد.
شکل دیگر و پیشرفته تر این مدل حمایت اینست که با انداختن یک تسمه و یک کارابین میتوانید و رد کردن طناب از داخل آن حمات ایستاده ای را انجام دهید.
تنها اشکالی که این حمایت نسبت به قبلی دارد اینست که گره نمیتواند از داخل کارابین رد و شود و حتما باید طناب شما یک تکه باشد.
شکل 21







حمایت بدنی
اما شکل پیشرفته تر حمایت روی برف چال، حمایت نفرات روی بدن است. این حمایت میتواند در هنگام سقوط های احتمالی ایمنی بیشتری را برای نفرات ایجاد کند.
برای برقرای این حمایت ابتدا باید بوسیله یک کلنگ یا لنگر برف کارگاهی ایجاد کرده و و سپس در زیر کارگاه یک چاله برفی درست کنید بطوری که تمام نشیمنگاه شما در آن قرار گیرد. سپس باید در آن چاله نشسته و خود را با طناب یا تسمه به کارگاه متصل کنید [(خود حمایت بزنید). سپس طناب را باید به دور کمر پیچانده و با دست آنرا کنترل نمایید.
اگر در این حالت شخص صعود کننده سقط کند شما باید با یک نیم پیچ دادن به طناب به دور بدن آنرا قفل کنید.
شکل 22



اگر در تیم لنگر برف داشته باشید میتوانید کارگاه خود را با لنگر برف نیز برپا نمایید. شکل زدن کارگاه با لنگر برف به صورت است که ابتدا باید محلی را برای دفن لنگر آماده کنید. سپس لنگر برف را با زاویه 45 درجه نسبت به سطح برف داخل آن فرو کنید. نکته مهم در استفاده از لنگر برف اینست که آنرا باد رو به بیرون استفاده کنید و (بالهای لنگر برف به سمت بیرون باز شوند).
شکل 23




0 comments: