روز جهانی کوهستان به روایت تصویر

آغاز مراسم روز جهانی کوهستان توسط مجری برنامه سورن سپانیان اعلام گردید.











عباس محمدی رئیس جدید هیات مدیره انجمن کوه نوردان ایران در طی بیاناتی آخرین دستاوردهای تلاشگران حفظ محیط زیست را بر شمرد و همچنین به تحلیل تاثیر محیط طبیعی و بخصوص ارزش کوهها در بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه سخن گفت از دیگر موضوعاتی که بدان پرداخت وابستگی تنوع زیستی به کوهها بود.



استاد اسماعیل کهرم دارنده مدارک بالای آکادمیک در زمینه های اکولوژی و محیط زیست در سخنرانی خود به ارزش های محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی پرداخت . وی در کلام خود از کشتی نوح و پراکندگی جانوری سخن گفته و ایران را از این لحاظ دارای رتبه بالا دانست . هشدار در زمینه حفظ میراث ارزشمند طبیعی و بخصوص ارزش کوهها و دعوت به فعالیت بیشتر توسط کوه نوردان از دیگر سخنان وی بود.

داوود محمدی نویسنده و تاریخ نگار کوهنوردی ایران در سخنان خود ضمن انتقاد از سیاست های دولتمردان و نهاد های رسمی در قبال برخوردشان با مسائل زیست محیطی و حفظ کوهها به مواردی دراین خصوص اشاره داشت و در ادامه به ارزشهای پیشکسوتان کوه نوردی و تاثیر گذاری جامعه ارامنه بر این ورزش سخن گفت . وی همچنین به معرفی و گرامی داشت کاظم گیلانپور بعنوان پدر کوه نوردی نوین ایران پرداخته و پیام وی را به مناسبت روز جهانی کوهستان و خطاب به کوه نوردان به سمع حاضران رسانید.
در پایان سخنان استاد داوود محمدی از طرف انجمن کوهنوردان ایران کاظم گیلانپور بعنوان عضو افتخاری این انجمن معرفی شده و کارت عضویت افتخاری ایشان به نماینده وی تقدیم شد.



از دیگر برنامه های این مراسم معرفی تولیدات تازه شرکت هفت گوهر و نام گذاری کوه مقدس ارامنه یعنی آرارات بر ابزارهای تولید شده جدید ایشان بود. بهمین مناسبت شرکت هفت گوهر نمونه این تولیدات را بشکل تابلوئی زیبا به باشگاه آرارات هدیه داد.



عباس جعفری نویسنده گردشگر و عکاس ضمن نمایش جلوه هائی از طبیعت ایران زمین نوشتاری را که به همین مناسبت سروده بود برای جمع قرائت کرد.

پیام فائو - سازمان غذا و خواربار ملل متحد- در رابطه با روز جهانی کوهستان قرائت شد.


در حاشیه همایش روز جهانی کوهستان و به ابتکار گروه کوهنوردی نمونه جشنواره عکس های کوهنوردی دیجیتال برگذار شد . همت این همنوردان در جمع آوری و ارائه عکس ها قابل تقدیر می باشد و امیدواریم بزودی مجموعه عکس های برگزیده بصورتی شایسته در اختیار علاقمندان قرار گیرد.


همچو سال گذشته هنر نمائی هنرمندان ارمنی زینت بخش مراسم روز جهانی کوهستان بود ارائه قطعاتی برای پیانو به نوازندگی ربکا آشوریان و اجرای دوئت فلوت و پیانو بسیار روح بخش بود












روز جهانی کوهستان با استقبال خوب کوه نوردان و علاقمندان به طبیعت در باشگاه ورزشی فرهنگی آرارات برگزار شد. حضور پیشکسوتان کوه نوردی و ورزش ایران همچو دیگر مراسم قوت قلب جوانان و همراهان بوده و هست

0 comments: