سرفه خومبو - khumbu cough




سرفه خومبو که سرفه خشک و کوتاه ارتفاع هم نام دارد ، بر گرفته از نام منطقه ای در محدوده ی قله اورست است . گرچه این نوع سرفه منحصر به اورست نیست ولی نخستین بار در آن جا تشخیص داده شد . تقریبا تمام افرادی که مدتی در ارتفاع بالا ( بالاتر از 5500 متر ) می مانند درجاتی از این نوع ناراحتی را بروز میدهند این مشکل بخاطر رطوبت پائین و دمای زیر صفر اتفاق می افتد و تصور می شود در شرایطی که شخص مشغول تلاش و فعالیت بیشتری است ، در معرض ابتلا به آن قرار می گیرد . ابتلا به این نوع سرفه باعث افزایش سرعت تنفس می شود و همین مسئله لایه های پوشاننده ریه را در معرض هوای سرد بیشتری قرار خواهد داد و نتیجه ی آن خشک شدن غشاء و خصوصا آسیب دیدگی نایژه ها می شود . این مسئله باعث تحریک ریه ها و بوجود آمدن سرفه های خشک دائمی که تنفس را با مشکل مواجه می سازد ، می شود .
سرانجام بعد از مدتی این سرفه ها شدید و آزار دهنده می شوند که خود فشار و درد سختی را روی قفسه سینه ایجاد میکند درنتیجه عضلات قفسه سینه دچار پارگی و تخریب شده تا جائیکه دنده ها را بشکند .

پیشگیری :
- ماسکی را بر صورت بزنید که هوا را گرم و مرطوب کند .
- شبها کلاه چشمی ( که تمام صورت را می پوشاند ) بر سر کنید .
- از قرار گرفتن در معرض شرایط هوائی که باعث این عارضه می شود اجتناب کنید .
- تنفس خود را بصورت کنترل شده درآورید .
- در صورت بروز هر کدام از علائم این عارضه ، سریعا نسبت به درمان آن اقدام نمائید . عدم توجه به آن فقط اوضاع را وخیم تر می کند .

نشانه ها عبارتند از :
آبریزش بینی
سرفه های خشک مزمن
خلط شفاف یا سفید
برای جلوگیری از وخامت اوضاع می بایست سعی کنید برونش ها را مرطوب نگه دارید توجه داشته باشید چون این نوع سرفه نتیجه عفونت نمی باشد مصرف آنتی بیوتیک فایده ای ندارد .

به عوض آن سعی کنید :
میزان زیادی آب بنوشید ، خصوصا آب جوش تا با استفاده از بخار آب آن ، رطوبت لازم را ایجاد کرده باشید .
قرص گلو درد مصرف کنید
شب کلاه دوچشمی بر سر بگذارید .
ماسک را همانطور که گفته شد فراموش نکنید
شرایطی را ایجاد کنید که سرعت تنفس شما بالا نرود و کمتر در معرض این هوا قرار بگیرید
اکسیژن استشمام کنید .
منبع :
http://www.basecampmd.com/pages/khumbucough.htm
http://www.basecampmd.com/expguide/khumbucough.shtml
ترجمه از مینو ضابطیان

0 comments: