زمستان 8000 متریها و آخرین اخبار ...


آیا simon moro در زمستان برودپیک و کی 2 تنها خواهدبود ؟

تنها کوهنورد غیر لهستانی که شانس این را دارد که به یک قله بالای 8000 متر دست نخورده ی زمستانی پیش از دیگران صعود کند simon moro است که بدنبال اهدافی بزرگ می باشد . وی همچنین دارای مجوز صعود آزاد زمستانی برای منطقه قره قورم میز می باشد و اینجا جائی است که او به تنهائی قصد صعود را دارد .
Simon بعد از اولین صعود زمستانی به قله شیشاپانگما در ژانویه سال 2005 که به همراه کوهنوردی لهستانی piotr mirawski انجام داد اکنون می تواند قله مورد نظر خود را در پاکستان و در جائیکه تمام 8000 متریها منتظر اولین صعود زمستانی هستند انتخاب کند

اول برود پیک و بعد شاید کی 2
Simon به سایت exploresweb گفت : بخاطر قیمت پائین مجوز های صعود زمستانی و بخاطر محل کمپ اصلی ; تصمیم گرفتم تا 2 مجوز خریداری نمایم ; یکی برای برودپیک یا کی 3 و یکی هم برای کی 2 .
پروزه اول و اصلی من صعود از برودپیک است و تنها بعد از صعود از آن است که تصمیم خواهم گرفت که از کی 2 بالا بروم یا نه.
Simon قبلا یکبار قله بروپیک را در تابستان 2003 در یک صعود سرعتی 24 ساعته فتح کرده است وی می گوید : این تجربه به من ثابت کرد که من می توانم صعود سرعتی را بخوبی انجام دهم و همچنین شناخت مسیر های صعود به من کمک خواهد کرد تا در تلاش زمستانیم موفق باشم .
وی همچنین کی 2 را تحت بررسی دارد ... کی 2 رویای همه کوهنوردان ; قله ای سخت و در عین حال زیبا
Simon در سال 2003 درست پس از صعود از برودپیک برای فتح کی 2 نیز تلاش نمود اما برف و هوای بد اورا مجبور کرد که از ارتفاع 7600 متری برگردد
با این حال او می داند مه غولهای قره قروم در طول زمستان متفاوت از همیشه و متفاوت از هم می باشند و وی با بیشتر آنها به تنهائی مواجه می شود

باربر برگشت
Simon می گوید من با مشکلات ; ریسک و تلاش لازم برای این کار آشنا هستم و می خواهم با آنها مبارزه کنم من den:s urubko ; piotr morawski ; sergey samoiov را دعوت کرده ام تا به من ملحق شوند ولی به دلایل متفاوت آنها نمی توانند این کار را انجام دهند بنابر این من تنها خواهم بود
من در حال سازماندهی یک تیم کوچک در کمپ اصلی هستم که شامل یک آشپز ; یک افسر ; یک عکاس و فیلمبردار و احتمالا یک کوهنورد پاکستانی خواهد بود . simon در این صعود ها از کپسول های کمکی اکسیژن استفاده نخواهد کرد
" من دیروز با Ashraf aman از موسسه تورهای اکتشافی پاکستان تماس گرفتم و وی گفت که روی ناحیه یخ بسته بالتور مقادیر زیادی برف وجود دارد . باربری که قبلا با تجهییزات به کمپ اصلی فرستادم بودیم مجبور شد که بهurdukas برگردد . رسیدن به کمپ اصلی خود یک مبارزه می باشد . "

زمستان سرد
این سفر مهیج در 24 دسامبر و کاملا در زمستان آغاز خواهد شد . تقویم اختر شناسی نشان می دهد که آغاز زمستان 2006 بوسیله طولانی ترین شب زمستانی مشخص می شود که در ساعت 0:22 بامداد روز 22 دسامیر به وقوع می پیوندد
علاوه بر تیم simon سه تیم دیگر در این زمستان روی 8000 متریها کار می کنند . یک تیم لهستانی به رهبری Krzysztof wielicki قله نانگاپاربات را; روی جبهه روپال و از مسیر schell صعود می کنند
در نپال یک تیم ژاپنی از بخش jac tokai روی جبهه جنوبی لوتسه فعالبت خواهند کرد و یک تیم کره ای ( که هنوز حضور آنها تائید نشده است ) نیز از همین جبهه مشغول صعود لوتسه می شوند .
Simon moro با 38 سال سن قلل : اورست ( 3 بار ) ; بروپیک ; چوایو ; شیشاپانگما ( زمستانی ) ; لوتسه ( 2 بار ) و پنج قله بالای 7000 متر را در کارنامه خود دارد
او همچنین اولین کسی است که دیواره 6400 متری marble را در tien shan در زمستان صعود نموده است .یک صعود 24 ساعته در جبهه جنوبی fitz roy در پاتاگونیا ( Patagonia ) و صعود های زیاد دیگری در سراسر دنیا از جمله کار های simon میباشند .
Simon و piotr morawski در روز جمعه 14 ژانویه سال 2005 در ساعت 1:15 بعد از ظهر به وقت محلی و در یک باد بسیار شدید قله شیشاپانگما را صعود نمودند . این صعود اولین صعود زمستانی واقعی روی هشت هزار متریها بعد از سال 1988 و همچنین اولین صعود زمستانی به شیشاپانگما بود .
صعود زمستانی شیشاپانگما در حقیقت پنجمین صعود زمستانی simon بود . در مقایسه با تلاش ناموفق دسامبر سال 1997 روی آناپورنا زمانیکه بوکریف ( boukreef ) کشته شد می توان گفت که simon صعود های موفقیت آمیزی را بر روی آکونکاگوا
( aconcagua ) و سرو میرادور ( cerro mirador )
( مسیر جدید به روش آلپی در 1993 ) داشته و روی دیواره marble که شمالی ترین و یرد ترین 6000 متری در آسیای مرکزی می باشد نیز به همراه dennis urubko در سال 2001 موفق عمل کرده است .
او در مصاحبه قبلی اش با سایت explorersweb گفت : آدمهای زیادی در 8000 متری هستند و به نظر می آید که همه آنها تلاش می کنند تا کلکسیون خود را با 14 قله بالای 8000 متر تکمیل نمایند . حتی آنهائیکه در پی تکمیل کلکسیون خود با قلل 8000 متری نیستند ; 95 درصد از زمان خود را صرف صعود از مسیر های عادی می کنند – مسیر هائی مه تقریبا نیم قرن پیش توسط کسی طی شده است . احساس من این است که یک کوهنورد واقعی آلپی مسیر های دیگری را برای صعود انتخاب می کند بگونه ای که یک سفر عمودی را داشته باشد . بنابر این من شروع به انجام صعود های زمستانی در مسیر های جدید با تراورسهای نو ; صعود های سرعتی و غیره نمودم . من سعی کردم تا روش و سبک خودم را خلق کنم و از کپی کردن آنچه که در گذشته و به خوبی انجام شده است پرهیز نمایم .
در نپال اکنون فقط ماکالو در سرد ترین فصل صعود نشده باقی مانده است اما در پاکستان هیچکدام از 8000 متریها
(گاشربروم 2 ; گاشربروم 1 ; برود پیک ; نانگاپاربات و کی 2 ) در زمستان صعود نشده اند .
برای صعود برودپیک در زمستان قبلا دو بار تلاش شده است . اولین تلاش در سال 1996 توسط یک تیم لهستانی و دومین تلاش در سال 2002 توسط گروه اکتشاف اسپانیائی .
..........
; Krzysztof همچنین تیم لهستانی را برای صعود زمستانی نانگاپاربات رهبری خواهد کرد . اعضای این تیم نه فقط دارای سالها تجربه در کوهنوردی می باشند بلکه تعداد شگفت انگیزی از 8000 متریها را برای اولین بار در صعودهای زمستانی خود درکارنامه شان جای داده اند .
Wielicki ; خود پنجمین کوهنوردی است که 14 قله بالای 8000 متر را صعود کرده است در میان صعود هایش می توان به اولین صعود زمستانی اورست ; لوتسه ; کانچن جونگا اشاره کرد .
Arthur hejzer چهار قله بالای 8000 متر را صعود کرده و ضمنا اولین صعود زمستانی آناپورنا را نیز وی به انجام رسانیده است .
dariusz zaluski نیز چهار قله 8000 متری را صعود کرده و تلاش برای صعود زمستانی کی 2 ; ماکالو ; نانگا پاربات و شیشاپانگما را در کارنامه خود دارد .
jam szulc نیز تیمی راکه برای اولین بار شیشا پانگما را در زمستان صعود کردند هدایت نموده است و ضمنا یک تلاش زمستانی روی کی 2 نیز داشته است
Krzysztof tarasewicz سه قله 8000 متری را فتح کرده ;
jacek jawien یکی از اعضای تیم اکتشاف زمستانی به کی 2 و شیشا بوده است و فقط przemyslaw lozinski است که یک 8000 متری را برای اولین بار تجربه می کند .
wielicki
ترجمه از محمد رضا شمس العباد
منبع :
http://www.mounteverest.net/news.php?news=15309

0 comments: