آیا سرانجام اینبار موفق می شوند ؟!!!




" Chris Warner " و " Don Bowie " آمریکائی پس از کار همزمان بر روی K2 و برودپیک مجددا به منطقه کاراکروم بازگشتند . کاهش مبلغ مجوز و نزدیکی این دوقله به یکدیگر برخی تیم ها و گروهها را در سالهای اخیر وسوسه کرده است تا به موضوع صعود زنجیره ای ( Chain – Climbing ) برودپیک و کی 2 در یک فصل و بدنبال هم بیندیشند . . گرچه Chris به تجربه دریافته است که این کار به هیچ وجه ساده نیست اما تلاش بر روی دو هدف بطور همزمان را برای سومین مرتبه انجام خواهد داد .

" کریس " در سال 2002 به همراه Tao Franken ; برای اولین بار طرح اهداف دوگانه را به مورد اجرا گذاشت . این برنامه شامل صعودی سریع بر روی برودپیک و بدنبال آن هدف قرار دادن کی 2 بود . اما برف سنگین و سرمای کوهستان علی رغم 2 بار تلاش ; مانع از رسیدن آنهابه قله شد .

در دومین تلاش ( سال 2005 ) برای اجرای طرح " Don Bowie " به تیم آنها ملحق شد . اما اینبار نیز با وجود سپری شدن شبی در غار برفی در ارتفاعات بالای برودپیک ; تیم مجبور به عقب نشینی گشت و در همین برنامه بود که آنها در ضمن بازگشت موفق به نجات کوهنورد لهستانی " Artur Hajzer " شدند .
برودپیک از جمله قللی است که به سختی کوهنوردان را راضی می کند ; از جمله Chris Warner . ولی تیم آنها در آن زمان مجبور به تسلیم در برابر برودپیک شد . Chris و Tao آنجا را ترک کردند تا شانس خود را در کی 2 بیازمایند ; ولی" Don " همچنان در برودپیک بسر می برد .

در آن سال Chris و Tao در نظر داشتند کی 2 را از مسیر جنوب جنوب شرقی ( SSE ) صعود نمایند که بدلیل طوفان سهمگین و برف تازه ; با اعصابی خرد شده مجبور به بازگشت از کمپ 3 گردیدند . بعدها Chris اینگونه گزارش داد : " درست چند ساعت پیش از آنکه بهمن عظیمی شیب های پائین تر مسیر را بپوشاند ; ما به کمپ اصلی بازگشته بودیم ; در آن سال هیچکس کی 2 را صعود نکرد . "

" Don " با فکر حمله ای دیگر به قله در برودپیک ماند . او کاملا در کوهستان تنها بود . دیگر هیچکس در کمپ اصلی حضور نداشت . همان طوفان شدیدی که برنامه ی " Chris " بر روی کی 2 را ناکام کرده بود ; " Don " را در ارتفاع 6500 متری برای 2 روز متوقف نمود ; وقتی هوا بهتر شد ; به سمت بالا حرکت کرد . اما حجم زیاد برف باریده شده و خطر وقوع بهمن او را مجبور به پائین آمدن کرد . در هنگامی که در تنهائی به پائین بازمی گشت با تعجب متوجه شد که طناب های ثابت کار گذاشته شده در سخت ترین قسمت مسیر در جای خود نیستند . در زیر کمپ 1 ; در حالی که ریزش مداوم سنگ ها او را تهدید میکرد . او مجبور بود با سختی بسیار مسیر را پائین بیاید . او خیلی خوش شانس بود که با وجود برخورد 3 سنگ رها شده از بالا و برخورد آنها با کلاه کاسک و کوله پشتیش سالم مانده بود .
اما بدتر از همه زمانی بود که به کمپ اصلی رسید و در آنجا وسایل و تجهیزاتش را ربوده شده ; دید .

و حالا برای سومین بار در سال تابستان 2007 " Warner " و " Bowie " باز میگردند . و آماده هستند تا مجددا بر روی 2 قله بطور همزمان تلاش داشته باشند .
در این برنامه گروه آنها شامل نفرات زیر خواهد بود :
Briton bruce normand
joel shalowitz
pasquale scaturro
timothy boelter

" Warner " در بازگشت ناموفق 2005 او گفته بود : " برای من مقدر بود که از این کوه بازگردم ; نمیدانم چه موقع می توانم به شیبهای آن بازگردم و خودم را امتحان و آزمایش کنم . " و تا زمانی نه چندان دور تلاش دیگری در پیش روی خواهد داشت .


»»»»»»»»»»»»»ــ«««««««««««««««
نکته :

" Chris Warner " صاحب شرکت خدمات کوهنوردی " Earth Treks " بدنبال سومین تلاش خود برای تکمیل صعود دوگانه برودپیک و کی 2 است. وی نخستین بار در سال 2002 و برای بار دوم در سال 2005 در این زمینه تلاش نموده است .
کریس ; اورست - شیشاپانگما – چوآیو – بازگشائی مسیر بر روی Shivling و Amadablam را در کارنامه خود دارد .

" Don Bowie " پس از کمک به کوهنورد آسیب دیده لهستانی Artur Hajzer در برودپیک ; به همراه سرپرست لهستانی " Piotr pustelnik " توانست در سال 2006 چوآیو و آناپورنا را صعود نماید .




منبع : k2climb.net


ترجمه و تنظیم : مینو ضابطیان

0 comments: