حادثه در منطقه علم كوه

جمعه 29/10/85 - ساعت 11:30
بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی ، در حدود ساعت 8:30 صبح امروز ( جمعه – 29/10/85 ) بالگرد متعلق به سپاه موفق به تخیله کلیه نفرات مستقر در پناهگاه سرچال شده است ، حال همه خوب بوده و هم اینک در رودبارک بسر میبرند .
در حال حاضر مقامات محلی و کوهنوردان ، در زمینه اقدام لازم جهت بر گرداندن اجساد دو کوهنورد سانحه دیده در حال بررسی موقعیت هستند .


جمعه 29/10/85 - ساعت 8:30
بر اساس اطلاع رسیده از ستاد هماهنگی تهران ( جواد نظام دوست ) ، با پیگیری های " حسین بلند اختر" و موافقت فرماندهی سپاه یک فروند بالگرد به خلبانی سردار حاج محمد رحمانی ، امروز ( جمعه – 20/10/85 ) به مقصد رودبارک پرواز خواهد نمود . ( تماس تلفنی مابین سردار خلبان با خلبان هلال احمر به منظور تبادل اطلاعات صورت پذیرفته شده است . )
در این پرواز سعی بر آن خواهد بود تا تدارکات لازم را به همراهی تعدادی از کوهنوردان آماده در رودبارک ، به منظور آماده سازی شرایط مطلوب جهت تخلیه نمودن دو کوهنورد مصدوم ، خلبان و کمک خلبان بالگرد زمین گیر شده هلال احمر به انجام برسد .
محمد نوری درپناهگاه سرچال به همراه افراد مستقر در آنجا درصدد آماده نمودن سطح لازم برای فرود بالگرد سپاه هستند.
همچنین در ساعات اولیه بامداد امروز – 5:30 بامداد – تیمی ازکوهنوردان مستقر در رودبارک به سرپرستی رسول نقوی و حسن نجاریان به سمت پناهگاه سرچال حرکت کرده اند .
در حال حاضر هوای منطقه به سمت نا پایداری رفته و در ارتفاعات همراه با باد می باشد.
جواد نظام دوست در گزارش خود عنوان نموده است که از کوهنوردانی که در تهران دارای آمادگی لازم می باشند ( آمادگی جسمی و تجهییزات ) ضمن تماس با ستاد تهران در وضعیت آماده ( کوله بسته برای 3 روز ) بسر ببرند .
شماره تماس با آقای جواد نظام دوست :
1152549 – 0915
55400175


***************************


پنجشنبه 28/10/85 - ساعت 20
حدود ساعت 2:30 بعد ازظهر ، یک فروند بالگرد هلال احمر حامل 3نفر از کوهنوردان به سرپرستی محمد نوری جهت امداد رسانی به دو کوهنورد بازمانده از تیم سانحه دیده به سمت پناهگاه سرچال پرواز نمودند . متاسفانه در نزدیکی پناهگاه سرچال ( کاسه زیر پناهگاه ) بالگرد درزمان نشستن بر زمین بعلت حجم برف ، زمین گیر می شود . ولی خوشبختانه به کسی صدمه جدی وارد نمی گردد.
در حال حاضر کلیه افراد درون پناهگاه سرچال مستقر شده اند و حال عمومی آنها خوب است .
امید آن می رود که فردا ( جمعه ) بالگرد دیگری به منطقه عازم شود .
در هر صورت تیم های زمینی متشکل از کوهنوردان اعزامی و زبده آماده حرکت به سمت منطقه می باشند .
در حال حاضر ستادی درتهران و رودبارک وظیفه هماهنگی های لازم را برعهده دارد.


پنجشنبه 28/10/85
طبق ارتباط به عمل آمده با جواد نظام دوست ، تلاش برای تهیه بالگرد همچنان ادامه دارد و این درحالی است که بعلت ناپایداری و نامناسب بودن شرایط جوی امکان امداد رسانی از هوا مقدور نمی باشد . در عین حال به منظور کمک رسانی و بازگرداندن دو کوهنورد دیگر که دچار سرمازدگی می باشند ، احتمالا در اولین فرصت مناسب تیمی از طریق زمینی عازم منطقه سرچال خواهد شد كه
احتمالا این زمان زودتر از روز شنبه ( 30/10/85)نخواهد بود.
خوشبختانه بر اساس تماس گرفته شده با پناهگاه سرچال حال عمومی این دو تن کوهنورد در شرایط وخیم نمی باشد.


***************************


چهارشنبه 27/10/85
بر اساس اطلاعات رسیده در مورد حادثه در گرده آلمانها در منطقه علم کوه ، تیمی متشکل از 4 کوهنورد در حال فعالیت و صعود گرده آلمانها (در تاریخ سه شنبه 26/10/85)، دچار هوای خراب شده و در پی آن اقدام به بازگشت نموده‌اند (در قسمت سه رکابی). در حین فرود، مهدی عزیزی دچار سانحه شده و بطرف یخچال غربی سقوط می‌کند بدنبال این حادثه دیگر اعضاء تیم (دو کوهنورد دیگر) خود را به او می‌رسانند. ( یکی دیگر از اعضا تیم در پناهگاه سرچال بعنوان مراقب حضور داشته است). متاسفانه با توجه به از دست دادن وسائل گرم کننده و احتمالا چادر تیم نفر دوم به نام علیرضا سلیمانی بر اثر سرما و فشار وارده فوت می نماید و نفر دیگر با تلاش زیاد خود را به پناهگاه سرچال رسانیده و اعلام وضعیت و کمک می‌نماید.
در حال حاضر آقای کیومرث بابازاده در قرارگاه رودبارک به منظور هماهنگی‌های لازم با تنی چند از دیگر کوهنوردان حاضر می‌باشد.
آقای محمد نوری نیز به عنوان هماهنگ کننده عملیات زمینی امداد و نجات قبول مسئولیت کرده است و اقدامات لازم جهت هماهنگی برای پرواز بالگرد و اعزام نیروی امداد توسط آقای جواد نظام دوست و از طریق هلال احمر در حال انجام می‌باشد. براساس تماس برقرار شده با آقای کیومرث بابازاده، هوای منطقه خراب و همراه با بارش بوده و تا اعلام نیاز از دیگر کوهنوردان خواسته شده اقدام به عزیمت به منطقه ننمایند.

0 comments: