برنامه عملی جهت مبحث فرود های ویژه

طی اعلام عمومی جهت کلاس یا تبادل اطلاعات برای مبحث فرود طی روز گذشته اولین جلسه تئوری و گفتگوی دوطرفه در باشگاه برگزار شد. که جلسه عملی این برنامه در روز جمعه 21 ازدیبهشت در بند یخچال برگزار می شود.
دوستانی که علاقه مند هستند در این برنامه و کلاس عملی شرکت کنند در روز جمعه ساعت 6 صبح در میدان سربند حاضر شوند یا با آقای کاظم فریدیان تماس بگیرند.
این برنامه، پیش برنامه فرود از دره رغز و کاسه سرکه در هفته آبنده برگزار خواهد شد، خواهد بود

6 comments:

    On ۰۰:۵۶ ناشناس گفت...

    بالاخره تكليف اين فرود چي شد؟
    يكي اينجا بنويسه كم آورديم و بيخودي پاي همه اساتيد معظم كلوپ رو وسط نكشيد

     
    On ۲۲:۰۹ mina گفت...

    سلام
    اين يك پيام در ارتباط با پست خانم روستا است
    من هم اين صعودها را تبريك مي‌گويم.
    اما در مورد فرود كار به كجا رسيد؟
    اين‌همه با هم تعارف تيكه پاره كرديد ولي در نهايت در وبلاگ چيزي ديده نشد!
    معلوم نيست چه كسي قرار است در اين‌باره بنويسد؟!
    من پيشاپيش نكات مطرح شده را با دوستان اينجا مطرح كرده و آنها را براي مطالب شما منتظر نگه داشته‌ام.
    شما در اين ارتباط يك سر فصل مخصوص هم باز كرديد ولي نه سوال و نه جوابي در وبلاگ طرح نشده است. يعني موضوع اهميت لازم را ندارد يا كه چه؟
    آيا براستي بيشتر از آنچه تا كنون در داستان‌كوه نوشته شده است مطلبي وجود دارد؟

     

    سلام
    آقا مسعود پيام‌و داري؟
    منتظريم

     
    On ۱۱:۴۱ masood گفت...

    آقا ما حالا يه لافي اومديم شما چرا دست بردار نيستيد.
    مخم پكيد تا اينا رو نوشتم. شب امتحان اينقد به من استرس دست نمي داد كه الان استرس دارم.

    فرود بدون شناسايي قبلي
    از اين بهتر عنواني براي اين مطلب پيدا نكردم.
    موضوع اصلي كه مورد اشاره داستان كوه قرار گرفته علت و فلسفه فرود رفتن نفرات بصورت يك لا و تغيير وضعيت طناب براي نفر آخر به دولا بوده ‌است. و اشاره به اينكه چنين كاري لزومي و شايد حسني ندارد.
    اجازه دهيد با يك سوال و جواب شروع كنم.
    چرا بصورت دولا فرود مي‌رويم؟
    شايد بشود چند مزيت براي فرود دولا ذكر كرد ولي آنچه اينكار را اجباري مي‌كند قصد پايين كشيدن طناب است. پايين كشيدن طناب هم كاري است كه بعد از فرود نفر آخر انجام مي‌شود. تا همين جا معلوم مي‌شود كه الزاما نبايد نفرات قبل از نفر آخر بصورت دولا فرود بروند.
    تااينجا سوالي هست؟
    خب ممكن است كه در كار و مسير فرود نقطه مبهمي وجود نداشته باشد و در چنين شرايطي نيازي به بحث نيست و فرودروندگان بسته به شرايط تصميم لازم رااتخاذ خواهند كرد.
    اما اگر به هر دليلي از نتيجه فرود مطمئن نباشيم. براي مثال مطمئن نيستيم كه طناب به انتهاي ديواره مي‌رسد يا نه. يا در مسير فرود كلاهك و يا كتيبه‌هاي يك تكه‌اي قرار دارد يا نه.
    در چنين شرايطي اگر نفر اول تا نفر ماقبل آخر يك لا فرود بروند چه مزيت‌هايي حاصل مي‌شود؟
    فبل از توضيح و ذكر موارد اين نكته را خاطرنشان مي‌ كنم. معمولا كسي كه كمتر مي ترسد داوطلب مي شود كه نفر اول فرود برود ولي نترسيدن كافي نيست. ماهر ترين و باتجربه ترين فرد گروه بايد نفر اول فرود برود چون او بايد هم فرود برود و در آخر طناب كارگاه و ايمني لازم را براي بقيه آماده كند و هم بايد مسائل و مشكلات نفر آخر را پيش بيني كند. چه بسا كارگاه وسط مسير را براي نفر آخر آماده كند. در يك كلام كل سناريوي فرود را بايد نفر اول بنويسد و از اين بابت بايد باتجربه ترين نفر باشد.
    حالا به مزاياي فرود نفر اول به صورت يك لا مي پردازم.
    1- قبل از هر چيز بايد وسط طناب مشخص باشد.
    2- اگر با رسيدن به وسط طناب فرود رونده زير كلاهك قرار گرفته و پايش به سنگ نرسد شايد بتواند با ادامه فرود به سنگ برسد و با صعود مجدد از روي سنگ در جايي كه وسط طناب به آنجا برسد كارگاه بزند و نفر بعدي را با كشيدن ته طناب به آنجا هدايت كند.
    3- اگر وسط طناب روي يك كتيبه باشد كه براحتي امكان ايجاد كارگاه نباشد مي تواند ادامه دهد و شايد با تراورس ديواره در جايي كه وسط طناب به آنجا برسد كارگاه بزند و در اين حالت نيز با نگه داشتم انتهاي طناب نفر آخر را براي اريب فرود رفتن ياري كند.
    4- اگر در هر دو مورد فوق در نهايت امكان كارگاه زدن پيش نيايد صعود كردن از روي طناب يك لا بسيار ساده تر از صعود ميموني از طناب دولا خواهد بود.
    5- اگر نفر اول يا بهتر است بگويم نفرات ماقبل آخر در فرود دچار حادثه شوند بالا كشيدن طناب يك لا ساده تر از انجام اينكار بر روي طناب دولا خواهد بود.

    خوب همه اينهايي كه گفتم كافيست؟
    آقا نمره ما چنده؟
    اگه زير ده شده بگوييد تا فكر كنم چندتا ديگه هم مي دونم، نوك زبونمه آقا.
    در ضمن اين روش يك عيب بزرگي هم داشت يادم نمي آد.
    خوب فقط مي ماند كه طرفداران طرح فرود همه نفرات با طناب دولا مزاياي آن طرح را بنويسند.
    يك چيزي:
    من هر موقع مي‌خوام اين نكات رو بگم از جمله خودت استفاده مي كنم:
    اينها تركيب بعضي از تكنيكهاي غارنوردي و سنگنوردي است كه بيشتر در خط الراس كاربرد دارد.
    و بعد اين جمله را هم خودم اضافه مي كنم:
    اين تركيب كاري است از كاظم فريديان.
    اين تعارف نيست باور كن نكاتي به اين بديهيي، درهيچ مرجع كوهنوردي و سنگ نوردي ذكر نشده خب وقتي چيزي كه خودت ابتكار كردي انتشار ندي چطوري توقع داري كه چرا شخص ديگري اين تكنيكها را بلد نيست.
    يك چيز ديگه:
    در گزارش برنامه بند يخچال نوشته شده انجام عمليات امداد روي طناب دولا ساده تر است؟ اين مطلب مورد تاييد شما (فريديان) هست؟

     

    سلام مسعود
    من كه صلاحيت نمره دادن ندارم ولي فكر كنم اين درس و پاس كني به شرط اينكه حداقل هفته‌اي يدونه از اين كامنت‌ها بذاري.
    زير پست گزارش برنامه عملي فرود هم يك پيام گذاشتم كه توضيح به نكته، تذكر، تو هست.
    پيروز باشي

     

    سلام مرسده
    اين يكي رو كه به لطف مسعود ظاهر شد داشته باش تا بعد.
    بر خلاف ظاهرش كه چيزي در وبلاگ ديده نمي‌شه، مجموعه‌اي از نامه‌ها در حال رد و بدل شدنه كه بزرگان صاحب‌نظري مثل آقاي بابك ضيا و آقاي علي پارسايي و آقاي رضا خوشدل و آقاي عباس علي‌نزاد و چند نفر ديگه در آنها مخاطب قرار گرفته و اظهار نظر كردن.
    آقاي مجيد كاشيان هم مشغول جمع‌آوري و ارتباط دادن نامه‌هاي مربوط به اين موضوع هستش تا اطلاعات اونهارو در غالب يك نوشته و يا حتا شايد بصورت مستقيم خود نوشته‌ها را در همين‌جا منتشر كنه.
    اين خبرو جلو جلو نوشتم تا مجيد رو در مقابل كار انجام‌ شده قرار بدم. پس كمي صبر كن تا مطالب مرتبط با اون سوال منتشر بشن.