مجوز صعود برای قله کی 6 صادر خواهد شد ...



بر اساس اخبار رسیده از وزارت توریسم پاکستان ، امسال مجوز صعود قله K6 به گروه های کوه نورد داده می شود و همچنین در آینده نزدیک برای قله های مجاور آن نیز اجازه صادر خواهد شد .
در پاکستان سال 2007 ، سال " دیدار از پاکستان " نامگذاری شده ، به همین مناسبت وزارت توریسم تصمیم دارد انتخاب های بیشتری برای کوهنوردان و توریست ها تدارک ببیند . از جمله می توان به صدور مجوز صعود قله K6 اشاره کرد .
این موضوع ، خبر خوشی برای تیم هائی است که قبلا درخواست مجوز برای صعود K6 داده بودند . پیش از این مقامات پاکستانی بدلیل امنیتی اجازه صعود به این قله را نمی دادند .
" K6 " با ارتفاع 7282 متر در دره چاراکوسا قراردارد . این قله تاکنون دوبار صعود شده است . اما همچنان مسیرهای صعود نشده ای مانند مسیر خارق العاده دیواره شمالی آن برای کوهنوردان مبارزه ای وسوسه انگیز تلقی می شود . K6 بخصوص برای کوهنوردانی که به مسیرهای نو و سخت برروی کوههای کم ارتفاع تر پاکستان علاقه دارند ، دارای جذابیت است .

******
درمیان کوه نوردانی که K6 را هدف قرار داده اند میتوان به برنده کلنگ طلائی سال 2005 ، " استیو هاس " اشاره کرد . وی در سال قبل به همراه 4 کوهنورد دیگر درخواست مجوز صعود داده بود .
" هاس " امسال درخواست مجددی را مطرح کرده است . به نظر می رسد او سرپرستی یک تیم " آمریکائی – اسلووانیائی " را خواهد داشت . ( البته مسیر صعود آنها هنوز مشخص نمی باشد ) از روی نام تیم می توان حدس زد که یکی از اعضا تیم احتمالا " مارکو پرژلج " اسلوانیائی خواهد بود ، کسی که جایزه کلنگ طلائی امسال را ربود .

******
" ماکسیم تورگن " کانادائی بی گمان برای دیواره شمالی K6 خواهد رفت . ماکسیم و همنوردش ( ظاهرا " یان مونگ رین " ) با هم جایزه " ماگ استمپ " رو بدست آورده اند .

******

" دره چاراکوسا " در منطقه " هوشه " کاراکروم ، پاکستان واقع شده است . این دره در شرق و به موازات دره معروف " بالتورو " قرار دارد . اولین صعود K6 در سال 1970 توسط تیمی اتریشی و ازمسیر تیغه جنوب شرقی " یخچال نانگما " به انجام رسیده است .

0 comments: