شش عضو از هیات کوهنوردی استان Xinjiang " چین ; " اعزامی به اورست در نظر دارند کمپ پیشرفته ( ABC) خود را در بخش شمالی اورست در طول 7 تا 8 آوریل ( 18 - 19 فروردین ) برپا نمایند . در مسیر آنها از لهاسا ; تیم بدنبال گزارش هائی از راهنمای بزرگ کوهنوردان چین بودند ; کسی که محل سکونتش از سال 2005 ناشناخته مانده است . : Bianba Zaxi
Binba دو سال پیش در اثر رانش سنگ در بزرگراه کاراکروم ; درحالیکه در حال رانندگی بود به شدت مجروح شد . نزدیکترین دوست او ; " Rena " در نتیجه این تصادف کشته شد . پیشتر از این هیچ خبری از " Zaxi " به رسانه ها بین المللی نرسیده بود .
براساس اظهارات اعضا تیم اورست ; شرایط روحی " Bianba " خوب هست . اما هنوز جراحات ناشی از تصادف بر روی صورت او قابل مشاهده است . همچنین شرایط صعود را نیز هنوز ندارد .
" Zaxi " تمامی جزئیات صعودرا برای تیم " Xinjiang " توضیح داد و طی پیامی خواستار موفقیت و سلامت گروه شد .

یادآوری ها :
در سال 2005 در مسیر گاشربروم 1 ; کاروانی از کوهنوردان چینی در بزرگراه معروف کاراکروم درگیر رانش سنگ شدند . هیات کوهنوردی شامل بزرگترین افتخارات کوهنوردی چین بود .
Tibetan Rena و Bianba Zaxi ; هردو آنها تنها گاشربروم 1 و برودپیک را نیاز داشتند تا مجموعه صعودهای بالای 8000 مترشان کامل شود .
نام آنها در فهرست حمل کنندگان مشعل المپیک بر روی قله اورست بود ; اما Rena مرده است و Bianba در نتیجه تصادف دوچار شکستگی گردن شده بود . رسانه های پاکستان گزارش دادند که " کوهنورد مصدوم ( bianba ) مجبور است برای استراحت در بیمارستان بماند. " و از آن پس نام " Zaxi " هرگز در نشریات ذکر نشد .
در سال گذشته کسی بانامی شبیه به وی قله آناپورنا را صعودکرد این مسئله باعث سردرگمی شد که آیا Zaxi دوباره برای صعودهای بلند بازگشته است ؟/. به هرحال بعدها گزارش شد که صعودکننده آناپورنا کوهنوردی جوانتر است در حالیکه bianba پیرتر است و هنوز برای بدست آوردن توان خود باید استراحت کند .

تیم 6 نفره از استان " Xinjiang "چین توسط " Yang Chunfeng "سرپرستی می شود . آنها برای صعود جبهه شمالی اورست در بهار 2007 تلاش خواهندکرد .

منبع : mounteverest.net
ترجمه : سعید صبور

0 comments: